۱۱ تصمیم احمقانه مدیران و کمپانی های بزرگ IT

مدیران دنیای آی تی همیشه تصمیمات درستی اتخاذ نمی کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از خبرآنلاین تصمیمات در سطح مدیریت اجرایی می تواند یک کمپانی را دچار تحول مثبت یا منفی کند.

در اینجا سعی می کنیم تصمیمات احمقانه مدیران دنیای آی تی را که بعضا در نهایت برگردانده شده برایتان شرح دهیم:

1-      فروش عکسهای اینستاگرام

زاکربرگ بعد از اعلام فروش عکسهای روی اینستاگرام کاربران (سه ماه بعد از خرید اینستاگرام توسط فیس بوک به قیمت 1 میلیارد دلار) به شدت مورد حمله قرار گرفت و مردم که احساس می کردند حریم شخصی شان نقض شده واکنش خشم آلودی را علیه اینستاگرام گرفته و شروع به غیر فعال کردن و پاک کردن عکسهای خود کردند که بلافاصله زاکربرگ به اشتباه خود پی برده و اعلام کرد از تصمیم خود منصرف شده است و راه دیگری را برای بیزینس روی اینستاگرام پیدا خواهد کرد.

 

 

 

2-      قوانین سرسختانه علیه کاربران کنسول مایکروسافت

مایکروسافت اعلام کرد دارندگان کنسول جدید باید دستگاه خود را همیشه با اینترنت وصل نگه دارند. اما به نوشته گاردین با تصمیم اشتباه از سوی مایکروسافت موج انتقادات راهی این کمپانی شد. این تصمیم حین افشاگری های اسنودن باعث شد تا مردم بگویند مایکروسافت با این کار می خواهد کاربران را آنلاین نگه دارد تا از آنها جاسوسی شود.

تصمیم دیگر در مورد قوانین سخت علیه کاربرد سی دی های دست دوم نیز خشم کاربران گیم ایکس باکس را بر انگیخت که بعدا مایکروسافت از تصمیمات اشتباه خود اعلام انصراف کرد.

اتصال کینکت به ایکس باکس وان برای همیشه از تصمیمات احمقانه مایکروسافت بوده که این تصمیم نیز باعث خشم کاربرانی که می گویند حریم خصوصی شان کنترل خواهد شد، گردید.

 

 

3-      دورکاری در یاهو قدغن

مایر، مدیر اجرایی جدید یاهو یکی از اولین تصمیماتی که گرفت این بود که گفت کارمندان نمی توانند دور کاری کنند و همه باید در ادارات محلی حضور فیزیکی داشته باشند و این در حالی است که میلیونها امریکایی دورکار بوده و از انجام کارهای اداری در خانه لذت می برند.

این تصمیم بسیار بحث برانگیز شد و خانم مایر سکوت چند ماهه خود را شکست اما تصمیم خود را برنگرداند و این در حالی است که اغلب کاربران می گویند تصمیم وی اشتباه بوده است.

 

 

4-      ایجاد کمپانی Qwikster توسط نت فلیکس

محبوب ترین سرویس استریمینگ فیلم و کلیپ امریکا یعنی نت فلیکس Netflix اعلام کرد می خواهد سرویس ارسال دی وی دی از طریق پست را در سراسر امریکا با راه اندازی کمپانی جدیدی بنام Qwikster راه اندازی کند. این موضوع در حالی که استریمینگ از طریق اینترنت و آنلاین رو به ازدیاد است، تصمیمی احمقانه فرض شد که بعد از سه هفته "رید هاستینگز" از تصمیم خود منصرف شد و نت فلیکس بعد از یک سال دوباره به حالت عادی برگشت و هر فصل مالی بیش از 1 میلیون کاربر به سرویس نت فلیکس افزوده می شوند.

 

 

 

5-      تصمیمات غلط اچ پی برای بخش پی سی

لئو آپوتیکر تصمیم به بازسازی بخش پی سی در اچ پی و پلتفورم موبایل webOS گرفت که بسیار احمقانه بوده و باعث شد تا اخراج شود و خرید کمپانی Autonimy که کلاهبرداری بزرگ بود نیز بعدا فاش شد.

بعدا اچ پی با مدیر اجرایی جدید، مگ وایتمن، به حالت سابق بازگشت. وی گفت اچ پی بدون پی سی و پرینتر هیچ است.

 

 

6-      تصمیم مدیران سایت GoDaddy در باره حمایت از SOPA

لایحه ای در کنگره تحت نام سوپا مطرح شد. سوپا یا Stop Online Piracy Act  در واقع رسمیت دادن به سانسور اینترنتی بود. سایت معروف GoDaddy بلافاصله در حمایت از این لایحه صفحه اول سایت را تغییر داده و حمایت خود را اعلام نمود.

وقتی با عدم استقبال کاربران و مردم و انتقادات شدید و گسترده روبرو شد، کاسه و کوزه خود را جمع کرده و خیط شد و مشتریان بزرگی مثل ویکی پدیا را همراه هزاران مشتری از دست داد و بعد تصمیم خود را برگرداند.

 

 

7-      شخم زدن در استراتژی تبلت توسط Barens & Noble

کتاب فروش معروف دنیا برای رقابت جدی با آمازون، به موقع وارد دنیای تبلت شد و نوک (تبلن مبتنی بر اندروید خود) و ereader را توسعه داد و تمرکز زیادی روی فروش تبلت کرد.

اما با دیدن کاهش 34 درصدی فروش اعلام کرد تبلت رنگی خود را تولید نخواهد کرد و به جای آن روی e-reader تمرکز می کند، تصمیمی که بعدا در یک حرکت و استراتژی جدید دوباره برعکس شد.

 

 

8-      تغییرات سیاست فروشگاههای اپل

جان براوت مدیر فروشگاهها و خرده فروشی اپل مجموعه سیاستهایی را پیاده سازی کرد که در نهایت باعث شد تا خشم مدیران ارشد برآمده و باعث شود تا وی اخراج شود.

هدف براوت شاید به گفته خودش کم کردن هزینه ها بود اما باعث شد تا بالاخره صدای مشتریان و کارمندان در فروشگاههای اپل در بیاید و اوج عصبانیت مردم و کم شدن کارمندان تجربه دیده و کمبود آموزش و … باعث شد تا مدیر اجرایی باربری Burberry یعنی خانم آنجلا آرنتس از اکتبر 2013 جایگزین براوت شود. یکی از معضلات فروشگاههای اپل فضای محدود فروشگاهی است که آنجلا باید فرکی به حال آن کند.

 

 

9-      نامردی کردن کمپانی نرم افزاری Uber در طوفان سندی

وقتی طوفان سندی آمد مردم در نیویورک و .. نه برق داشتند و نه آب. کمپانی تکنولوژیکی  Uber که اپلیکیشن ارتباط مسافر با تاکسی عرضه می کند و مسافران از طریق آن تاکسی کرایه می کنند، نرخ خدمات خود را دو برابر کرد. یک روز از این حادثه نمی گذشت که از کرده خود پشیمان شده و اعلام کرد نرخ ها به قیمت قبلی باز می گردد.

 

 

10-   عقب نشینی و بازگشت اپل از برنامه های محیط زیستی

اپل را همه دوست دارند، یکی از دلایلش این است که محصولات خود را منطبق با برنامه های حفظ محیط زیست مانند EPEAT می سازد. اما در ژوئن 2012 بدون هیچ دلیلی اعلام کرد که محصولات خود را با EPEAT منطبق نخواهد کرد و سیل انتقادات را به سوی خود برگرداند تا جایی که کمپین در سان فرانسیسکو درست شد تا محصولات اپل را  نخرند.

بعد از یک ماه باب منسفیلد مدیر بخش مهندسی سخت افزار اپل نامه عذر خواهی برای همه نوشت و اعلام کرد از برنامه های EPEAT در محصولات خود همچنان حمایت کرده و مطابق آن استانداردها محصولات خود را عرضه می کنند.

 

11-   ممنوعیت فروش آی پد و آیفون های قدیمی در امریکا

دادگاه فدرال تشخیص داد اپل حق ثبت اختراع سامسونگ را نقض کرده و دستور ممنوعیت فروش آیفون قدیمی و آی پد قدیمی در امریکا را صادر کرد.

اما اوباما شخصا وارد عمل شده و این تصمیم را به نفع ملت خود تغییر داده و دستور لغو ممنوعیت فروش را صادر کرد، دستوری که باعث شد تا سامسونگ به شدت عصبانی و معترض شود.

 

منبع: زد دی نت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

34  ⁄  17  =