رضا میرکریمی، سرچشمه تعریف جدید سینمای دینی در ایران

«خسته نباشید»، فیلم روی پرده این روزهای سینمای ایران؛ از سلسه تلاش‌های رضامیرکریمی برای ایجاد جریانی جدید در سینمای ایران است. با محسن قرائی و افشین هاشمی، دو کارگردان فیلم گفتگو کرده‌ایم.بخش اول گفتگو با قرائی منتشر می‌شود.

تسنیم: چنین تعبیری از سینمای دینی اصولا بین سینما و رسانه‌های رواج ندارد. همان‌طور که اصلا در مورد هنر دینی چنین تعبیری وجود ندارد.

به نظرم نمی شود برای دین چارچوب تعیین شده ای قرار داد و دین در زندگی همه موثرست و وجود دارد. روایت قصه های پیامبران هم جای خودش را در سینما دارد اما همیشه نمی شود قصه های پیامبران را فیلم کرد و آن را به عنوان شاخصی برای سینمای دینی در نظر گرفت. این دیدگاهی تنگ نظرانه نسبت به دین است و به آن لطمه می زند. فکر می کنم باید دیدگاه ها و چارچوب ها را گسترش داد.ممکن است قصه «خسته نباشید» درباره دو توریست خارجی باشد که یکی مملکت ما را دوست نداشته باشد و دیگری هم ممکن است مسلمان نباشد اما می تواند به مباحث دینی کمک کرده و این گونه سینمایی را چاق کند. این به نفع این گونه سینمایی و مباحث مذهبی ماست که می تواند مورد توجه قرار گیرد.

تسنیم: «خسته نباشید» در جشنواره سال گذشته تا حدودی قربانی بحث های حاشیه ای مثل حوزه هنری و.. هم شد. یک عده فقط منتظر این بودند که ببینند حوزه هنری چه اثری خلق کرده است و بروند به سراغش؟

چند نفر از منتقدان معروف به طور مستقیم به من گفتند که ما برای کوبیدن فیلم آمده بودیم. متن های ما آماده بود و از قبل می دانستیم باید چه کار کنیم اما فیلم شما اجازه این کار را به ما نداد. «خسته نباشید» آن قدر از این خط و خطوط دور بود اصلا این حرفها در موردش نمی‌شد مطرح شود. این حرف را هم سینماگران و هم منتقدان به من گفتند. من همیشه توجه همه را به بررسی اثر جلب می کنم. اگر قرار است کارگردانی را نقد کنیم باید در خلال آثارش وی را نقد کنیم و نه در خلال خط و خطوط و جریان های موجود. این مهمترین موضوعی است که باید اتفاق بیفتد و این شرایط برای«خسته نباشید» به وجود آمد و حتی بسیاری می گفتند از خونتان گذشتیم!

البته ما هیچ شکایتی نداریم؛ اگر کسی می پذیرد که در مورد اثرش قضاوت شود، باید رأی نیاوردنش را هم بپذیرد. ما پذیرفتیم که در جشنواره شرکت کنیم و این را هم پذیرفتیم که ممکن است فیلم ما انتخاب نشود. این قضیه به خصوص در داوری های فیلم های اول تأثیرگذار بود.

تسنیم: بسیاری از کارگردانان برای کار اول سعی می کنند از بازیگران مطرح برای دیده شدن کار استفاده کنند.فیلم شما چهره نداشت و شاید به همین خاطر در جشنواره و در اکران زیاد دیده نشد. متاسفانه هنوز «انتخاب» در سینمای ما بر حسب بازیگر است.

البته باران کوثری در فیلم ما بازی می کرد و ناچار شدیم طبق ابلاغ وزارت ارشاد ایشان را عوض کنیم. ایشان بدون گرفتن دستمزد و فقط برای دیده شدن فیلم در اثرمان حضور پیدا کردند باران کوثری در حالی که قسمت هایی از فیلم را آماده کرده بودیم، به دلیل ابلاغ وزارت ارشاد دیگر نتوانست به کارش ادامه دهد. بنابراین ما مجبور شدیم با بازیگر دیگری که نقش معلم مدرسه را بازی می کند، فیلمبرداری را تکرار کنیم.چون بودجه فیلم ما محدود بود و توانایی استفاده از بازیگران چهره را نداشتیم. البته ما فکر می کردیم بودجه فیلم را باید برای افزایش کیفیت فیلم استفاده کنیم. 

اما در کل؛ عموم مردم اکثرا نگاهشان به ستاره است و دوست دارند آنها را بر پرده سینما ببینند اما انتظار داریم در جشنواره که جو تخصصی تر و فرهنگی تری حکمفرماست، فیلم ها از این زاویه دیده نشوند. احتمالا این موضوع تأثیرگذار بوده که این اتفاقات افتاده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×  1  =