چرا کارگران سبد کالا نگرفتند

در همین باره علیرضا محجوب ‌گفت: گویا دولت در اعلام در نظر داشتن چنین برنامه‌ای، عجله کرده ‌و یا اینکه از ابتدا تفسیر درستی از هدف اصلی دولت ارائه نشده باشد، به گونه‌ای که گروه‌های فراوانی از جامعه فکر کرده‌اند می‌توانند از این حمایت‌ها برخوردار شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،سرانجام پس از وعده‌های گوناگون و دیرکرد در توزیع سبد کالا یا‌‌ همان بسته حمایتی دولت، توزیع این سبد بنا بر اعلام مسئولان در بین سرپرستان خانوارهای زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی، سرپرستان خانوارهای زیر پوشش سازمان بهزیستی کشور، سرپرستان خانوارهای مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی (با حقوق مستمری زیر پنج میلیون ریال)، سرپرستان خانوارهای کارگران مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی (با حقوق زیر پنج میلیون ریال)، سرپرستان خانوارهای کارکنان شاغل و بازنشسته نیروهای دولتی، سرپرستان خانوارهای طلاب، خبرنگاران، دانشجویان متأهل آغاز شد.

به گزارش «تانباک»، تعیین خط حقوقی ماهیانه 500 هزار تومان برای اینکه کارگران و همچنین مستمری بگیران تأمین اجتماعی بتوانند از سبدهای کالایی دولت بهره‌مند شوند، به این معنا خواهد بود که علاوه بر حذف صد‌ها هزار‌ بازنشسته تأمین اجتماعی، دست‌کم 8 میلیون کارگر بیمه شده قابل شناسایی و 5 میلیون کارگر فاقد بیمه نیز از لیست‌ها حذف خواهند شد و از جامعه حدودا 17 میلیون‌ کارگری کشور، شاید 3.‌5 میلیون ‌‌بتوانند به این نوع حمایت‌ها دسترسی پیدا کنند.

در همین باره علیرضا محجوب ‌گفت: گویا دولت در اعلام در نظر داشتن چنین برنامه‌ای، عجله کرده ‌و یا اینکه از ابتدا تفسیر درستی از هدف اصلی دولت ارائه نشده باشد، به گونه‌ای که گروه‌های فراوانی از جامعه فکر کرده‌اند می‌توانند از این حمایت‌ها برخوردار شوند.

وی افزود: اینکه تمام کارکنان دولت از رئیس اداره گرفته تا کارمندان سبد کالا بگیرند اما حقوق 500 هزار تومانی را برای کارگران معیار قرار دهند، عادلانه نیست. اگر ملاک مزدبگیری است که کارگران نیز مزدبگیر هستند. اگر ملاک چیز دیگری است بگویند تا ما هم بدانیم.

این نماینده گفت: افزون بر اینکه کف حقوق کارگران برای امسال 493 هزار تومان است و اگر کسی دو فرزند هم داشته باشد، شش روز حقوق هم اضافه می‌شود که در ‌‌نهایت حقوقش بیشتر از 600 تومان می‌شود، بنابر‌این‌ اگر کارگری اصلا اضافه کاری هم نداشته باشد با داشتن دو فرزند از دریافت سبد کالا محروم می‌شود. با این شرایط تنها کارگران مجرد می‌توانند از این سبد کالا استفاده کنند. اگر می‌گفتند نمی‌دهیم بهتر بود تا چنین ملاکی را اعلام کنند.

وی تأکید کرد: بر خلاف همه مکان‌هایی که برای دریافت سبد کالا صف کشیده‌اند در کارخانه‌ها کسی نمی‌تواند سبد کالا بگیرد. عملا کاری کرده‌اند که کسی نتواند سبد کالا گیرد. با این شرایط باید کارخانجات کالاهایی را که از اتحادیه گرفته‌اند برگردانند.

به نظر می‌رسد، اگر دولت در ادامه مسیر و وارد شدن به اجرای برنامه واگذاری سبدهای کالایی به این نتیجه رسیده باشد که اساسا امکان انجام چنین پروژه بزرگی به آسانی وجود ندارد، باید در اعلام سایر برنامه‌های حمایتی خود در چهار سال آینده ‌کارشناسی‌های قوی‌تری ‌در طرح‌های خود اعمال کند.

همچنین با وضعیت پیش آمده، عملا چیزی دست کارگران را نخواهد گرفت و‌‌ همان گونه که نماینده محترم گفت، باید به فکر باز پس گرفتن این کالا بود.

‌ذکر این مهم لازم است که در دولت سابق نیز کارگران در عین مشمول بودن نسبت به بسیاری از گروه‌های دیگر اجتماعی نتوانستند سهام عدالت دریافت کنند و این مسأله این بار نیز در واگذاری سبدهای حمایتی کالایی دولت تدبیر و امید برای آن‌ها تکرار شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. zolain می گوید

    اگر ملاک این پایه حقوق 500 هزار تومانی هم بود مشکل نبود می گفتیم کسانی که دریافتی شان کمتر است بهره می برند اما در شرکت ما همکارانی که رئیس و کارشناس هستند و حقوق میلیونی می گیرند نیز سبد کالا می گیرند .
    فراموش نکنیم هدیه که احمدی نژاد داد کجا بود و این صدقه ای که این دولت داد .

  2. محمد می گوید

    متاسفم کارمندان ماهی بالای 800 حقوق می گیرند با ساعت کاری مشخص اما کارگر برای 14 ساعت کار 600 تومن می گیرد و باز اولویت مال کارمندان است به نظر شما این ظلم نیست

ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  4