وزیر خارجه سوئد: سخنرانی روحانی و اوباما امیدوار کننده بود

وزیر امور خارجه سوئد سخنرانی روز سه شنبه روسای جمهوری ایران و آمریکا را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مثبت و امیدوار کننده دانست و گفت حضور وزیران خارجه آمریکا و ایران در نشست پنجشنبه وزیران خارجه گروه 5+1 ایجاد ارتباط مستقیم میان ایران و آمریکا بوده و بسیار اهمیت دارد.

 
کارل بیلدت، وزیر امور خارجه سوئد در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا درباره موضوع هسته ای کشورمان و ارتباط ایران و آمریکا گفت: برای حل مسایل دنیای امروز نیازمند گفتگوی رو در رو هستیم. اگر تهران و واشنگتن بتوانند از این راه مشکلات خود را حل کنند، همه نفع خواهند برد.

وی که پس از دیدار با وزیر خارجه کشورمان سخن می گفت، به نشست پنجشنبه وزیران خارجه گروه 5+1 درباره برنامه اتمی ایران و حضور جان کری و ظریف در آن اشاره کرد و گفت: به نظرم این دیداری بی سابقه و بسیار مهم به شمار می رود، بویژه که ارتباط مستقیم میان دو طرف شکل می گیرد.

بیلدت درباره سخنان روسای جمهوری ایران و آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: به نظر من هر دو سخنرانی بسیار جالب توجه و مثبت بود و نگاه به آینده داشت. هر دو سخنرانی مرا امیدوار کرد.

وی در باره نقش سوئد در نزدیک کردن اتحادیه اروپا و ایران گفت: ما در برخی موارد با ایران دارای اختلاف نظر هستیم و برای همین همواره بر گفت وگوی باز با تهران تاکید داشته ایم.
ما امید داریم که به به جریان افتادن گفتگوهای ایران و اتحادیه اروپا بویژه در خصوص موضوع حساس هسته ای کمک کنیم. ما همچنین به گفتگو درباره موضوعات دیگر نیز علاقمندیم که حقوق بشر یکی از آنها است.

وزیر خارجه سوئد در پاسخ به این سوال که تاثیر منفی تحریم ها را بر مردم که به تعبیر سازمان ملل نقض حقوق بشر است چگونه می بیند، گفت: ترجیح ما این است که تحریمی در کار نباشد و به همین خاطر ما خواستار حل موضوع هسته ای به شکل فوری هستیم. چراکه تحریم ها توسعه و رشد یک ملت را به مخاطره می اندازد که این یک پدیده بد است.

وی درباره اینکه آیا اتحادیه اروپا آماده برداشتن تحریم ها در مقابل گام عملی ایران خواهد بود گفت: این موضوع به تحولات میان گروه 1+5 و ایران و روند گفتگوهای آن ها بستگی پیدا خواهد کرد.

بیلدت تاکید کرد: من به شکل گیری یک روند رو به جلو امیدوار هستم. امیدوارم که سلسله نشست هایی برگزار شود که زمان زیادی نبرد و به هر صورت فضای سازنده ای به وجود آمده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

64  ⁄  32  =