چزئیات نظرسنجی درباره میزان رضایت مردم از گزارش ۱۰۰ روزه

دراین پژوهش 4/56 درصد پاسخگویان تحصیلات عالی شامل لیسانس، فوق لیسانس و بالاتر داشتند و 7/7 درصد کمتر از دیپلم بودند و بیشترین پاسخگویان با دارا بودن 8/35 درصد نمونه در گروه سنی بین 25 تا 35 سال و کمترین آنها با 4/10 درصد در گروه سنی بیشتر از 55 سال قرار داشتند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،آگاهی از دیدگاه مردم به عنوان مخاطبان اصلی گزارش زنده تلویزیونی سه شنبه شب هفته گذشته رییس جمهوری برای اطلاع از وضعیت کشور در شروع کار دولت، کارهای انجام شده در 100 روز نخست و مسیر پیش رو؛ پرسش های اصلی تازه ترین نظرسنجی ایرنا بود.
 
به گزارش ایرنا، براساس بررسی ها، برنامه پخش زنده گزارش 100 روزه رییس جمهوری در تلویزیون از نظر پاسخگویان ساکن تهران و مراکز استان ها، نمره 85 از 100 را کسب کرد.
 
رییس جمهوری اسلامی ایران پنجم آذرماه در شبکه یک سیما رو در روی مردم گزارشی از 100 روز نخست عملکرد دولت تدبیر و امید ارایه داد و در آن ضمن اشاره به آنچه تحویل گرفته است، مهمترین اقدامات دولت یازدهم را با تمرکز بر حوزه های مختلف از جمله انرژی هسته ای، سیاست داخلی و خارجی، اقتصاد و وضعیت فرهنگی کشور تشریح کرد.
 
بیش از 85 درصد پاسخگویان در سراسر کشور بر این باورند که سخنان روحانی در وضعیت آینده ایران تاثیر مثبت دارد و این گفته ها در آنها نوعی امیدواری برای حل مشکلات ایجاد کرده است.
 
نتایج نظرسنجی ایرنا نشان می دهد، بین موضوعات مختلف مطرح شده توسط رییس جمهوری، رضایت پاسخگویان در انتخاب اول، نحوه پاسخگویی روحانی به موضوعات اقتصادی مانند مهار تورم، ارایه آمار میزان استقراض و بدهی های دولت قبل و کسری بودجه است.
 
انتخاب دوم، ارتباط با سایر کشورها و توافقنامه ژنو و در انتخاب سوم، ایجاد فضای باز فرهنگی و سیاسی با درصد بالایی مورد توجه پاسخگویان قرار گرفته است.
 
در پاسخ پرسش میزان تسلط رییس جمهوری در برنامه، ایشان با میانگین کل نمره 2.8 از 3 مقبولیت خوبی بین پاسخگویان بدست آورد.
 
پاسخگویان در پاسخ به سوال بالا ضمن تعیین طیف مورد نظر خود، مطرح کردند که انتظار دارند محورهای مصاحبه در برنامه های آینده به سمت تشریح بیشتر عملکردها و دورنمای آینده کشانده شود و از مجریان صدا و سیما انتظار داشتند از نظر حرفه ای چالشی تر و از نظر اخلاقی وزین تر برخورد کنند.
 
بررسی ها نشان داد، میانگین نمره برنامه از لحاظ کمی و کیفی از دید پاسخگویان نمره 17 از 20 است.
 
به رغم این که پاسخگویان دارای تحصیلات عالیه، نمرات 15 تا 20 را به این برنامه دادند، اما در بررسی آماری، رابطه معنی داری بین نمرات داده شده و تحصیلات دیده نشد.
 
اغلب پاسخگویان سراسر کشور (8/85 درصد) موافق بودند که دولت هر 100 روز یک بار گزارش عملکرد خود را در زمینه های مختلف اعلام کند.
 
نمونه آماری مورد بررسی در این نظرسنجی با روش نمونه گیری غیر احتمالی در حجم یک هزار و 596 نفر تعیین شد که از این تعداد 301 نفر برنامه را مشاهده نکرده بودند(9/18 درصد) که با احتساب حذف آنان، در مجموع یک هزار و 295 پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت.
 
از این تعداد 465 پرسشنامه مربوط به شهر تهران و 830 پرسشنامه مربوط به مراکز استان ها است.
 
این نظرسنجی با توجه به محدودیت زمانی به شیوه تلفنی و با استفاده از ابزار پرسشنامه به عنوان یکی از متداول ترین شیوه های جمع آوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی اجرا شده است.
 
دراین پژوهش 4/56 درصد پاسخگویان تحصیلات عالی شامل لیسانس، فوق لیسانس و بالاتر داشتند و 7/7 درصد کمتر از دیپلم بودند و بیشترین پاسخگویان با دارا بودن 8/35 درصد نمونه در گروه سنی بین 25 تا 35 سال و کمترین آنها با 4/10 درصد در گروه سنی بیشتر از 55 سال قرار داشتند.
 
نتایج و یافته های این پژوهش در بولتنی تحقیقی با عنوان ˈ 100 روز با دولت تدبیر و امید ˈ در دفتر پژوهش و بررسی های خبری ایرنا تدوین و منتشر شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  4  =