خطر زیان سه تریلیون دلاری بانک‌های اروپایی از بحران بازارهای نوظهور

بانک‌های اروپایی بیش از سه تریلیون دلار به بازارهای نوظهور وام داده‌اند که بیش از چهار برابر وام دهندگان آمریکایی است و آنها را در صورت آشفتگی بازار مالی کشورهایی مانند ترکیه، برزیل، هند و آفریقای جنوبی در خطر بزرگ‌تری قرار میدهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا به نقل از رویترز تحلیلگران می‌گویند این خطر برای شش بانک اروپایی بی.بی.وی.ای، اچ.اس.بی.سی، سانتاندر، استاندارد چارترد و یونی کردیت شدیدتر است.

با این همه این آسیب پذیری ممکن است برای کل صنعت بانکی اروپا دردسر آفرین باشد آنهم در زمانی که بانک مرکزی اروپا درصدد است با بررسی سلامت مالی بانک‌ها، نقاط ضعف آنها را شناسایی کرده و از این طریق اعتماد سرمایه گذاران را که پس از بحران مالی سال 2008 خدشه دار شد، احیا کند.

تحلیلگران دویچه بانک اظهار کرده‌اند شش بانک اروپایی که بیش از همه در معرض آسیب پذیری از بحران بازارهای نوظهور قرار دارند، بیش از 1.7 تریلیون دلار به بازارهای نوظهور وام داده‌اند.

ارزهای بازار نوظهور در چند هفته اخیر به دلیل رشد ضعیف چین و تعدیل برنامه محرک مالی بانک مرکزی آمریکا که سیل خروج سرمایه‌های خارجی را به دنبال داشته، تحت فشار قرار گرفته اند.

به منظور پشتیبانی از این ارزها، نرخ‌های بهره در ترکیه و کشورهای دیگر بالا برده شده‌اند با این همه سرمایه گذاران بویژه در مورد اقتصادهای ترکیه، برزیل، هند، اندونزی و آفریقای جنوبی نگرانی ویژه‌ای دارند.

بحران بازارهای نوظهور به شکل‌های مختلف مانند سقوط ارزش ارز ملی کشور و لطمه دیدن سود سرمایه حاضر در‌ آن کشور یا کاهش درآمد از فعالیت بازارهای سرمایه یا بانکداری خصوصی ممکن است به این بانک ها آسیب بزند.

 آسیب پذیری بانک های اروپایی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. احتمال ضرر بی.بی.وی.ای و یونی کردیت در ترکیه، سانتاندر در برزیل، استاندارد چارترد و اچ.اس.بی.سی در هند و اندونزی زیاد است. در این بین بارکلیز از مشکلات آفریقای جنوبی نسبت به سایر بانک‌ها آسیب بیشتری خواهد دید.

با این همه این نظر وجود دارد که مشکلات جداگانه‌ای مانند تورم بالا در ونزوئلا یا رشد ضعیف در هند ممکن است سریع‌تر به نگرانی گسترده در میان سرمایه گذاران تبدیل شود که پیش از این در کاهش هفت درصدی شاخص بانک SX7P اروپا در دو هفته گذشته منعکس شده است.

طبق گزارش بانک تسویه بین المللی،تحلیلگران خاطرنشان کرده اند بزرگ‌ترین خطر برای این بانک‌ها، افزایش نرخ‌های بهره خواهد بود که ممکن است عدم بازپرداخت وام‌ها را به دنبال داشته باشد. همان طور که در بحران 2002-1999 آرژانتین مشاهده شد، اغلب یک شوک مالی به دنبال یک شوک ارزی می آید یا جانشین آن می‌شود.

بانک‌های اروپایی میزان وام‌های خارجی‌شان را از زمان بحران مالی کاهش و میزان سرمایه در اختیارشان را افزایش داده اند بنابراین نسبت به گذشته بهتر می‌توانند شوک‌های مالی را دفع کنند اما این بانک‌ها همچنان حدود 12 درصد دارایی در بازارهای نوظهور دارند و حدود یک چهارم درآمدشان از این منطقه است.

 بانک‌های اروپایی تا پایان سپتامبر گذشته 3.4 تریلیون دلار وام به کشورهای در حال توسعه داده بودند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

51  ⁄    =  17