مشکل گشایش ال سی از سوی بانک‌های خارجی است

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: اگرچه کاهش رقم اعتبارات اسنادی که اخیرا از سوی رییس جمهوری به بانک‌ها ابلاغ شد گام مثبتی برای کمک به بخش تولید بود اما بنا به اعلام واردکنندگان و فعالان بخش خصوصی این امر از سوی بانک‌ها عمل نمی شود، در مقابل بانک‌ها معتقدند مشکل عدم گشایش ال سی از سوی بانک‌های خارجی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بهمن وکیلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بخش نامه دولت مبنی بر گشایش ال.سی با 30 درصد اظهار کرد:‌اگرچه این بخش نامه از سوی دولت به بانک‌ها ابلاغ شده تا گشایش ال.سی با 30 درصد انجام شود اما مشکل این است که بانک‌های ذیربط در خارج از کشور اقدام به گشایش ال.سی نمی‌کنند.

وی با بیان این‌که بانک‌ها براساس بخش نامه بانک مرکزی عمل می کنند تاکید کرد: مشکل ما با بانک‌های کارگزاری خارج از کشور است و در این راستا باید روابط بین المللی اصلاح شود.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات افزود: زمانی که 135 درصد برای گشایش ال.سی از سوی بانک‌ها دریافت می‌شد بانک مرکزی ارز مورد نیاز را تامین کرده و به متقاضی می داد تا با واریز مبلغ به حساب فروشنده بتواند کالای خود را وارد کند.

وکیلی در ادامه با بیان این‌که در صورتی که بانک‌های ذیربط در خارج از کشور بپذیرند که اقدام به گشایش ال.سی کنند حاضریم با 10درصد هم کار را هم انجام می‌دهیم گفت: همچنان 35 درصد باید به ازای برگ سبز گمرک از سوی متقاضی پرداخت شود.

 

سپام جایگزین سوییفت شد

وی با اشاره به این‌که بحث سوئیفت مهم است اما باید رابطه کارگزاری برقرار شود تا مشکل حل شود ،اظهار کرد:‌اگرچه سوئیفت بسیاری از مسائل ما را حل می کند اما باید روابط برقرار شود در غیر این صورت کاربرد چندانی نخواهد داشت.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات با اشاره به این‌که سپام یک نرم افزار برای برقراری ارتباط بین بانک‌های داخلی است و طی روزهای گذشته بخش نامه آن از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است، گفت:‌برای ارتباط با بانک‌های خارجی همچنان نیاز به سوئیفت است.

به گفته وکیلی، برخی بانک‌ها در داخل کشور مشمول تحریم‌های سوئیفت نیستند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

12  −    =  11