مصرف سم در ایران چندین برابر کشورهای اروپایی

سرپرست دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه معتقد است: مصرف سم در کشور ما چندین برابر کشورهای اروپایی است و مصرف خارج از استاندارد سم و مواد شیمیایی بدون داشتن برنامه‌های کارشناسی خطرناک است و عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،دکتر حسین آگهی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از دهه 1950 و به دنبال انقلاب سبز برای جلوگیری از قحطی و تولید بیشتر محصولات کشاورزی، استفاده از سموم و مواد شیمیایی برای کنترل آفات آغاز شد.

سرپرست دانشکده کشاورزی پردیس کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه استفاده نامتعادل از سموم و مواد شیمیایی دفع آفات نباتی سلامت آب‌های سطحی و زیرزمینی را به مخاطره می‌اندازد، گفت: آلودگی هوا، خاک و در مجموع آلودگی محیط زیست و تولید محصولات حاوی سموم زیاد مهمترین پیامدهای مصرف بی‌رویه سموم و مواد شیمیایی هستند.

آگهی با اشاره به این‌که وجود مقادیر زیاد و خارج از کنترل سم و مواد شیمیایی احتمال شیوع بیماری‌های صعب العلاج مثل سرطان‌ها را بیشتر می‌کند، گفت: تنها با استفاده کنترل شده از سموم و مواد شیمیایی می‌توان از پیامدهای سوء مصرف این مواد در تولید محصولات غذایی تا حدودی جلوگیری کرد.

سرپرست دانشگاه کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: پس از گذشت حدود دو دهه از مصرف مواد شیمیایی، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که باید مصرف آنها را در کشاورزی کاهش دهند و به همین دلیل هم موضوع کشاورزی پایدار را مطرح کردند.

آگهی ادامه داد: در حال حاضر در کشورهای اروپایی و آمریکایی، بیش از 20 مجله علمی و پژوهشی روی مباحث کشاورزی پایدار فعالیت می‌کنند و به ارائه راهکارهای مفید در این حوزه می‌پردازند. استفاده از روش‌های تلفیقی مدیریت آفات می‌تواند نقش موثری در دستیابی به اهداف کشاورزی پایدار داشته باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×  1  =