پرنده‌ای که هر سال، شش ماه را بدون فرود آمدن در آسمان می‌گذراند+عکس

برای پرنده‌ای که هر سال، شش ماه را بدون فرود آمدن در آسمان می‌گذراند، لحظه‌ای هم به خواب نمی‌رود و از پلانکتون‌های هوا تغذیه می‌کند؛ بادخورک واقعا اسم بامسمایی است.

بادخورک

به عقیده لیچتی، این پرندگان برای زنده ماندن از پلانکتون‌های موجود در هوا تغذیه می‌کنند و به احتمال فراوان در همان حال پرواز می‌خوابند. وی می‌گوید: «فرض بر این است که این پرندگان تنها برای چند ثانیه می‌خوابند؛ و یا تنها از نیمی از مغز خود استفاده می‌کنند، در حالی‌که نیمه دیگر در حال استراحت است
اما گروهی از محققان نیز عقیده دارند که بادخورک‌ها اصلا نمی‌خوابند. جری سیگل از دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس می‌گوید: «گروه ما نشان داده است که دلفین‌ها و نهنگ‌های قاتل می‌توانند 90 روز بدون خوابیدن فعال بمانند؛ و در 150 روز ابتدای پس از تولد نیز خواب بسیار اندکی دارند.» وی همچنین به مطالعاتی استناد می‌کند که نشان می‌دهد آبچلیک‌ها طی دوره تخم‌گذاری و جوجه‌کشی برای هفته‌های متوالی بیدار می‌مانند؛ و یا اینکه دلفین ها می‌توانند بدون افت عملکرد خود به مدت 15 روز بی‌خوابی بکشند.
سیگل می‌گوید: «همه این مطالعات به ما می‌گوید زمانی‌که حیوانات مجبور باشند برای بیدار ماندن سازش پیدا کنند، فرگشت این اجازه را به آنها می‌دهد. بنابراین، این ایده که بادخورک‌ها به خواب نیاز دارند و بنابراین حیواناتی «خواب‌پر» هستند، به نظر من نادرست است.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  48