یکپارچه سازی پرداخت های اینترنتی؛ فرصت یا تهدید

یکی از سئوالات اساسی در خصوص وضعیت جدید پرداخت های اینترنتی این است که یکپارچه سازی این پرداخت توسط شاپرک برای چه کسانی فرصت و برای چه کسانی تهدید محسوب می شود؟

در این راستا  سوال مورد اشاره دارای سه محور کلی خواهد بود: 1- یکپارچه سازی اساسا خوب است یا خیر؟ 2- تجربه دنیا در این خصوص چه می گوید؟ 3-  تفکیک پرداخت های ابنترنتی از بانکداری اینترنتی هم  در بعد کانال و هم کسب و کار به تقویت ذی نفعان منجر می شود یا به زیان آنها؟

بدیهی است که تفکیک کانال چندان تغییری در روند پرداخت ایجاد نخواهد کرد حتی می تواند به کاهش ترافیک خطوط اینترنتی کلیه انتقالات منجر شده و به نفع دریافت کننده خدمات نهایی یعنی مشتری و مردم باشد. اما در بعد کسب و کار جدا شدن پرداخت های ابنترنتی از بانکداری اینترنتی آیا به سود بانکها و شرکت های پی اس پی هست یا خیر؟ به عبارت  دیگر تا اکنون بانکداری اینترنتی و پرداخت اینترنتی به هم تنیده بوده و یک ذی نفع نهایی داشتند و آن بانکها بودند. اما اکنون با تغییرات جدید کانال بانکداری اینترنتی بانکها با پرداخت های اینترنتی  هم از بعد کانال و هم کسب و کار مستقل شده و پرداخت به حوزه شرکت های پرداخت الکترونیک منتقل شده است. 

به نظر می رسد این فرایند علاوه بر اینکه به توسعه بهتر بانکداری اینترنتی منجر خواهد شد چرا که این خدمت از هم اکنون هویت واقعی خود را بازیافته و تبعا در سایه این هویت در آینده شاهد رشد بهتر ان خواهیم بود. در بعد شرکتهای psp تفکیک پرداخت های اینترنتی به سمت شبکه پرداخت کشور باعث خواهد شد که این صنعت نیز  به سمت استقلال پیش رفته و بتواند در سایه این اتفاق هم به سمت توسعه محصولات و هم کسب و کار پویاتر و شفاف تر پیش رود. نکته اساسی آن است که آینده پرداخت اینترنتی اگر چه ممکن است در رقابت با پرداخت های موبایلی در سایه باشد اما  این صنعت توسعه قابل توجهی خواهد داشت که در نتیجه فرصتی مناسب برای شرکتها محسوب می می شود.

اما در تشریح چگونگی این تفکیک کانال این سوال مطرح خواهد شد که آیا شرکت شاپرک روش بهینه ای را انتخاب کرده است. به نظر می رسد در شرایط حال که شرکتهای psp  دارای تکثر قابل توجه هستند و همچنین خطرات امنیتی بالایی در کمین فروشگاه های اینترنتی در کشور ماست یکپارچه سازی  به تجمیع قوا برای دفاع بهتر درباره حملات هکرها و فیشرها (کسانی که سایت جعلی ایجاد می کنند) منجر خواهد شد. از سوی دیگر مسئولیت حملات از دوش شرکت های psp برداشته شده و بر عهده شرکت شاپرک قرار خواهد گرفت. چنین روندی می تواند به شرکتهای pspکمک کند تا با فراغ بال بیشتری به توسعه خدمات و ارائه آنها بپردازند.

اما اینکه در جهان چگونه رفتار شده است؟  تجربه جهانی نیز نشان از  دوری از تکثر کانال های پرداخت اینترنتی دارد. در سطح بین  المللی  اغلب ویزا و مستر  مستقر هستند و اینگونه خدمات را ارائه می دهند. همچنین  در کشورهای مطرح در این  حوزه نیز شاهد psp های متکثر نیستیم و در نتیجه امکان  سو استفاده به میزان زیادی کاهش خواهد یافت.

نکته اساسی آن است که یکپارچه سازی پرداخت های اینترنتی از طریق شاپرک زمانی قابلیت اجرا پیدا می کرد که بانکها بتوانند اطمینان لازم را هنگام واگذاری و شکل جدید حاصل کنند در چنین صورتی بر عهده گرفتن مسئولیت پرداخت ها از سوی شاپرک یکی از مدل های مطلوب به شمار می رود.

البته احتمال دارد مدلهای دیگری نیز برای تفکیک کانالهای بانکداری اینترنتی و پرداخت اینترنتی از سوی کارشناسان پیشنهاد شود که از مطلوبیت بالایی برخوردار باشد اما مدلی که هم اکنون از طریق شاپرک نیز اجرا شده از نمونه های مطلوب محسوب می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×    =  45