انجام ۴۶۸ هزار میلیارد ریال تامین مالی از طریق بورس/بانکها بیشترین تامین مالی را داشته‌اند

آخرین وضعیت تامین مالی شرکت‌ها در پنج سال اخیر نشان می‌دهد که در مجموع 468 هزار میلیارد ریال تامین مالی از طریق بازار سرمایه صورت گرفته است که در این میان بانک‌ها و موسسات مالی بیشترین تامین مالی را از طریق بازار سرمایه انجام داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،وضعیت تامین مالی از ابتدای سال 87 تا پایان مرداد‌ماه امسال نشان می‌دهد که در مجموع 468 هزار و 277 میلیارد ریال تامین مالی از طریق بازار اولیه و از محل افزایش سرمایه، تاسیس شرکت سهامی عام و انتشار اوراق بدهی صورت گرفته است.

 

این در حالی است که افزایش سرمایه بیشترین حجم از تأمین مالی را در میان سایر روش‌ها به‌خود اختصاص داده و شرکت‌ها معمولا از طریق افزایش سرمایه اقدام به تامین مالی کرده‌اند به ‌طوری که در مدت پنج سال گذشته 89 درصد تأمین مالی از طریق افزایش سرمایه، سه درصد از طریق تاسیس شرکت سهامی عام و هشت درصد از طریق انتشار اوراق بدهی انجام شده است.

 

همچنین در بین سال‌های 87 تا پایان مرداد‌ ماه امسال، بیشترین حجم تأمین مالی به سال 91 و به مبلغ 121 هزار و 893 میلیارد ریال اختصاص یافته است این در حالی است که در سال گذشته 113هزار و 949 میلیارد ریال از طریق افزایش سرمایه، 2 هزار و 554 میلیارد ریال از طریق تاسیس شرکت سهامی عام و پنج هزار و 389 میلیارد ریال از طریق انتشار اوراق بدهی در بازار اولیه تأمین مالی شده است.

 

کمترین میزان تأمین مالی هم در سال 88 و به میزان 28 هزار و 526 میلیارد ریال انجام شده است که از این مبلغ، 16 هزار و 765 میلیارد ریال از طریق افزایش سرمایه، چهار هزار و 260میلیارد ریال در قالب تاسیس شرکت سهامی عام و هفت هزار و 500 میلیارد ریال در قالب انتشار اوراق بدهی تأمین مالی شده است.

 

از میان صنایع فعال در بورس تهران، بانک‌ها و موسسات اعتباری بیشترین حجم تامین مالی را در اختیار گرفتند به‌طوری که 30درصد از کل حجم تامین مالی انجام شده در این مدت به این صنعت اختصاص داشته و از سال 87 تا پایان مرداد 92 در صنعت بانکداری، 140هزار و 760میلیارد ریال تأمین مالی صورت گرفته است.

 

این در حالی است که بعد از بانکها، فلزات اساسی بیشترین حجم تامین مالی را انجام داده‌اند به‌طوری که 17درصد از تأمین مالی انجام شده به این صنعت اختصاص دارد. به طوری که این گروه طی پنج سال اخیر، 78 هزار و 263 میلیارد ریال تامین مالی انجام داده است.

 

بعد از این گروه هم محصولات شیمیایی با 49 هزار و 525 میلیارد ریال تامین مالی طی این سال‌ها در رده سوم قرار دارد. این حجم معادل 11 درصد کل تامین مالی انجام‌ شده در بازار اولیه است.

 

استخراج کانی‌های فلزی با هشت درصد و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی با پنج درصد از کل تامین مالی انجام شده را به‌خود اختصاص داده‌اند. استخراج کانی‌های فلزی 38هزار و 195میلیارد ریال و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی 25 هزار و 92میلیارد ریال تامین مالی داشتند و به عنوان چهارمین و پنجمین صنعت برتر در زمینه تامین مالی شناخته شدند.

 

به این ترتیب بانک‌ها بیشترین میزان تامین مالی را از محل افزایش سرمایه داشته‌اند، به‌طوری که این گروه 31 درصد از کل تأمین مالی انجام‌شده از این محل را به‌خود اختصاص داده‌است. این گروه 130 هزار و 260 میلیارد ریال از تأمین مالی خود را از طریق افزایش سرمایه انجام داده‌اند.

 

فلزات اساسی 17درصد، محصولات شیمیایی 12درصد، استخراج کانی‌های فلزی 7درصد و شرکت‌های چندرشته‌ای شش درصد از تأمین مالی انجام شده از طریق افزایش سرمایه را به‌خود اختصاص داده‌اند.

 

در زمینه تأمین مالی از محل انتشار اوراق بدهی استخراج کانی‌های فلزی با 10هزار و 500 میلیارد ریال، فراورده‌های نفتی با 9هزار و 210میلیارد ریال، فلزات اساسی با پنج هزار میلیارد ریال، خدمات فنی و مهندسی با 2 هزار میلیارد ریال و انبوه‌سازی‌ با یک هزار و 988میلیارد ریال به‌ترتیب پنج صنعت برتر در زمینه تأمین مالی از محل انتشار اوراق بدهی هستند.

 

همچنین در پنح ماه نخست سال 92، مبلغ 64هزار و 508میلیارد ریال در بازار اولیه تامین مالی صورت گرفته است که از این میزان، 60هزار و 40میلیارد ریال در قالب افزایش سرمایه و چهار هزار و 467میلیارد ریال به‌صورت انتشار اوراق بدهی تأمین مالی شده است.

 

در پنج ‌ماه ابتدای امسال، صنعت فلزات اساسی، بیشترین تأمین مالی را میان سایر صنایع بورس داشته و در این مدت 32 هزار و 103میلیارد ریال تأمین مالی انجام داده و در رده نخست جدول تأمین مالی قرار گرفته‌اند.بانک‌ها در کنار صنعت استخراج کانی‌های فلزی دومین و سومین صنعتی هستند که در این مدت تأمین مالی بالایی داشته‌اند. این دو صنعت به‌ترتیب، هفت هزار میلیارد ریال و همچنین شش هزار و 892میلیارد ریال تأمین مالی در پنج ماه دارند.

 

محصولات شیمیایی با تأمین مالی سه هزار و 447 میلیارد ریال، در رده چهارم و بیمه و صندوق بازنشستگی جز تأمین اجتماعی با 2 هزار و 466 میلیارد ریال تأمین مالی در رده پنجم جدول بیشترین تأمین مالی طی سال 92 قرار دارند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  5  =  2