چرا بحران اوکراین برای اقتصاد جهان اهمیت دارد؟

در حالیکه جهان به نظاره تشدید بحران در اوکراین نشسته، سرمایه‌گذاران در حال بررسی تاثیر بی‌ثباتی این کشور بر اقتصاد جهانی هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا آشفتگی سیاسی اوکراین در موقعیت اقتصادی استراتژیک این کشور ریشه دارد که مجرای مهمی میان روسیه و بازارهای بزرگ اروپایی و همچنین صادرکننده عمده غله است.

 

اوکراین در دوران شوروی سابق یک اقتصاد ضعیف بود و اکنون که دولت این کشور به نجات مالی نیاز دارد بر سر دو راهی قرار گرفته که روسیه یا اقتصادهای غربی از جمله اتحادیه اروپا، کدامیک ناجی مورد نیاز این کشور خواهند بود.

 

سی.ان.ان مانی در گزارشی به پنج دلیل عمده اهمیت تحولات اوکراین برای بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان اشاره کرده است:

 

 

1-اوکراین ارتباط مهمی میان روسیه و باقی اروپا است

 

اوکراین اگرچه قدرت اقتصادی سابقش را ندارد اما اهمیت جغرافیایی خود را حفظ کرده است. روسیه حدود 25 درصد از گاز مورد نیاز اروپا را تامین می‌کند و نیمی از این گاز از طریق لوله‌هایی صادر می‌شوند که از اوکراین عبور می‌کنند. مسکو در مشاجره‌های قبلی با اوکراین، عبور این گاز را قطع کرده بود از این رو هر گونه اختلال مشابه قیمت‌های انرژی را برای شهروندان و شرکت‌های اروپایی افزایش خواهد داد.

 

 

2-تحریم‌ها علیه روسیه

 

یکی از دورنماهای مطرح، تحت تحریم قرار گرفتن یکی از 10 اقتصاد برتر جهان از سوی سایر این اقتصادها است که وضعیت غیرمعمولی محسوب می‌شود. جان کری، وزیر خارجه آمریکا یکشنبه در نظر گرفتن تحریم‌ها علیه روسیه را مطرح کرد و گفت پرزیدنت اوباما در حال بررسی تمام گزینه‌ها است.

 

به گفته کارشناسان، این یک واقعیت است که روسیه به اقتصاد بین المللی متکی است. در حال حاضر نیمی از تجارت خارجی این کشور با کشورهای اتحادیه اروپا است. روسیه برای حفظ استانداردهای زندگی که شهروندانش به آن عادت دارند، به واردات اروپایی نیاز دارد. حتی اگر اهرم تحریم‌ها اعمال نشود، روابط سیاسی میان روسیه و غرب به سردی خواهد گرایید. انتظار می‌رود آمریکا در نشست آتی گروه هشت در سوچی روسیه حضور پیدا نکند. همچنین مقامات آمریکایی مذاکرات انرژی و تجاری آتی با همتایان روسی خود را لغو کرده‌اند.

 

 

3-تجارت اروپایی و جهانی تحت تاثیر قرار می‌گیرد

 

اگر عرضه جهانی غله مختل شود، این تاثیر فراتر از اروپا حس خواهد شد. اوکراین یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان بزرگ ذرت و گندم در جهان است و قیمت‌های این غلات به دلیل نگرانی از احتمال توقف صادرات این کشور افزایش خواهد یافت.

 

بحران سیاسی جاری به دلیل عملکرد دولت اوکراین در مذاکرات توافق تجاری بود که در صورت تحقق، این کشور را به اتحادیه اروپا نزدیک‌تر می‌کرد. دولت اوکراین تحت فشار روسیه که فروش ارزان‌تر گاز را در صورت امضای پیمان اتحادیه گمرکی با مسکو پیشنهاد کرد، این مذاکرات را در نوامبر قطع کرد.

 

 

4-دولت اوکراین بدهکار است و به کمک مالی نیاز دارد

 

اگر صندوق‌های دولت اوکراین ثبات بیشتری داشتند یا اقتصاد قوی‌تر بود این وضعیت چندان اضطراری نبود. این کشور امسال 13 میلیارد دلار بدهی دارد و بدون کمک بیشتر با خطر ورشکستگی روبرو خواهد شد. هنوز معلوم نیست چه کسی این کمک را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد بویژه پس از برکناری ویکتور یانکوویچ، رییس جمهور نزدیک به روسیه که موجب شد مسکو پرداخت وام 15 میلیارد دلاری به این کشور را متوقف کند و هنوز هیچ گزینه قابل مقایسه ای به چشم نمی‌خورد. احتمالی‌ترین منبع کمک، صندوق بین المللی پول خواهد بود. کریستین لاگارد، رییس این سازمان در حال مشورت با نهادهای دیگر است که ممکن است به جمع کردن 35 میلیارد دلار کمک کند. اما برای اینکه مذاکرات پیش رود باید یک دولت باثبات در اوکراین مستقر شود. جک لیو، وزیر خزانه داری آمریکا یکشنبه اظهار کرد آمریکا آماده همکاری با متحدانش برای فراهم کردن حمایت کافی به منظور کمک به رشد و ثبات اقتصادی اوکراین است.

 

 

5-اوکراین تنها بازار نوظهور شکننده نیست

 

بی‌ثباتی اوکراین در شرایط دشواری برای بازارهای نوظهور سراسر جهان پیش آمده است. این بازارها به دلیل تجدیدنظر آمریکا در سیاست‌های پولی خود رشد کندتری را تجربه می‌کنند. وضعیت کنونی اوکراین ممکن است سرمایه گذاران را به ارزیابی مجدد ریسک‌های بازارهای نوظهور دیگر که رشد کندتری پیدا کرده اند، سوق دهد. مشکلات در اوکراین همچنین به بانک‌های روسی ضربه خواهد زد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

92  −    =  86