برداشت‌ غیر مجاز از حساب‌ های بانکی در صدر جرایم سایبری

فتا گزارش داد:

سرقت اطلاعات کارت‌های بانکی از جمله شماره کارت، رمز دوم، کد cvv2 از طریق صفحه‌های جعلی(فیشینگ)، «اسکیمر»، سوء‌استفاده از اعتماد افراد و دریافت کارت و رمز آن، روش‌های پیچیده مجرمان در فریب افراد و تکنیک‌های مهندسی اجتماعی از جمله شگردهای مجرمان است که به برداشت غیرمجاز منجر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از روزنامه ایران رئیس پلیس سایبری کشور گفت: امسال بیش از 49 درصد جرایم سایبری کشور مربوط به برداشت‌های غیر مجاز است و 75درصد برداشت‌های غیر مجاز به‌دلیل خطای انسانی و کاربران ناآشنا به ابزارهای جدید رخ می‌دهد.

سردار هادیانفر گفت: پیشگیری از جرم در فضای مجازی یکی از اهداف پلیس فتا است و تلاش داریم با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در دو حوزه اجتماعی و وضعی موجب کاهش روند رشد جرایم در فضای سایبری کشور شویم.

وی، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی با هدف ایجاد ایمنی برای کاربران فضای مجازی را از اقدام‌های مهم در حوزه پیشگیری اجتماعی برشمرد و گفت: مجرمان با جامعه کوچکتری از افراد غیرمطلع و آسیب‌پذیر تحت عنوان هدف مواجه هستند، بنابراین افزایش سطح دانش تخصصی و امنیتی و نیز اطلاع کاربران از شیوه‌های مقابله با شگردهای مجرمانه موجب می‌شود تعداد افرادی که به صورت بالقوه در معرض این آسیب قرار دارند، کاهش یابد؛ از سوی دیگر احتمال موفقیت مجرمان نیز در ارتکاب جرم به همین نسبت کاهش می‌یابد.

رئیس پلیس فتای ناجا تصریح کرد: با افزایش تعداد افراد آگاه، شناسایی مجرمان به سرعت انجام خواهد شد. سردار هادیانفر گفت: پیشگیری‌ها باید در نهاد خانواده خصوصاً با آموزش از دوران کودکی صورت گیرد و فعال‌تر شدن سازمان‌های اجتماعی و فرهنگی در کشور زمینه را برای توسعه کمی و کیفی خدمات پیشگیری از جرایم سایبری با رویکردهای اجتماعی افزایش دهد که در این زمینه نباید از نقش مردم و سازمان‌های غیر دولتی غافل شد. این مقام ارشد پلیسی اعلام کرد: در سال جاری برداشت غیرمجاز، 5/49 درصد از جرایم سایبری را در کشور به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: سرقت اطلاعات کارت‌های بانکی از جمله شماره کارت، رمز دوم، کد cvv2 از طریق صفحه‌های جعلی(فیشینگ)، «اسکیمر» (کپی کردن غیرقانونی داده‌های کارت بانکی)، سوء‌استفاده از اعتماد افراد و دریافت کارت و رمز آن، روش‌های پیچیده مجرمان در فریب افراد و تکنیک‌های مهندسی اجتماعی از جمله شگردهای مجرمان است که به برداشت غیرمجاز منجر می‌شود.

رئیس پلیس فتای ناجا گفت: سهل‌انگاری، بی‌توجهی به حفاظت از اطلاعات شخصی و اعتماد بیجا یا فریب افراد از علل موفقیت مجرمان محسوب می‌شود. وی به آگاهی نداشتن و رعایت نکردن نکات امنیتی شهروندان هنگام استفاده از کارت‌های بانکی، اینترنت بانک، فناوری‌های جدید بانکداری و تجارت الکترونیک اشاره کرد و افزود: بیش از 75 درصد برداشت‌های غیرمجاز به علت خطای انسانی و ناآشنایی کاربران به ابزارهای جدید رخ می‌دهد. این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: همراهی و همکاری مردم درقالب پلیس افتخاری با پلیس فتا، یکی ازعوامل مؤثر درکاهش جرایم سایبری و برقراری امنیت در فضای مجازی محسوب می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +  4  =