پایان دوران ضعف حاکمیتی محیط زیست

،مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به موفقیت آمیز بودن طرح سراسری زوج و فرد در کاهش میزان آلاینده‌های هوای امروز تهران گفت: قطعا ارتقای کیفیت سوخت، استانداردسازی خودروها، توسعه حمل و نقل عمومی و کنترل منابع ثابت آلودگی هوا ظرف 2 روز امکان‌پذیر نیست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک دکتر محمد هادی حیدرزاده روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، با تقدیر از همکاری خوب مردم و تلاش همه‌جانبه پلیس راهور تهران برای اجرای مصوبه اجرای طرح سراسری زوج و فرد در پایتخت در روز جاری گفت: اجرای این طرح نقش بسیار مهمی در کاهش ترددهای روزانه تهران و کاهش آلاینده‌های هوای امروز تهران داشته است چرا که عامل 70 درصد آلودگی هوای تهران تردد خودروها و موتورسیکلت‌هاست.
وی با اشاره به نظرسنجی انجام شده توسط صدا و سیما در خصوص اجرای طرح سراسری زوج و فرد در پایتخت افزود: اجرای این طرح با استقبال مردم مواجه شده است. از سوی دیگر اجرای چنین طرح‌های ضربتی در کشورهایی که با مشکل آلودگی هوا مواجهند مانند چین و یونان و … سابقه دارد. به شکلی که در آتن 6 ماهه دوم سال کلا طرح زوج و فرد اجرا می‌شود و در چین نیز در برخی روزهای آلاینده تردد خودروها را حتی بر اساس رنگ تقسیم‌بندی می‌کنند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران با تاکید بر این که خلا ممنوعیت تردد خودروها باید با حمل و نقل عمومی پر شود افزود: بر اساس قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و دستورالعمل‌های مربوطه، دستورکار کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران در شرایط مختلف آلودگی مشخص است و در صورتی که تصمیمات مشخص شده در این قانون اتخاذ نشود، تخلف رخ داده است.
وی با اشاره به این که برخی آقایان می‌گویند به جای اجرای طرح‌هایی همچون زوج و فرد سراسری و برخی تعطیلی‌ها باید ارتقای کیفیت سوخت، استانداردسازی خودروها، توسعه حمل و نقل عمومی و کنترل منابع ثابت آلودگی هوا صورت گیرد تصریح کرد: قطعا این اقدامات از الزامات بدیهی برای کاهش آلودگی هواست اما قطعا هیچکس انتظار ندارد این موارد ظرف 2 روز اجرایی شود. از سوی دیگر تصمیمات کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران همانگونه که از نامش مشخص است به صورت اضطراری و برای حفظ جان شهروندان در برابر خطرات مقطعی افزایش آلودگی هواست. در عین حال تمامی موارد میان‌مدت و بلندمدتی که می‌تواند منجر به بهبود کیفیت هوای تهران شود در دستورکار کارگروه ملی آلودگی هوا قرار دارد و به طور جدی موضوع توسط مدیران ارشد دستگاه‌ها در حال پیگیری است.

وی در پاسخ به این که برخی مدیران شهرداری تهران اجرای طرح سراسری زوج و فرد خودروها را "نمایشی" دانسته‌اند افزود: با توجه به تدبیر دکتر قالیباف، شهردار تهران در خصوص کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هوای پایتخت که جزو برنامه‌های اصلی وی است، ضمن استقبال از نظر مثبت شهردار تهران امیدواریم مدیران میانی هم به دنبال انجام وظایف خود باشند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران تصریح کرد: به نظر می‌رسد استفاده از الفاظی مانند "نمایشی" و غیره توسط برخی مدیران میانی شهرداری تهران برای طرح‌های اضطراری کاهش آلودگی هوا مغایر تدابیر شهردار تهران بوده و جز ایجاد حاشیه و اختلاف نظر بین دستگاه‌ها نتیجه‌ای به همراه ندارد در عین حال که باید یادآورشوم تمام تصمیمات اتخاذ شده در کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران با حضور و رای نماینده تام‌الاختیار شهرداری تهران بوده است.

وی ادامه داد: لذا بهتر است مدیران میانی شهرداری ابتدا مشکل خود را با نمایندگان تام‌الاختیار خود در جلسات حل کرده و پس از آن اظهارنظر کنند.
مدیرکل محیط زیست استان تهران با تاکید بر این که کنترل ترافیک و توسعه حمل و نقل عمومی از اصلی‌ترین وظایف شهرداری است افزود: قطعا حاشیه‌سازی‌های رسانه‌ای در خصوص آلودگی هوا توسط برخی مدیران میانی دستگاه‌ها فایده‌ای جز ایجاد اختلاف و عدم دستیابی به اجماع برای حل مشکل ندارد.
وی افزود: دوران ضعف حاکمیتی محیط زیست به پایان رسیده است و بهتر است دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند.
مدیرکل محیط زیست استان تهران در خصوص برخی انتقادهای شهروندان مبنی بر کمبود سیستم حمل و نقل عمومی در روز جاری با اجرای طرح سراسری زوج و فرد گفت: قطعا باید سیستم حمل و نقل عمومی در این خصوص تقویت شده و وزارت کشور و سایر دستگاه‌های ذیربط در این زمینه به شهرداری تهران کمک و نگاه ویژه داشته باشند. اما در عین حال انتظار می‌رفت مسوولان مربوطه با توجه به تصمیمات کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران تدبیری جدی در بخش‌های زیرمجموعه خود برای بکارگیری حداکثر توان ناوگان حمل و نقل عمومی بیاندیشند تا شهروندان با مشکل تردد در چنین روزهایی مواجه نشوند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×    =  45