نارضایتی از عدم ادغام سازمان های بیمه گر برای داروهای بیماران دیالیزی

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: بیماران دیالیزی در گذشته باید هزینه های گزافی بابت تامین داروها می پرداختند ولی در حال حاضر داروها تحت پوشش بیمه است و بیماران داروها را رایگان دریافت می کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،دکتر مصطفی قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو»، گفت: با کمک و مساعدتی که مسئولان غذا و دارو و سازمان های بیمه گر درخصوص تامین داروهای بیماران دیالیزی داشتند، فعلا داروهای بیماران دیالیزی تحت پوشش بیمه است.
 
وی افزود: بیماران تحت پوشش بیمه های متفاوتی قرار دارند و یک عدم هماهنگی بین بیمه ها به وجود آمده است. مثلا برخی از داروها را سازمان تامین اجتماعی برای بیماران کلیوی رایگان اعلام کرده است در صورتی که 10 درصد هزینه همان دارو در بیمه خدمات اجتماعی به بیماران پرداخت می شود.
 
رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: اختلافی که بین سازمان های بیمه گر وجود دارد موجب نارضایتی بیماران شده است، برخی از بیماران مطرح می کنند که اگر تحت پوشش بیمه دیگری بودند هزینه درمانی کمتری را پرداخت می کردند.
 
وی تصریح کرد: کیفیت بخش های دیالیزی و رسیدگی به بیماران دیالیزی از مسائلی است که باید حتما به آن توجه شود.
 
قاسمی درخصوص نبود دستگاه ها و امکانات دیالیزی در شهرستان ها بیان کرد: در حال حاضر بیمارانی داریم که از کرج و یا از البرز برای انجام اقدامات دیالیزی به تهران مراجعه می کنند و این مراجعه بیماران به مراکز بهداشتی و درمانی داخل تهران به این دلیل است که در استان خودشان دستگاه های کافی برای انجام دیالیز وجود ندارد.وی افزود: در استان های دیگر نیز همین مشکل مشاهده شده است و بیماران باید 200 تا 300 کیلومتر راه بروند و به یک مرکز درمانی مراجعه کنند و دیالیز شوند، سپس همین مسیر را در مدت زمان اندکی بازگردند.
 
رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی با اشاره به خطراتی که سلامت بیماران کلیوی را تهدید می کند، بیان کرد: در راه ماندن و رفت و آمدهای طولانی، تهدیدی برای سلامتی بیماران است و سلامتی نسبی بیماران را از بین می برد و ریسک خطر را در بیماران به وجود می آورد.وی افزود: از طرف دیگر باید به مسائل آموزشی و فرهنگی بیمار توجه شود، هیچ ارگانی مسئولیت آموزش بیماران را برعهده نمی گیرد.
 
انجمن بیماران کلیوی نیز در حد توانی که دارد یک سری اقدامات برای آموزش بیماران کلیوی انجام داده است.
 
قاسمی با اشاره به اقدامات آموزشی که باید انجام بگیرد، اظهار کرد: احتیاجی که هم اکنون وجود دارد تنظیم و تصویب یک برنامه آموزشی برای بیماران کلیوی است که به خود بیماران آموزش داده شود که چگونه با بیماری برخورد کنند و به خانواده این بیماران آموزش های لازم و ضروری داده شود. در نهایت باید به مردم آموزش داده شود که چه اقداماتی انجام بدهند که اصلا به بیماری کلیوی مبتلا نشوند.
 
وی تصریح کرد: به مسائل آموزشی و فرهنگی در کشور ما کمترین توجه می شود چون در کشور همیشه درگیر مسائل دارویی بودیم.رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی در پایان گفت: تعداد پرستارهای آموزش دیده در کشور اندک هستند و از طرف دیگر دستگاه های دیالیز در کشور کم اند و اغلب دستگاه های دیالیزی در کشور دستگاه های قدیمی اند که باید تعویض شوند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  84  =  93