لزوم تغییرات ساختاری در نظام بیمه‌ای

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با تاکید بر اینکه قبل از تصویب قانون برنامه توسعه مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر توسعه کمی و کیفی بیمه‌‌ها داشته‌اند، اظهار کرد: نگاه ایشان به بیمه‌ها یک نگاه ویژه و ممتاز تلقی می‌شود که باید دستگاه‌ها اجرایی از این نگاه ویژه حداکثر بهره‌وری را انجام بدهند.

علیرضا زالی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران

علیرضا زالی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در تببین معیارهای بیمه درمانی مناسب در ام‌القرای جهان اسلام بر لزوم تغییرات ساختاری و عملکردی در نظام بیمه‌ای کشور تاکید کرد و گفت: در طی سالیان اخیر در این حوزه با چالش‌های جدی روبه رو بوده‌ایم که در قانون برنامه پنجم توسعه نیز به خوبی به آن پرداخته شده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با تاکید بر اینکه قبل از تصویب قانون برنامه پنجم توسعه، مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر توسعه کمی و کیفی بیمه‌‌ها داشته‌اند، عنوان کرد: به طور کلی نگاه مقام معظم رهبری به بیمه‌ها یک نگاه ویژه و ممتاز تلقی می‌شود که باید دستگاه‌ها اجرایی و مسئولان مرتبط با این مقوله از این نگاه ویژه حداکثر بهره‌وری را انجام بدهند.

ساختار بیمه‌ای کشور نیازمند یک بازنگری جدی در حوزه درمان است

زالی با بیان اینکه ساختار بیمه‌ای کشور نیازمند یک بازنگری جدی در حوزه درمان است، اظهار کرد: در این زمینه قانون برنامه پنجم توسعه توجه جدی را به بحث توسعه کمی و کیفی بیمه‌ها، چابک سازی صنعت بیمه‌ای کشور و فراهم سازی فرایندهای تامین اعتبار سرانه برای بیمار داشته است که برای نخستین بار در قانون تامین سرانه بیمه‌ای موکل به افزایش سرانه مبتی بر درآمد شده است.

سازمان‌های بیمه گر با معضلات جدی در سطح اعتبارات و نقدینگی مواجه هستند

وی با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته مکانیسم سازگار تامین اعتبارات صندوق بیمه‌ای یک روش پس رونده بوده است و به یک روش جدید پیش رونده در قانون تبدیل شده است، بیان کرد: امروزه سازمان‌های بیمه گر علاوه بر مشکلات ساختاری با معضلات جدی در سطح اعتبارات و نقدینگی مواجه هستند، در حال حاضر اکثر سازمان‌های بیمه‌گر علاقمند هستند بیش از گذشته در نظام سلامت نقش ایفا کنند ولی به نظر می‌رسد چالش جدی که با آن روبه رو هستند کمبود جدی اعتبارت است.

سازمان بیمه‌گر در سال‌های اخیر چابکی و چالاکی خود را در تامین نیازهای بیماران نداشته‌اند

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در تکمیل این بخش از سخنان خود افزود: به دلیل اینکه اعتبارات در حوزه سلامت به ویژه در سازمان‌های بیمه‌گر پایه عموما با چالش کمبود جدی مواجه بوده این موضوع باعث شده است سازمان بیمه‌گر در سال‌های اخیر چابکی و چالاکی خود را در تامین نیازهای بیماران نداشته باشند.

منابع مورد لزوم سازمان‌های بیمه‌گر به صورت مستمر و پایدار در اختیار آن‌ها قرار بگیرد

زالی خاطر نشان کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی باید به این سمت بروند که با تدوین و طراحی سرانه واقعی درمانی به گونه‌ای عمل کنند که به صورت مستمر و پایدار منابع مورد لزوم سازمان‌های بیمه‌گر در اختیار آن‌ها قرار بگیرد تا آن‌ها نیز بیش از گذشته در نظام سلامت نقش خود را ایفا کنند.

کسری جدی نقدینگی در صندوق‌های بیمه‌ای حاکم است

وی با تاکید بر اینکه صندوق‌های بیمه‌ای امروزه با مشکلات متعددی مواجه و کسری جدی نقدینگی در آن‌ها حاکم است، اضافه کرد: برای دستیابی به نتایج مثمرثمر در این بخش باید فعالیت‌های فراتر از صندوق‌های بیمه و کاری ملی انجام شود و به طور مشخص تلاش‌های جدی در این زمینه صورت بگیرد.

نیازهای ساختاری و سیاست‌گذاری مورد لزوم سازمان‌های بیمه‌گر پایه تاکنون محقق نشده است

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با بیان اینکه در مدت زمان سپری شده از قانون برنامه پنجم توسعه نیازهای ساختاری و سیاست‌گذاری مورد لزوم سازمان‌های بیمه‌گر پایه تاکنون محقق نشده است، عنوان کرد: امروزه نماد این موضوع در عدم تشکیل شورای عالی بیمه سلامت به خوبی قابل مشاهده است.

انتقاد از عدم تشکیل شورای عالی بیمه سلامت

زالی گفت: مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه توسعه ابزارهای متفاوتی را در پیش‌بینی کرده که یکی از ابزارهای مجلس در این رابطه بحث طراحی نگاه مترقی در بیمه‌های پایه براساس تشکیل شورای عالی بیمه سلامت کشور است که تاکنون این شورا تشکیل نشده است؛ همچنین اعتبارت که به صورت پیش رونده و سرانه که مورد نظر قانون گذار بوده عملا به شکل‌های متفاوت به صندوق‌های بیمه‌ای واصل نشده و این موضوع به کمبودات اعتبارت صندوق‌های بیمه‌ای دامن زده است.

بسیاری از اقدامات پیشگیری در نظام سلامت تحت پوشش بیمه‌ای پایه قرار ندارد

وی خواستار ورود سازمان‌های بیمه‌گر به حوزه پیشگیری و توجه هر چه بیشتر به این مقوله شد و افزود: بیمه‌ها باید اقدامات مبتنی بر پیشگیری در سلامت را بیش از گذشته پوشش دهند، در حال حاضر بسیاری از اقدامات پیشگیری در نظام سلامت از قبیل غربالگری و بیماریابی عملا تحت پوشش بیمه‌ای پایه قرار ندارد.

سازمان‌های بیمه گر بخشی از اعتبارات و سرمایه‌های خود را به حوزه پیشگیری اختصاص بدهند

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: با پوشش بیمه‌ای مناسب در این حوزه می‌توان از صرف هزینه‌های فراوان در آینده صرفه جویی کرد، بنابراین سازمان‌های بیمه گر بخشی از اعتبارات و سرمایه‌های خود را به حوزه پیشگیری اختصاص بدهند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  5