لغو تحریم‌ها همه مشکلات اقتصاد ایران را حل نمی‌کند

مارکت واچ با اشاره به این که لغو تحریم ها همه مشکلات اقتصادی ایران را حل نمی کند نوشت: وضعیت نامناسب اقتصاد ایران ریشه در تحریم ها ندارد بلکه این اقتصاد نیازمند اصلاحات ساختاری است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم پایگاه اینترنتی مارکت واچ طی گزارشی نوشت: خبر خوب این است که تحریم ها علیه ایران موثر واقع شده اند. خبر بد هم این است که اقتصاد ایران با مشکل مواجه شده است و مردم این کشور به شدت از این تحریم ها لطمه دیده اند.

مکالمه تلفنی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران با همتای آمریکایی اش اتفاقی تاریخی بود، اما این گفت‌وگو نه به معنای تغییر و تحول در قلبها بلکه نشان دهنده وضعیت نامطلوب اقتصادی تهران بود. تحریم ها بخش اعظمی از اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده و درآمدهای دولت را حدودا نصف کرده است.

مهمترین بخش تحریم ها، توقف خرید نفت اروپا از ایران در سال گذشته بود. تعطیلی کارخانجات و به تعلیق درآمدن طرح های مختلف در پی تحریم ها، نرخ بیکاری در میان جوانان ایرانی را به 25 درصد رساند. رشد تولید ناخالص داخلی بر اساس اعلام دولت جدید، 5.4 درصد در سه ماهه ابتدایی 2013 کاهش یافت. نرخ رسمی تورم نیز به 40 درصد رسیده است و متوسط درآمد ماهیانه در طی 12 ماه گذشته از 1150 دلار به حدود 1000 دلار رسیده است.

در حقیقت اقتصاد ایران در وضعیت بدی قرار دارد، و به همین دلیل است که رئیس جمهوری جدید ایران گفتگوهایی را با آمریکا آغاز کرد. وی باید سریعا تحریم ها را کاهش دهد.

اما برای برداشته شدن تحریم ها، ایران باید اقدامی در حد عقب نشینی میخائیل گورباچوف از افغانستان انجام دهد.

اما حتی اگر همه تحریم ها نیز برداشته شوند، اقتصاد ایران به صورت جدی در وضعیت بیمارگونه باقی خواهد ماند، زیرا اقتصاد این کشور همچنان نیازمند اصلاحات ساختاری است.

وضعیت نامناسب اقتصاد ایران ریشه در تحریم ها ندارد، بلکه از اتکای بیش از حد دولت به درآمدهای نفتی ناشی می شود.
اختصاص یارانه به انرژی و مواد غذایی برای 25 سال در ایران ادامه داشت. اما در دهه اخیر، همزمان با نوسانات قیمت نفت و افزایش یکباره جمعیت کشور، دولت ناگزیر به تغییر این سیاست شد.

تا سال 2010، حجم یارانه پرداختی دولت به یک پنجم بودجه سالانه کشور می رسید. تنها یارانه اختصاص داده شده به بنزین در سال 114 میلیارد دلار بود. به همین علت دولت تصمیم گرفت که در نظام پرداخت یارانه ها تجدید نظر کند و قیمت بنزین  را به یکباره افزایش دهد.

اما این طرح به صورت کامل اجرا نشد. برای انجام اصلاحات ساختاری، باید دولت کوچک می شد و سرمایه ها برای توسعه صنعتی آزاد می شدند. همچنین باید با مستقل شدن بانک مرکزی، از چاپ پول برای تامین کسری بودجه  دولت که موجب تورم می شد، جلوگیری می شد.
با گذشت سه سال، دولت همچنان نتوانسته است به صورت کامل یارانه بنزین را حذف کند.

روحانی کاملا از شرایط موجود آگاه است. به همین دلیل، وزیر نفت کابینه روحانی مجددا طرح افزایش قیمت بنزین را در دستور کار قرار داده است. رئیس جمهور جدید ایران در یک دو راهی گرفتار شده است. اگر یارانه ها را حذف نکند، تورم همچنان افزایش خواهد یافت، زیرا او مجبور خواهد بود به جای به دست آوردن پول، اقدام به چاپ اسکناس نماید. اگر هم یارانه ها قطع شوند، افزایش شدید قیمت موجب به وجود آمدن تبعات بعدی خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

72  ⁄    =  18