تردید بانک‌های بزرگ سرمایه‌گذاری به بازار طلا

امروز و فردا نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می‌شود و پیش‌بینی شده 10 میلیارد دلار دیگر از میزان خرید اوراق قرضه دولت کاسته خواهد شد. همین امر به کاهش 12 دلاری قیمت طلا در روز یک شنبه منجر شد اما دوشنبه قیمت‌ها نوسانی اندک داشته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر برنامه محدود کردن سیاست‌های انبساطی را آغاز کرد زیرا گزارش‌هایی که از وضعیت شاخص‌های اقتصادی این کشور منتشر شده بود نشان می‌داد وضعیت همچنان در حال بهتر شدن است. وضعیت بازار کار هم در مسیر بهبود باقی مانده است. بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلادی در نشست‌های کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا هر بار 10 میلیارد دلار از خرید اوراق قرضه دولت کاسته شود تا در نهایت امسال برنامه انبساطی خاتمه یابد.

سال گذشته قیمت طلا حدود 28 درصد کاهش یافت و عواملی که سبب این سقوط بودند یعنی بهبود وضعیت اقتصاد جهان، کاهش انتظارات تورمی در اقتصادهای بزرگ و عملکرد بسیار خوب بازارهای مالی در کنار رشد ارزش دلار، در سال جاری میلادی نیز بر قیمت فلز زرد فشار وارد خواهند کرد. در نتیجه نهادهای تحلیلگر پیش‌بینی کرده‌اند امسال هم روند کاهش قیمت طلا ادامه پیدا خواهد کرد البته با سرعت کمتر.

در سال جاری میلادی تنها عاملی که می‌تواند به رشد قیمت طلا کمک کند رشد تقاضای فیزیکی برای این فلز گرانبها در اقتصادهای آسیایی بویژه چین است. روز گذشته اعلام شد واردات طلای چین از هنگ کنگ در سال 2013 به رقمی بی سابقه افزایش یافته است. سال پیش واردات طلای چین از هنگ کنگ با 33 درصد افزایش به 1108.8 تن رسید.

در چین افزایش درآمد خانوارها عاملی مهم برای حمایت از قیمت طلاست اما عوامل فشار بر قیمت‌ها بسیار قوی هستند در نتیجه نباید انتظار داشت سرمایه‌گذاری در طلا پرسود باشد. پیش‌بینی شده امسال اقتصاد چین 7.5 درصد رشد کند. سال پیش نرخ رشد دومین اقتصاد جهان 7.7 درصد بود. هنوز برای اظهار نظر در باره میزان تقاضا برای طلا در چین خیلی زود است اما اگر این میزان مانند سال گذشته باشد قیمت طلا حمایت نخواهد شد.

نکته دیگر اینکه در چین و هند تنها وقتی تقاضا برای طلا افزایش پیدا می‌کند که قیمت‌ها کاهش یافته باشند در نتیجه اگر قیمت فلز زرد به حدود 1300 تا 1350 دلار در هر اونس افزایش یابد تقاضا برای آن کاهش خواهد یافت و این عاملی برای محدود شدن رشد قیمت‌ها خواهد بود./جها ن سهم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

63  ⁄    =  9