ارز واردات از بلاتکلیفی خارج شد

رئیس مجمع عالی واردات از عدم ابلاغ دستور العمل ال سی30درصد از سوی شعب مرکزی بانک‌ها خبر داد و گفت: با مشخص شدن ارز کالا‌های اساسی و اینکه تنها گندم ارز 1226 تومان دریافت می‌کند، واردگنندگان از بلاتکلیفی خارج شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،

محمدحسین برخوردار در گفت‌وگو با تسنیم  در مورد گشایش ال‌سی 30 درصد و اجرایی شدن آن اظهار داشت: چهارشنبه هفته گذشته سرنوشت ابلاغ این مصوبه را از برخی بانک‌ها جویا شدیم، که آنها اعلام کردند بانک مرکزی دستور العمل اجرای این مصوبه را به شعبه مرکزی همه بانک‌ها ابلاغ کرده است ولی هنوز شعب مرکزی آن را به سایر شعب ابلاغ نکره‌اند.

وی با بیان اینکه با توجه به عادتی که طرف های تجاری ایران برای دریافت حواله‌های نقدی پیدا کرده‌اند به سختی می‌توان آن را به ال‌سی 30 درصدی تغییر داد، گفت: طرف‌های تجاری ایران به دریافت 100درصدی پول عادت کرده‌اند و بر همین اساس ساده نیست که این عادت را بخواهیم تغییر دهیم.

رئیس مجمع عالی واردات در مورد روند ترخیص کالاها نیز ادامه داد:‌ اگر مدارک لازم برای ترخیص از سوی وارد کنندگان آماده باشد هیچ مشکلی برای ترخیص وجود ندارد و با توجه به اینکه ارز کالا‌های اساسی به جز گندم 2500 تومان (ارز مصوب در بودجه) تعیین شد همه واردکنندگان تکلیف خود را می‌دانند و با پرداخت مابه‌تفاوت کالا‌های خود را ترخیص می‌کنند.

برخوردار خاطرنشان کرد: اگر واردکننده‌ای کالا‌ی خود را با ارز 1226 تومان ترخیص و وارد چرخه توزیع کرده باشد بدون تغییر قیمت باید در بازار توزیع کند ولی کشتی‌هایی که هنوز روی آب هستند و با ارز 1226 تومان وارد کرده‌اند باید مابه التفاوت را پرداخت کنند و سپس ترخیص کالا را انجام دهند.

وی در پایان در مورد کشتی‌های کالای اساسی که در گمرک مانده بود گفت: در هفته گذشته حدود 5 کشتی کالای اساسی در گمرک بود که بیشتر آن برای بازرگانی دولتی و گندم بود، که قطعا تا کنون این 5 کشتی ترخیص شده است.  در مورد واردات گندم در سال جاری نیز باید بگویم کل نیاز به گندم 13 میلیون تن است که حدود 7 میلیون تن وارد و مابقی آن از داخل تأمین می شود، البته بیش از 7 میلیون تن وارد شده که به دلیل ذخیره سازی است زیرا گندم یک کالای استراتژیک است و بیش از سایر کالا ها نیاز به ذخیره سازی دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  ⁄  5  =