معرفی ۱۰ فیلم‌ برتر جنگی تاریخ سینما

«اینک آخرالزمان» ساخته «فرانسیس فورد کاپولا» در صدر برترین آثار جنگی سینمای جهان قرار گرفته است. این فیلم که برداشتی آزاد از رمان «قلب تاریکی»، نوشته «جوزف کونراد» است، برنده دو جایزه اسکار و نامزد پنج جایزه دیگر اسکار شد. داستان این فیلم که «مارلون براندو»، «مارتین شین» و «رابرت دووال» در آن ایفای نقش می‌کنند، در میانه جنگ ویتنام روی می‌دهد که ستوان ویلارد (مارتین شین) طبق فرمانی کاملا محرمانه از ستاد مشترک ارتش آمریکا به دنبال یافتن و کشتن سرهنگ کورتز (مارلون براندو) متمرد است که در جنگل‌های ویتنام پناه گرفته است.

هیچ شکی در تقبیح نفس جنگ نیست، اما همین امر ناخوشایند برخی مواقع دستمایه کارگردانان خلاق سینما می‌شود تا برترین و درخشان‌ترین آثار سینمای جهان در ژانر جنگ بر پرده‌ سینماها نقش ببندند و خاطره آنها برای همیشه در اذهان سینمادوستان باقی بماند.

به گزارش ایسنا، منتقدین بخش سینما در دو روزنامه گاردین و "آبزرور" در گزارشی اقدام به معرفی 10 اثر برتر تاریخ سینما در ژانر جنگ کرده‌اند که به عقیده آنها، به بهترین شکل ممکن این پدیده ناخوشایند را به تصویر کشیده‌اند.

در مکان دهم برترین آثار سینمای جنگی، فیلم اکشن – جاسوسی و جنگی «قلعه عقاب‌ها» محصول سال 1968 به کارگردانی «برایان هاتون» و بازی به یادماندنی «کلینت ایستوود» و «ریچارد برتون» قرار دارد. فیلم از روی کتابی به همین نام به قلم «آلیستر مک لین» ساخته شده که هم فیلم و هم کتاب به موفقیت تجاری قابل توجهی دست پیدا کردند. داستان فیلم درباره اعزام یک تیم خبره کماندوهای انگلیسی و آمریکایی متفقین به اشلوس آدلر، قلعه نفوذناپذیر ژرمن‌ها در رشته کوه آلپ در جنوب باواریا برای نجات ژنرال آمریکایی و یکی از طراحان حمله نرماندی، «جرج کارنابی» است.

«رم، شهر بی‌دفاع» شاهکار سینمایی «روبرتو روسلینی» که فیلمنامه آن را با مشارکت «فدریکو فلینی»، کارگردن صاحب‌نام ایتالیایی نوشت در مکان نهم دیده می‌شود. در این درام جنگی بازیگرانی چون «آلدو فابریتزی»، «آنا مانیانی» و «مارچلو پالی یرو» ایفای نقش کرده‌اند. داستان فیلم در شهر رم، در طول اشغال نازی‌ها به سال 1944 اتفاق می‌افتد. در این فیلم آلمان‌ها به دنبال دستگیری "جورجیو مانفردی"، از رهبران نهضت مقاومت هستند و برای دستگیری وی به آپارتمان او می‌روند، اما وی از مسیر پشت بام می‌گریزد و نزد دوستش فرانچسکو که یک روزنامه‌نگار است می‌رود. نازی‌ها برای دستگیری پارتیزان‌ها به محل می‌آیند و فرانچسکو را دستگیر می‌کنند و نامزدش را می‌کشند. مانفردی از مهلکه فرار می‌کند و با گروهی موفق به آزاد کردن زندانیان از جمله فرانچسکو می‌شود، اما سرانجام مانفردی دستگیر می‌شود و زیر شکنجه می‌میرد. این فیلم چندین جایزه از جشنواره‌های مختلف از جمله جایزه بزرگ جشنواره کن در سال 1946 را گرفت و همچنین نامزد دریافت جایزه اسکار نیز بوده‌ است.

معرفی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  1