پرداخت غیرقانونی ۳۳۰ هزار دلار تسهیلات از منابع صندوق توسعه به هواپیمایی ایران‌ایر

دیوان محاسبات مجلس در گزارش تفریغ بودجه اعلام کرد صندوق توسعه ملی تسهیلات 330 هزار دلاری از منابع این صندوق خارج از اختیارات قانونی پرداخت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از فارس طبق گزارش تفریغ بودجه 91 کل کشور که از سوی دیوان محاسبات ارائه شده مبالغ اختصاص یافته بخشی از قراردادهای عاملیت ارزی صندوق توسعه ملی با بانک‌های عامل می‌باشد که در قالب قراردادهای منعقده اختصاص یافته است.

بر اساس این گزارش تفاوت مبلغ اعتبار ریالی اختصاص یافته (بالغ بر 14 هزار و 617 میلیارد و 445 میلیون ریال با مبلغ قراردادهای عاملیت (بالغ بر 28 هزار و 500 میلیارد ریال بدین علت بوده که این قراردادها قبل از ابلاغ قانون اصلاح قانون بودجه سال 91 کل کشور در تاریخ 12/9/91 منعقد شده هرچند مبلغ این قراردادها بعد از ابلاغ قانون مذکور اصلاح نگردیده و سقف تخصیص در حد منابع ناشی از اجرای قانون توسط هیئت‌ عامل صندوق توسعه ملی رعایت شده است.

همچنین در بخش تسهیلات کشاورزی، صنعت و معدن پرداخت تسهیلات در سال 92 پس از انقضای مهلت قانون سه دوازدهم توسط بانک‌های عامل با مجوز صندوق توسعه ملی بیش از طرح‌های مصوب به مبلغ 21 هزار و 592 میلیارد  و 687 میلیون ریال مغایر بند 114 قانون بودجه سال 91 و مفاد قراردادهای منعقده می‌باشد.

علت تفاوت بین ارقام طرح‌های مصوب و طرح‌های پرداخت شده در این بخش ناشی از عدم تحقق شرایط بانک در پرداخت تسهیلات از جمله عدم ارائه تضمین و وثایق مورد‌نظر داشتن چک برگشتی، داشتن بدهی معوق، عدم مراجعه و پیگیری واریز سهم‌الشرکه توسط مشتری است.

همچنین تسهیلات پرداختی به بخش غیردولتی بوده و در محدوده رسیدگی‌ها موردی دال بر عدم رعایت موارد فوق مشاهده نشده است.

براساس این گزارش اختصاص تسهیلات به شرکت هواپیمایی هما به موجب مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی بوده که تسهیلات مذکور به نفع صندوق بازنشستگی ذخیره و پس‌انداز رفاه کارکنان شرکت هواپیمایی هما (به نمایندگی شرکت هواپیمایی هما) مسدود شده، لیکن اختصاص تسهیلات به شرکت هواپیمایی هما با توجه به دولتی بودن شرکت مزبور مبین عدم رعایت مفاد حکم این جزء است که در مجموع 460 هزار دلار پرداخت شده که سهم هواپیمایی هما 330 هزار دلار است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =