بان کی مون: دعوت از ایران برای ژنو ۲ پس گرفته شد

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: دبیرکل، از ایران می خواهد به توافق جهانی درباره بیانیه ژنو یک بپیوندد. از آن جایی که ایران تصمیم گرفته است خارج از این توافق باشد ، بان کی مون تصمیم گرفت نشست ژنو 2 بدون حضور ایران برگزار شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد دعوت از ایران برای حضور در نشست ژنو 2 را پس گرفت.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، این اقدام بان کی مون پس از آن صورت گرفت که ایران تاکید کرد توافق برای تشکیل دولت انتقالی در سوریه و انتقال سیاسی در این کشور را تایید نمی کند. توافق برای تشکیل دولت انتقالی در نشست ژنو یک با موضوع یافتن راه حلی برای بحران سوریه، به تصویب رسیده بود.

به دنبال این اقدام، ائتلاف ملی مخالفان در سوریه نیز که قبل از این، به دلیل دعوت ایران به نشست ژنو 2، مشارکت خود را در این نشست به حالت تعلیق درآورده بود از تجدید نظر در این تصمیم و بازگشت به مشارکت در ژنو 2 خبر داد.

مارتین نسرکی سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: دبیرکل، از ایران می خواهد به توافق جهانی درباره بیانیه ژنو یک بپیوندد. از آن جایی که ایران تصمیم گرفته است خارج از این توافق باشد ، بان کی مون تصمیم گرفت نشست ژنو 2 بدون حضور ایران برگزار شود.

نشست ژنو 2 با موضوع یافتن راه حلی برای بحران سوریه روز چهارشنبه آینده در شهر مونترو سوئیس برگزار خواهد شد.

بان کی مون پیش از این گفته بود اظهارات علنی مقامات ایران در رد توافقات ژنو یک درباره ضرورت تشکیل دولت انتقالی در سوریه، با اظهارات تایید آمیزی قبلی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران همخوان نیست.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد صبح روز دوشنبه پس از هفته ها گمانه زنی و علی رغم مخالفت برخی کشورهای عربی و غربی با حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 درباره بحران سوریه، از ایران برای شرکت در این کنفرانس دعوت کرده بود.

پیش از این بان کی مون ضمن اعلام دعوت از ایران برای ژنو 2 و با اشاره به گفت و گوی تلفنی خود با محمد جواد ظریف گفته بود:ظریف و من توافق کردیم هدف اصلی از نشست ژنو 2 تشکیل یک دولت انتقالی با قدرت اجرایی کامل است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×    =  7