جزئیات وسیع ترین اقدام آمریکا در تحریم ایران بعد از مذاکرات

دولت اوباما روز گذشته بیش از چند ده شرکت و شخص حقیقی را در هشت کشور مختلف به دلیل و اتهام تخلف از قانون تحریم های ایران مورد مجازات و تحریم قرار داد. این اقدام دولت اوباما را به عنوان وسیع ترین و گسترده ترین اقدامات تنبیهی علیه ایران بعد از مذاکرات هسته ای و حصول توافق موقت باید در نظر آورد.

به گزارش «تابناک» گفته میشود این سری از تنبیهات و تحریم های جدید که از سوی وزارت خزانه داری آمریکا اعلام شده است و بر آنها نظارت میشود، بخشی به این دلیل است که یک پیام مهم را منتقل کند و آن اینکه ایالات متحده در حال کاهش فشار اقتصادی از روی ایران نیست.

روزنامه نیویورک تایمز در این رابطه نوشته است که این در حالی است که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا طی هفته ای که گذشت به انتقاد از فرانسه در پی فرستادن یک هیئت تجاری به ایران پرداخته بود.

یکی از مقامات ارشد وزارت خزانه داری آمریکا در کنفرانس خبری، به خبرنگاران در رابطه با این تحریم های جدید گفته است: اقداماتی که امروز اتخاذ شد جای هیچ گونه شک و شبهه را برای کسانی که از ایران حمایت کرده و به برنامه هسته ای این کشور کمک میکنند، و یا اقدام ه دور زدن تحریم های آمریکا میکنند، باقی نخواهد گذاشت که باید در مقابل اعمال خود پاسخگو باشند.

همچنین اطلاعیه ای که در رابطه با این اقدام از سوی وزارت خزانه داری منتشر شده است، یادآور شده که این تحریم ها «دامنه ای وسیع» از افراد و نهادهای متخلف در سراسر جهان را در بر میگیرد که اقدام به دور زدن قانون تحریم های ایران کرده اند.

بر اساس جزئیات منتشر شده از تحریم های جدید، سه ایرانی با نام های پوریا نایبی، هوشنگ حسین پور و هوشنگ فرسوده در لیست تحریم قرار گرفته و همچنین 8 شرکت که به نام این سه تن در نقاط مختلف دنیا فعالیت میکرده اند نیز به لیست تحریم اضافه شده است.

 

آنگونه که وزارت خزانه داری مدعی شده است، این سه شخص به واسطه سهامی که در یک بانک در گرجستان داشته اند، به بانکهای ایرانی نظیر بانک ملی و صادرات کمک رسانی میکرده اند. به گفته مقامات وزارت خزانه داری، این سه شخص سهام این بانک در گرجستان را به واسطه یک موسسه کوچک در کشور پادشاهی لیختنشتاین بدست آورده اند.

به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، شرکتهای دیگری نیز در کشورهای ترکیه، گرجستان، اسپانیا، لیختنشتاین، آلمان، افغانستان، امارات متحده عربی و خود ایران به لیست تحریم ها اضافه شده اند.

در این لیست نام یک شهروند ترک نیز به چشم میخورد که بنا بر ادعای مقامات وزارت خزانه داری در تلاش برای دستیابی به اطلاعات و مهندسی معکوس یک قایق تندروی جنگی برای ایران بوده است.

نکته جالب در این تحریم ها این است که وزارت خزانه داری نام چند تن از اعضای سپاه پاسداران را نیز ذکر کرده است و در کمال تعجب مدعی شده است که این افراد به طالبان در افغانستان کمک رسانی کرده اند!

گفتنی است که هنوز مقامات ایرانی در خصوص این اقدام جدید آمریکا هیچ واکنشی نشان نداده اند. پیش از این و تنها در یک هفته بعد از توافق ژنو، نیز وزارت خزانه داری آمریکا اقدام به تحریم برخی نهادها و اشخاص در رابطه با ایران کرده بود که شدیدا با انتقاد مقامات ایران و برخی کشورهای دیگر مواجه شد.

اما بنا بر شواهد و قراین این اقدام جدید ایالات متحده و وزارت خزانه داری، در حجمی وسیع تر و در گستره ای بیشتر نسبت به اقدام قبلی صورت گرفته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  5