جهش ۱۰ برابری ترافیک داده در شبکه‌های تلفن همراه /ضرورت تحول در ساختار ارائه محتوا

از سال 2013 تا سال 2019 رخ می دهد:

از ویژگی‌های مهم نسل چهارم تلفن همراه، استفاده روزافزون کاربران این شبکه‌ها برای دسترسی به محتوای تحت وب و به‌خصوص تصاویر ویدیویی است امااپراتورهایی که شبکه آنها ظرفیت و زیرساخت لازم برای عرضه محتوا را ندارد در تامین نیاز مشترکان خود ناتوان خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،یکی از ویژگی‌های شبکه‌های نسل چهارم تلفن همراه، استفاده روزافزون کاربران این شبکه‌ها از گوشی‌های هوشمند برای دسترسی به محتوای تحت وب و به‌خصوص تصاویر ویدیویی است. اما بسیاری از اپراتورها ممکن است از این فرآیند ساده غافل شده و در عرضه محتوا به کاربران و مهم‌تر از آن درآمدزایی از این خدمات از رقبای خود عقب بمانند. به بیان دیگر اپراتورهایی که شبکه آنها ظرفیت و زیرساخت لازم برای عرضه محتوا را ندارد در تامین نیاز مشترکان خود ناتوان خواهند بود.

کارلوس گونزالز (Carlos Gonzalez) مدیر جهانی شبکه فروش محتوای اریکسون براین باور است که تغییر الگوی رفتاری مصرف‌کنندگان، حجم ترافیک داده روی شبکه‌های تلفن همراه و حجم بارگذاری محتوای ویدیویی به خوبی از تقاضای بالای کاربران برای دسترسی به محتوای ویدیویی حکایت می‌کند.

گونزالز می‌گوید: «گزارش اخیر شرکت تحقیقاتی ConsumerLab درباره تلویزیون و رسانه‌ها نشان می‌دهد که 72 درصد از مصرف‌کنندگان برای تماشای محتوای ویدیویی حداقل یک بار در هفته از دستگاه‌های همراه (تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند یا لپ‌تاپ) استفاده کرده و 42 درصد نیز خارج از خانه به تماشای تصاویر ویدیویی می‌پردازند. این آمار نشان می‌دهد که کاربران برای تماشای محتوای ویدیویی به‌طور فزاینده در حال روی آوردن به دستگاه‌های همراه هستند».

گونزالز با اشاره به توسعه همگام بازار تلویزیون‌ها و دستگاه‌های همراه برای عرضه محتوای ویدیویی می‌گوید: «تلویزیون بیش از هر زمان دیگری به یکی از ابزارهای سرگرمی همزمان مصرف‌کنندگان تبدیل شده، به‌طوریکه 75 درصد از کاربران هنگام تماشای تلویزیون از دستگاه‌های همراه نیز استفاده می‌کنند. همچنین از هر سه مصرف‌کننده یک نفر در شبکه‌های اجتماعی درباره محتوای ویدیویی محبوب خود به بحث و تبادل نظر می‌پردازد».

یوجین سارمینتو (Eugene Sarmiento)، مدیر فروش محتوای رسانه‌ای اریکسون در منطقه آسیای جنوب شرقی می‌گوید: «کاربران به‌طور فزاینده به تماشای تلویزیون و استفاده همزمان از دستگاه‌های همراه روی آورده و محتوای ویدیویی خود را روی ابزارهای مختلفی تماشا و دنبال می‌کنند. اشتراک سرویس‌های تلویزیونی مولتی‌اسکرین (سرویس پخش تصاویر ویدیویی روی تلویزیون یا دستگاه‌های همراه) با رشد قابل ملاحظه‌ای همراه بوده، به‌طوریکه تعداد مشترکان این سرویس‌ها در جهان از 95 میلیون مورد به 500 میلیون مورد رسیده و نیمی از این مشترکان را اهالی جنوب شرق آسیا تشکیل می‌دهند».

سارمینتو در ادامه می‌گوید: «آسیای جنوب شرقی سهم عمده رشد بازار محتوای ویدیویی همراه را به خود اختصاص داده، به‌طوریکه میزان دسترسی به محتوای ویدیویی روی دستگاه‌های همراه در بازارهای در حال توسعه در این منطقه رشد 100 درصدی را نشان می‌دهد. برای مثال میزان دسترسی مصرف‌کنندگان فیلیپینی به محتوای ویدیویی روی گوشی‌های هوشمند در هفته از 8 درصد به 24 درصد افزایش یافته است. این رقم در مورد کاربران تایلندی از 15 درصد به 32 درصد و برای کاربران مالزیایی نیز از 40 درصد به 56 درصد رسیده است. به‌این ترتیب انتظار می‌رود که سطح دسترسی به محتوای ویدیویی در آسیای جنوب شرقی طی 5 سال آینده با رشد قابل توجهی همراه شود».

الگوی رفتاری مصرف‌کنندگان نیز در حال تغییر است، به‌طوریکه سرویس ویدیو بر حسب تقاضا (VoD) بیشتر برای تماشای محتوای سرگرمی و تلویزیون برای تماشای مسابقات ورزشی و پیگیری اخبار یا رویدادهای زنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین محتوای ویدیویی تولیدشده به‌وسیله کاربران نیز اهمیت دوچندانی پیدا کرده، به‌طوریکه بسیاری از کاربران برای مقاصد آموزشی یا نقد کالاها به تولید محتوای ویدیویی می‌پردازند.

افزایش ترافیک داده همراه، محبوبیت تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند و تبدیل شبکه‌های تلفن همراه پهن‌باند از HSPA+ به 4G از جمله تحولات عمده‌ای است که می‌توان به آن اشاره کرد. گونزالز می‌گوید: «به پیش‌بینی ما، ترافیک داده در شبکه‌های تلفن همراه از سال 2013 تا سال 2019 جهشی 10 برابری خواهد داشت».

اریکسون ماه نوامبر 2013 در گزارشی اعلام کرد که حجم کل ترافیک داده تلفن‌های همراه برای نخستین بار از حجم ترافیک داده لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و دانگل‌ها فراتر رفته و مطابق انتظار، محتوای ویدیویی تحت وب عامل اصلی این رشد چشمگیر بوده است.

گونزالز می‌گوید: «اپراتورها خواه ناخواه باید به توسعه ظرفیت‌های خود برای عرضه محتوا بیندیشند. در واقع سازگاری با این تحولات برای بسیاری از اپراتورها دشوار است، چرا که اپراتورها سعی می‌کنند از ترافیک موجود در شبکه‌های خود درآمدزایی کرده و آمادگی پذیرش حجم تازه‌ای از ترافیک داده را ندارند».

راهکارهای گوناگونی برای عرضه محتوا وجود دارد، اما توصیه اریکسون استفاده از راهکار ساده و یکپارچه‌ای است که تمام شیوه‌های عرضه محتوا را تحت یک پلتفرم واحد دربرگرفته و عرضه محتوای OTT را روی تمام شبکه‌های ثابت یا همراه ممکن می‌کند.

گونزالز می‌گوید: «ما پلتفرم نرم‌افزاری یکپارچه‌ای را ارائه می‌کنیم که به اپراتورها امکان می‌دهد شیوه‌های گوناگونی را برای عرضه محتوا آزمایش و انتخاب کنند. اپراتورها همچنین قادر خواهند بود این پلتفرم را در بخش‌هایی مختلفی از جمله توزیع اینترنت، زیرساخت شبکه یا حتی شبکه‌های رادیویی به‌کار بگیرند».

گونزالز گام بعدی را ارتقای کیفیت خدمات دانسته و می‌گوید: «این پلتفرم با آگاهی و هوشیاری کامل نسبت به خدمات، اپلیکیشین‌ها، کاربران و دستگاه‌ها عمل می‌کند. برخورداری از یک پلتفرم یکپارچه شبکه عرضه محتوا (CDN) فرصت‌های درآمدزایی چشمگیری را از راه عمده‌فروشی CDN، تبلیغات، خدمات شخصی‌سازی و خدمات نظارت والدین به‌وجود می‌آورد. بسیاری از اپراتورها برای درآمدزایی از محتوا هر شیوه‌ای را امتحان می‌کنند. این پلتفرم نرم‌افزاری به اپراتورها امکان می‌دهد شرکای جدیدی را برای درآمدزایی از محتوا یا ایجاد مدل‌های تجاری جدید به خدمت بگیرند».

این درحالیست که تاکنون تعدادی از اپراتورها با بهره‌گیری از پلتفرم CDN اریکسون موفق به راه‌اندازی خدمات گوناگونی شده‌اند.

سارمینتو می‌گوید: «ما دو سال قبل با همکاری اپراتور Chunghwa Telecom تایوان نخستین سرویس مولتی‌اسکرین را در آسیای جنوب شرقی راه‌اندازی کردیم. این سرویس در واقع یک پلتفرم تلویزیون اینترنتی (IPTV) با امکان مولتی‌اسکرین و شبکه عرضه محتوا است که به شما امکان می‌دهد علاوه بر تلویزیون، روی سایر دستگاه‌های همراه نیز به محتوای ویدیویی دسترسی پیدا کنید».

گونزالز در پایان از اپراتور Rostelecom روسیه و سرویس عمده‌فروشی CDN این اپراتور برای عرضه‌کنندگان محتوا نام برده و همچنین به اپراتور AT&T آمریکا اشاره می‌کند که برای خدمات جدید و نوآورانه خود با نام «سرویس داده با حمایت مالی» (Sponsored Data Service) به استفاده از پلتفرم اریکسون روی آورده است.

او می‌گوید: «AT&T با استفاده از پلتفرم نرم‌افزاری اریکسون می‌تواند تعداد بیشتری از عرضه‌کنندگان محتوا را به خود جذب کرده و خدمات بهتری به مشترکان خود عرضه کند. به بیان دیگر AT&T طرف حساب عرضه‌کنندگان محتوا بوده و مشترکان بدون نگرانی بابت هزینه‌های دسترسی به محتوا، خدمات بهتری را از اپراتور خود دریافت خواهند کرد».

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  5  =