کودکان را با اجبار از مصرف خوراکی‌های بی‌ارزش منع نکنید

یک متخصص تغذیه گفت: تبلیغات نادرست اثرات نامطلوبی بر الگوی غذایی کودکان می‌گذارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،بهنام گشتی زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تبلیغات رسانه‌ها به ویژه تلویزیون در تغذیه کودکان موثر است، اظهار کرد: تبلیغ برخی مواد غذایی مانند انواع چیپس‌ها و پفک‌ها بر الگوی تغذیه کودکان تاثیر می‌گذارد زیرا کودکان نمی‌دانند که این مواد غذایی فاقد ارزش غذایی هستند و توصیه می‌شود تبلیغات مربوط به مواد غذایی فاقد ارزش غذایی از رسانه‌ها نمایش داده نشود.
 
وی با اشاره اینکه والدین نقش بسزایی در آگاهی دادن به کودکان درباره مضرات مصرف خوراکی‌های فاقد ارزش غذایی دارند، ادامه داد: والدین باید در وهله نخست از تهیه این مواد غذایی خودداری کنند اما اجبار کودک به پرهیز از مصرف این مواد درست نیست.
 
این متخصص تغذیه تصریح کرد: در صورتی که والدین با زور کودک را از مصرف این مواد منع و از تهیه آن‌ها با وجود اصرار کودک خودداری کنند این ابهام برای کودک ایجاد می‌شود که چرا با وجود خطر این مواد برای سلامت رسانه‌ها، آن را تبلیغ می‌کنند.
 
گشتی زاده با بیان اینکه رسانه‌ها باید به تبلیغ مواد غذایی با ارزش غذایی بالا بیش از خوراکی‌های فاقد ارزش بپردازند،‌ خاطرنشان کرد: در صورتی که مواد غذایی مانند چیپس و پفک تبلیغ می‌شوند لازم است به اندازه مصرف و مضرات و فواید آن‌ها نیز اشاره شود.
 
وی با اشاره به اینکه مصرف خوراکی‌های فاقد ارزش غذایی جای غذای اصلی کودک را پر نمی‌کند، افزود: گاهی مصرف این دسته مواد منجر به بی‌اشتهایی کودک می‌شود و کودکان تمایل خود برای خوردن وعده‌های اصلی غذا از دست می‌دهند.
 
این متخصص تغذیه با بیان اینکه برخی محصولات غذایی پرچرب و پر نمک هستند،‌ خاطرنشان کرد: چربی این محصولات از نوع چربی‌های بد است زیرا معمولا از روغن‌های جامد برای سرخ کردن این خوراکی‌ها استفاده می‌شود و نظارت‌های دقیق بهداشتی نیز بر تولید این مواد غذایی صورت نمی‌گیرد و در کل اگرچه برخی مواد بکار رفته در تولید این خوراکی‌ها می‌تواند فوایدی داشته باشد اما مضرات آن‌ها بیشتر است.
 
گشتی زاده با تاکید بر اینکه مصرف این مواد غذایی می‌تواند موجب سوء تغذیه در کودکان شود، اضافه کرد: شاید این خوراکی‌ها به نادرست به عنوان میان وعده برای کودک تهیه شود اما باید توجه داشت که مصرف این دسته از مواد غذایی نمی‌تواند جایگزین وعده‌های اصلی غذای کودک شود و امکان دارد مواد لازم برای بدن کودک به درستی تامین نشود.
 
وی با اشاره به لزوم آموزش و فرهنگ سازی در خصوص چگونگی مصرف خوراکی‌ها با ارزش غذایی کم، خاطرنشان کرد: زمان مصرف و اینکه به جای کدام وعده غذایی مصرف شود و حتی میزان مجاز مصرف این دسته از خوراکی‌ها در روز اهمیت زیادی دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×    =  30