چرا معتادان، مواد خود را تغییر میدهند؟/عکس

یافته‌های یک پژوهش در کشور حاکی از آن است که کم‌اثر بودن ماده قبلی و حس کنجکاوی از عمده‌ترین دلایل تغییر ماده مصرفی در بین معتادان به مواد اعتیادآور است.

خبر آنلاین: یافته‌های یک پژوهش در کشور حاکی از آن است که کم‌اثر بودن ماده قبلی و حس کنجکاوی از عمده‌ترین دلایل تغییر ماده مصرفی در بین معتادان به مواد اعتیادآور است.

مصرف مواد مخدر و داروهای ممنوعه یکی از پدیده‌های پیچیده و مولتی فاکتوریال است که جوامع متعددی را گرفتار ساخته است و در این بین، دلایل تغییر ماده مصرفی در بین معتادان نیز نیازمند توجه و بررسی است.

بر همین اساس پژوهشی در کشور با هدف «بررسی الگو و روند تغییر سوء مصرف مواد اعتیادآور در بین معتادان ساکن در استان همدان» پرداخته است.

این پژوهش که توسط «مجید براتی» و با همکاری دکتر محمد احمدپناه، دکتر سطانیان،‌ دکتر قلعه‌ایها و علی افسر انجام شده است، یکهزار و 296 نفر از مصرف‌کنندگان مواد اعتیادآور را در زمینه ماده آغازین مصرفی ، ماده فعلی مصرفی ، عوامل موثر در زمینه انتخاب ماده مصرفی و نیز الگوی مصرف، مورد بررسی قرار داده است.

نتایج این پژوهش نشان داد که مصرف سیگار (93.2 درصد)، تریاک (83.6 درصد)،‌مشروبات الکلی (77 درصد)، هروئین(56 درصد)، حشیش( 53.2 درصد) بیشترین میزان مصرف و کوکائین ( 7.3 درصد) و اکستازی ( 5.7 درصد) حداقل مصرف مواد در طول عمر نمونه‌های این پژوهش را به خود اختصاص می‌دهند.

height=230

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

58  −    =  52