۵۰۰ شرکت برتر ایران معرفی شد

فروش پانصدمین شرکت لیست فورچون 1.5برابر اولین شرکت ایرانی استپانصدمین شرکت رتبه بندی فورچون 23.1 میلیارد دلار فروش داشته که در مقایسه با فروش شرکت اول ایران 1.5 برابر بیشتر است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از  موج، غلامرضا شافعی، رئیس هیأت عامل ایدرو، با بیان این مطلب گفت: فروش اولین شرکت ایرانی(بانک ملی) با احتساب ارز 1226 تومان حدودا 16.5 میلیارد دلار بوده، در حالیکه اولین شرکت رتبه بندی فورچون500 بیش از 481 میلیارد دلار؛ یعنی حدود 30 برابر بیشتر است.

وی که در همایش رتبه بندی شرکت های برتر ایران(IMI-100) سخن می گفت، اظهار داشت: باید به این واقعیت اشاره کرد که در بین 10 شرکت اول ایرانی چهار بانک وجود دارد؛ اما؛ در 10 شرکت اول دنیا هیچ بانکی وجود ندارد که این موضوع باید توسط اقتصاددانان و سازمان مدیریت صنعتی تحلیل شود که آیا این رویه درست است یا باید اصلاحاتی اعمال شود.

رئیس ایدرو افزود: در بین 10 شرکت اول دنیا، شش شرکت نفتی است و جالب اینکه کشورهایی که نفت ندارند، مانند انگلستان، فرانسه و هلند شرکت های نفتی شان جز 10 شرکت برتر دنیا هستند، اما؛ یک شرکت نفتی ایران در جمع 500 شرکت برتر دنیا حضور ندارد، در حالیکه از بین 10 شرکت اول ایرانی، شش شرکت مربوط به نفت و پالایش و پتروشیمی است.

به گفته ی شافعی، در بین 10 شرکت اول دنیا دو شرکت خودرویی وجود دارد، اما؛ شرکت های خودروساز ایرانی در کشور بین هشت تا 36 رتبه سقوط کرده است که به دلیل تحریم و نیز نگاه های سیاسی و اجتماعی به صنعت خودرو بود که موجب شد تولید این شرکت ها کاهش یابد.

رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه 78 درصد صادرات 500 شرکت برتر ایران به سه گروه پتروشیمی، سرمایه گذاری واسطه گری مالی و فرآورده های نفتی اختصاصی دارد، افزود: باز هم عمده صادرات شرکت های بزرگ ایرانی مربوط به نفت و گاز و پتروشیمی است.
وی ادامه داد: در مورد دارایی های شرکت های برتر ایران سه گروه اول شامل بانک ها، شرکت های سرمایه گذاری و پتروشیمی بیش از 70 درصد دارایی ها را در اختیار دارند که این جای گرفتاری است که این همه دارایی نزد بانک ها است.

به گفته ی شافعی، در مورد نابرابری جغرافیایی، 366 شرکت از مجموع 100 شرکت برتر در تهران ثبت شده و 308 شرکت در تهران کارخانه دارد در مجموع هفت استان 410 شرکت از 500 شرکت برتر را در خود جای داده و 48 شرکت دیگر در شش استان و 42 شرکت در 17 استان دیگر واقع شده که این نشانگر نابرابری اجتماعی است و بیکاری و مشکلات اجتماعی، فقر و مهاجرت ایجاد می کند.

معاون وزیر صنعت در پایان اظهار امیدواری کرد تا در آینده ای نه چندان دور و در کنار معرفی 100 واحد اقتصادی برتر، 100 مدیر برتر معرفی شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  20