تلاش برخی نمایندگان برای حضور در بدنه دولت

اگر این تقاضا از طرف ‌نماینده‌ای باشد، اهانت به جایگاه مجلس و نمایندگی مردم است. شاید زمانی ‌ضرورت ایجاب کند و تکلیف شود ـ که به ندرت پیش خواهد آمد‌ ـ اما این که نماینده‌ای به دنبال استاندار شدن باشد، این ‌را می‌رساند که متوجه جایگاه و شأن خود نیست؛ افزون بر این که برای انجام چنین کاری، نماینده باید استعفا دهد و در این صورت قاعدتا مجلس به استعفا رأی نخواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،با آغاز به کار دولت یازدهم و عزل و نصب مدیران به ویژه استانداران و معاونان وزرا، تلاشهای برخی ‌نمایندگان برای حضور در بدنه دولت فزونی یافته و برخی نمایندگان به دنبال استاندار شدن یا انتصاب در یکی از وزرات‌خانه‌ها به عنوان معاون وزیر یا رئیس مرکز هستند.‌ پیامدهای منفی که این کار برخی از نمایندگان برای جایگاه مجلس و اعتماد مردم به وکلای خود دارد، از یک سو و بی نماینده ماندن حوزه انتخابیه نماینده مستعفی برای مدت طولانی، آسیب‌های جدی به دنبال دارد؛ بنابراین ‌تابناک  به سراغ دو تن از نمایندگان مجلس رفته و نظر آن‌ها را در این زمینه جویا شده است.

به گزارش «تابناک»، ابراهیم آقامحمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره برخی شنیده‌ها که برخی نمایندگان به دنبال استانداری یا معاونت وزارت هستند، گفت: در مواردی، دولت و مجمع استان، دنبال فردی بوده‌‌ و اصرار هم کرده‌اند، ولی نه نمایندگان با این موضوع موافقند و نه آقای لاریجانی. جایگاه نماینده‌ برای دفاع از حقوق مردم، جایگاه بالاتری است. درست است که در استانداری، بحث اجرا قوی‌تر ‌است و حیطه اختیارات گسترده‌تری در حوزه اجرا دارد، این را نیز باید در نظر داشت که رأی مردم، امانتی است که مسئولیت آن بر عهده نمایندگان گذاشته شده است.

آقا‌محمدی در ادامه با انتقاد از افرادی که‌ شأن و جایگاه مجلس را برای منافع شخصی هزینه می‌کنند، گفت: اگر نماینده‌ای بخواهد پستی ‌بپذیرد، باید از نمایندگی استعفا دهد و مجلس استعفا را بپذیرد، ولی با توجه به جو مجلس، بعید است که سمتی کمتر از وزارت را برای نمایندگان بپذیرد. کسی که نمایندگی مردم را نمی‌خواهد، نباشد بهتر است.

حسین گروسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این زمینه گفت: اگر این تقاضا از طرف‌ نماینده‌ای باشد، اهانت به جایگاه مجلس و نمایندگی مردم است. شاید زمانی‌ ضرورت ایجاب کند و تکلیف شود ـ که به ندرت پیش خواهد آمد ـ اما این که نماینده‌ای به دنبال استاندار شدن باشد، این‌ را می‌رساند که متوجه جایگاه و شأن خود نیست؛ افزون بر این که برای انجام چنین کاری، نماینده باید استعفا دهد و در این صورت قاعدتا مجلس به استعفا رأی نخواهد داد.

نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطر‌نشان کرد: ‌کسی که نمایندگی مردم را نمی‌خواهد، نباشد بهتر است. استاندار شدن دلیل موجهی برای رأی دادن مجلس به استعفای یک نماینده نیست. البته جایگاهی مانند وزارت و معاونت رئیس‌جمهور جایگاه متفاوتی است. استانداری پست مهمی است؛ اما نه برای کسی که نماینده است. دین مردم به گردن نمایندگان است و چنین کاری به معنای‌‌ رها کردن مردم است و حقوق مردم نیز معطل خواهد ماند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  1  =