طرح ایرانی ـ ترکی برای حل بحران سوریه!

به تدریج و پس از بی‌ثمر بودن کنفرانس‌های متعدد بین‌المللی درباره سوریه، باید شاهد چرخشی دراماتیک از سوی ترکیه در قبال مسائل سوریه باشیم؛ چرخشی مبنایی که اصول، پایه و ‌نگاه ترکیه به بحران سوریه را تغییر خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از «تابناک»،‌ در روزهای اخیر، عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه‌‌‌ای ‌از تلاشش برای همکاری ایران و ترکیه برای حل مسأله سوریه خبر داد و اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور ‌(احمد داود اغلو) را مأمور بررسی راه‌های همکاری ایران و ترکیه برای حل بحران سوریه نموده است.

اما نکته مهمی که رئیس جمهور ترکیه به آن اشاره کرده، این است که اگر ایران و ترکیه در مورد بحران سوریه همکاری محترمانه‌ای داشته باشند و بتوانند طرحی را در این زمینه با همکاری هم آماده کنند، این طرح به صورت جدی مورد استقبال جامعه جهانی قرار خواهد گرفت.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که گفته‌های اخیر عبدالله گل و تلاش وی برای همکاری با ایران و ارائه یک طرح مشترک ایرانی ـ ترکی برای حل مسأله سوریه از یک شیفت بنیادین در سیاست خارجی ترکیه نشأت می‌گیرد؛ تغییری که بر پایه آن یک رویکرد عقلانی و سکولار از جانب ترکیه جایگزین رویکردی ایدئولوژیک درباره بحران سوریه خواهد شد. از ‌آغاز بحران در سوریه، زوج اردوغان و داود اغلو، رویکردی ایدئولوژیک در سیاست خارجی ترکیه نسبت به مسائل سوریه در پیش گرفتند ‌و در چهارچوب این رویکرد ایدئولوژیک بود که به مخالفت با مشارکت ایران در این مسأله پرداختند و خطی ترکی ـ سعودی و قطری را در این زمینه دنبال کردند.

شیفت جدید در رویکرد سیاست خارجی ترکیه نسبت به سوریه و تلاش برای ایجاد راهکاری ایرانی ـ ترکیه در دل خود متضمن کنار گذاشتن سعودی‌ها و قطری‌ها در مسأله سوریه است؛ دو کشوری که با فتواهای متفاوت جهاد، جنبه ایدئولوژیک مبارزه در سوریه را تقویت می‌کردند.

حال بنا بر ‌چنین تلاش‌هایی آنان به تدریج از حوزه نقش‌آفرینی در فرایند پیدا کردن راهکاری دیپلماتیک کنار گذاشته می‌شوند. تردیدی نیست که به ویژه سعودی‌ها حرکت‌های تروریستی و خشونت بار تحت حمایت خود را تقویت خواهند کرد؛ مسأله‌ای که شاید‌‌ بتوان آن را ‌‌جنون استراتژیکی ‌نام نهاد که در دراز مدت سیاست خارجی عربستان را زیر سؤال می‌برد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

19  −  15  =