دست معلولین به خدمات عابربانک‌ها نمی‌رسد

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان مرکزی با تاکید براین‌که بانک‌ها باید مناسب‌سازی عابربانک‌ها ویژه معلولان را در اولویت قرار دهند، گفت: تاکنون این مصوبه اجرایی نشده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،عباس لطیفی معاون امور توانبخشی بهزیستی استان مرکزی اراک در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: طبق آیین‌نامه حمایت از حقوق معلولین که مبنی بر چگونگی دسترسی مددجویان و معلولین و جامعه هدف بهزیستی است، کلیه وظایف و اقدامات دستگاه‌های اجرایی و هم‌چنین بهزیستی در راستای ساماندهی معابر شهری ویژه معلولین مشخص شده است.
وی با اشاره به این‌که بهزیستی وظیفه پیگیری و نظارت بر چگونگی اجرا و ساماندهی معابر را بر عهده دارد، افزود: طبق قانون، بهزیستی موظف است که بر روند اجرا و اصلاح معابر و ساختمان‌های دولتی نظارت کند. بر این اساس گزارشات لازم از اقدامات دستگاه‌ها را منتقل خواهیم کرد و به میزانی که هر دستگاه طبق مصوبات عمل کرده باشد ارزیابی صورت می‌گیرد و دستگاهی که در این راستا بهتر عمل کرده باشد امتیازدهی می‌شود. این اقدام به نوعی اهرم تشویقی برای دستگاه‌ها خواهد بود تا در حد امکان موارد دسترسی معلولین و جانبازان به امکانات شهری را فراهم کنند.
لطیفی تصریح کرد: اصلاح وضعیت معابر را شهرداری برعهده دارد و وظیفه بهسازی محل عبور مددجویان مانند نابینایان، ساماندهی پل‌های مورد نیاز ویلچری‌ها و ایجاد پل و سطوح شیب‌دار به عهده این سازمان است و کارشناسان بهزیستی در روند اجرای آن نیز حضور فعال خواهند داشت.
وی با تاکید بر این‌که کارشناسان بهزیستی باید در هرگونه احداث و یا بهسازی معابر شهری و هم‌چنین طرح تفضیلی شهری حضور داشته باشند، گفت: درحال حاضر وجود آسانسور در ادارات و دستگاه‌های دولتی نیز مقداری از مشکلات معلولین را رفع کرده و کمک‌کننده بوده است اما هم‌چنان اقدامات انجام شده کافی نیست.
معاون امور توانبخشی بهزیستی گفت: اقدامات و جلسات در این خصوص طی سال‌های گذشته خوب بوده است و اطلاعات لازم برای رفاه حال معلولین به دستگاه‌های اجرایی داده شده است تا مناسب‌سازی لازم صورت گیرد و برای این امر برای هر دستگاه چک لیست‌های ارزیابی در نظر گرفته شده است که در نیمه دوم سال بررسی و امتیازدهی می‌شود.
وی با بیان این‌که یکی از نیازهای امروز معلولین ما استفاده از عابر بانک‌هاست، اضافه کرد: عابر بانک‌ها وضعیت مناسبی ندارند. بهزیستی مکاتبات لازم را با بانک‌ها انجام داده است تا رفع مشکلات در این حوزه را در اولویت کاری خود قرار دهند اما تاکنون به این امر توجهی نشده است.
لطیفی در پایان در خصوص مصوبات این حوزه گفت: تاکنون در این راستا مصوبات بسیاری داشته‌ایم از جمله این‌که اگر دستگاه‌های دولتی در پروژه‌های عمرانی طبق قانون، مناسب‌سازی لازم را برای رفاه حال معلولین انجام نداده باشند حق گرفتن پایان کار ندارند. بهزیستی در کلیه شهرستان‌های استان نمایندگانی دارد که از اماکن بازدید می کنند و نواقص هر بخش را گزارش می‌کنند تا بررسی‌های لازم انجام شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  12