آیا سناریوی کسری بودجه در ۹۳ تکرار می شود؟

بررسی درآمدهای پیش‌بینی‌شده لایحه بودجه 1393 نشان می‌دهد دولت با خوش‌بینی اقدام به برآورد درآمدها کرده است به طوری که عدم تحقق 20 درصدی آن، قطعی به نظر می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،-هرچند دولت یازدهم اولین لایحه بودجه خود را در موعد مقرر به مجلس ارائه کرد، اما بررسی جزئیات لایحه از تداوم اشکالات بودجه‌نویسی دولت قبل نشان دارد.
 

یکی از اشکالات همیشگی به لوایح بودجه دولت‌های نهم و دهم، دست بالا گرفتن درآمدهای بودجه بود به طوری که به علت عدم تحقق درآمدها، دولت معمولا با کسری مواجه می‌شد و در نهایت با استفاده از مازاد درآمد نفت، این خلأ را پر می‌کرد. این روال نادرست موجب آن شد که عملا سال به سال وابستگی بودجه‌های سالیانه به نفت افزایش یابد که تبعات زیان‌بار خود را با اثرگذاری تحریم‌ها و کاهش فروش نفت، نشان داد.

نگاهی به لایحه بودجه 1393 که نخستین بودجه دولت حسن روحانی است نشان می‌دهد همان عارضه دولت قبل، در این دولت نیز ادامه پیدا کرده است اما با این تفاوت که دیگر از مازاد درآمد نفتی خبری نیست تا چاله کسری بودجه را پر کند. از این رو، کارشناسان نسبت به بودجه سال آینده از «کسری قطعی» سخن می‌گویند.

height=87

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

79  −  74  =