رهبران آینده بانکداری متخصصان مدیریت ریسک خواهند بود/ضرورت مراقب خلق ارزش تمام ذی نفعان در بانکداری شرکتی

مصاحبه با Khasru ، مدیر عامل بانک Prime Bank Ltdبنگلادش

بانکهای محلی باید به سوی شرکتهای کوچک و متوسط بروند زیرا شرکتهای بزرگ همواره با مشکل در بازپرداخت وام خود روبرو هستند ./ بانک ها در بانکداری شرکتی باید سیاستهای خود را بر اساس ریسک و بازگشت سرمایه تدوین کنند/بانکها در بانکداری شرکتی باید به دقت مراقب خلق ارزش و امنیت تمام ذی نفعان ، از جمله سهامداران و سپرده گذاران باشند ./رهبران آینده در بخش بانکداری متخصصان مدیریت ریسک خواهند بود . در غیر این صورت ، بانکداران قادر نخواهند بود کسب و کارشان را با موفقیت اداره کنند

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مدیر عامل بانک  Prime Bank Ltdبنگلادش معتقد است:بانک های محلی به جای تمرکز بر شرکتهای بزرگ باید توجه بیشتری به مشتریان شرکت های کوچک و متوسط داشته باشند. آنها باید منابع خود را بیشتر به SME هاو بانکداری خرده فروشی اختصاص دهند ، جایی که در آن بازده سرمایه گذاری بالاتر است. بانکهای محلی باید به سوی شرکتهای کوچک و متوسط بروند زیرا شرکتهای بزرگ همواره با مشکل در بازپرداخت وام خود روبرو هستند .

آقای Khasru گفت: صنایع بزرگ بیش از 60 درصد از وام در بخش بانکی را در بنگلادش به خود اختصاص می دهند و  بقیه منابع به شرکتهای کوچک و متوسط اختصاص داده می شود . این در حالی است که بازگشت سرمایه مشتریان شرکت های بزرگ در حد انتظار نیست. به علاوه مشکلات به شدت روی شرکتهای بزرگ تاثیر می گذارد اما  SME ها و مشتریان خرده فروشی تا حد زیادی تاثیر کمتری می پذیرند .

این به این معنا نیست که بانک ها در بانکداری شرکتی به تامین مالی شرکتهای بزرگ نپردازند اما باید سیاستهای خود را بر اساس ریسک و بازگشت سرمایه تدوین کنند . بانکها در بانکداری شرکتی باید به دقت مراقب خلق ارزش  و امنیت تمام ذی نفعان ، از جمله سهامداران و سپرده گذاران باشند .

وی افزود: پرداختن وام به شرکت های بزرگ تا زمانی که اوضاع شرکت خوب است ، استراتژی موفقی است اما  اگر یک شرکت بزرگ با مشکل مواجه شود ممکن است پایه و اساس  بانک بلرزد. او غفلت بانکها در زمینه تامین مالی شرکتهای SME را مورد نقد قرار داد و اظهار داشت  بزرگترین مشکلات در این بخش به شیوه های وام دهی مربوط است . آقای Khasru   می افزاید در بانکداری شرکتی بانکهای بنگلادش ، مدیران ارتباط یک بانک نمی دانند که وامها در کجا مصرف می شوند  زمانی هم که می خواهند بفهمند وامها کجا مصرف می شود ، شرکتها دیگر نمی خواهند از وام بانک در استفاده کنند !

خسرو می گوید اگرچه اجرای بازل -II همواره در بانکهای بنگلادش در حال اجرا است اما همیشه بانکداران باید به فراتر از جعبه فکر کنند .بانک ها همواره در حال محاسبه ریسک حسابهای خود هستند اما رویدادهای غیر منتظره را به حساب نمی آورند . در حالی که تخصیص سرمایه باید با توجه به  عوامل غیر منتظره انجام شود .

این بانکدار حرفه ای گفت : مطالبات معوق در تمامی بخش ها دو رقمی شده است و این موضوع سودآوری بانکها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است .

  خسرو معتقد است رهبران آینده در بخش بانکداری متخصصان مدیریت ریسک خواهند بود . در غیر این صورت ، بانکداران قادر نخواهند بود کسب و کارشان را با موفقیت اداره کنند .

وی در پایان افزود ، مشتریان شرکتی همواره در حال حاضر سرزنش بانک های خود برای دادن وام های بیشتر و بیشتر اند ، اما بانکها باید مراقب باشند تا سرمایه و منابع خود را به درستی مدیریت کنند در غیر اینصورت با مشکل مواجه خواهند شد .

منبع : http://www.thedailystar.net
ترجمه و تلخیص : احسان باقری،کارشناس بانکی
EHSANBAGHERI2@GMAIL.COM

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×  10  =