سقوط طلا به کانال۱۱۰۰ دلار

فدرال رزرو در نهایت تصمیم گرفت سیاست «تسهیل مقداری» را تا حدودی تعدیل کند. اقدامی که مطابق انتظار، با واکنش منفی بازار طلا همراه شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از دنیای اقتصاد سران بانک مرکزی آمریکا در آخرین نشست خود در سال 2013 در آخرین ساعات روز چهارشنبه، تصمیم گرفتند که حجم بسته‌های محرک پولی را از 85 میلیارد دلار به 75 میلیارد دلار در ماه کاهش دهند. این تصمیم به یکی از بی‌سابقه‌ترین کاهش‌های قیمتی‌ در بازار جهانی طلا منجر شد و قیمت طلا را برای نخستین بار در دو سال و نیم گذشته، به کمتر از سطح قیمتی 1200 دلار در هر اونس رساند. هر چند در ساعات پایانی دیروز، قیمت‌ اونس جهانی مجددا در مرز 1200دلار دچار نوسان شد. با آغاز بحران مالی جهانی در سال 2008، فدرال رزرو سیاست‌های انبساطی پولی برای ایجاد رونق در اقتصاد آمریکا در پیش گرفته بود؛ روندی که به تضعیف نسبی ارزش دلار و افزایش سرمایه‌گذاری و رشد قیمت‌ها در بازار طلا منجر شد. اقدام اخیر فدرال رزرو برای کاهش بسته‌های انبساطی پولی، به دنبال آن صورت گرفت که در چند هفته اخیر، آمارهای مثبتی از وضعیت اقتصادی آمریکا منتشر شد. تضعیف قیمت اونس طلا در بازار جهانی، باعث شد نرخ سکه و طلا نیز در بازار داخلی قدری پایین آید.

نشست فدرال رزرو، تضعیف شدید طلا و یورو را موجب شد
ورود طلای جهانی به کانال 1100 دلاری

گروه بازار پول- نتایج هشتمین و آخرین نشست فدرال رزرو در سال 2013 در آخرین ساعات روز چهارشنبه منتشر شد. سران بانک مرکزی آمریکا در این نشست تصمیم گرفتند که میزان بسته‌های ماهانه محرک پولی را از 85 میلیار دلار به 75 میلیارد دلار کاهش دهند. قیمت هر اونس طلای جهانی که عمده افزایش سال‌های اخیر خود را مدیون این محرک پولی بود، در نتیجه کاهش مقدار بسته‌های انبساطی، به اندازه قابل‌توجهی کاهش یافت. فلز زرد رنگ در مقابل سطح مقاومتی 1200 دلاری قدری ایستادگی کرد، ولی در نهایت از این سطح نیز پایین‌تر آمد.
 افت قیمت طلا تضعیف شدید یورو در مقابل دلار را موجب شد. قیمت یورو در بازار داخلی نیز به مقدار قابل‌توجهی کاهش یافت و بانک مرکزی ایران در اعلام نرخ ارزهای خود با این کاهش قیمت همراهی کرد. دلار آمریکا به‌رغم تغییرات مهمی که روی داد، به روند کاهشی و تدریجی خود در بازار داخل ادامه داد و حتی تقویت شدید دلار در بازار جهانی نتوانست قیمت آن را در بازار داخلی تحت‌تاثیر قرار دهد. درنهایت تضعیف طلا در بازار جهانی باعث شد تا نرخ انواع سکه و طلای 18 عیار در بازار داخلی قدری پایین آید. افت قیمت سکه با شدت کمتری نسبت به کاهش قیمت اونس صورت گرفت، ولی تغییر قیمت طلای 18 عیار تقریبا با تغییر نرخ اونس متناسب بود. البته در ساعات کاری پایانی دیروز، قیمت طلا مجددا دچار نوسان شد و به محدوده 1200دلار بازگشت. در لحظه مخابره این خبر(ساعت 20 به وقت تهران) قیمت هر اونس طلا 1204 دلار بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  5  =  2