دایی: پروین بزرگ پرسپولیس است اما …

سرمربی پرسپولیس گفت: پروین بزرگ فوتبال ما و پرسپولیس است اما الان یک فکر نو و ایده نو که مطابق سال 2014 باشد نیاز است.

سرمربی پرسپولیس گفت: پروین بزرگ فوتبال ما و پرسپولیس است اما الان یک فکر نو و ایده نو که مطابق سال 2014 باشد نیاز است.

علی دایی در پاسخ به این پرسش که «چقدر فوتبال ایران را حرفه ای می دانید»، گفت: زمانی می توانم بگویم فوتبال ایران حرفه ای است که آدم های آن هم حرفه ای باشند. وقتی ما از خودمان یک زمین تمرین و زمین بازی استاندارد نداریم چگونه می توانیم نام حرفه ای را بر خود بگذاریم؟

وی افزود: زبان فوتبال در همه دنیا یکسان است، کرنر،کرنر است، گل، گل است، پنالتی پنالتی است و مدل باشگاهداری در همه جای جهانی یکسان است اما متاسفانه ما هیچ تعریفی از فوتبال حرفه ای نداریم که بخواهم در اینجا عنوان کنم.

دایی عنوان کرد: یکی دیگر از نکاتی که نمی توانیم لفظ حرفه ای را بر فوتبال ایران بگذاریم این است که مدیران ما و دولت، به فوتبال به عنوان یک صنعت توجه نمی کنند و باید به آن به عنوان صنعتی که می تواند درآمدزا باشد نگاه کنند. در خوشبینانه ترین حالت ما 2 باشگاه حرفه ای داریم، حرفه ای از این بابت که دارای امکانات خوبی هستند.

سرمربی پرسپولیس یادآور شد: با همه توضیحات ارائه شده چاره ای نداریم که با وضعیت موجود بسازیم و به فوتبال خدمت کنیم. این مشکل مختص علی دایی و پرسپولیس نیست، خیلی از تیم ها و باشگاه‌ها با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می کنند. بنابراین اگر هدف کسی خدمت است باید با مشکلات موجود بسازد.

وی با بیان فاصله فوتبال فوتبال ایران با فوتبال دنیا بسیار زیاد است، اظهار داشت: در فوتبال حرفه ای دنیا 5 روش درآمدزایی وجود دارد که در کشور ما به آن توجه نمی شود. بلیت فروشی، حق پخش تلویزیونی، اسپانسرینگ، ترانسفر بازیکن و فروش محصولات باشگاه ها با در نظر گرفتن حق کپی رایت پنج روش درآمدزایی است که در ایران هیچ جایگاهی ندارد.

دایی ادامه داد: بلیت فروشی که در اختیار سازمان لیگ است، حق پخش تلویزیونی  که به باشگاه ها پرداخت نمی شود، باشگاه ها نمی توانند از مزایای اسپانسرها استفاده کنند و تنها حق امتیاز اسپانسر روی لباس است که تیم های می توانند از آن بهره مند شوند. در مورد ترانسفر بازیکن هم باید بگویم که در چند سال گذشته باشگاه ها هیچ درآمدی در این خصوص نداشتند چرا که بحث سازندگی در باشگاه ها از بین رفته و همه مصرف کننده شده اند.

دایی در این رابطه به دوران بازیگری خود در آلمان اشاره کرد و گفت: زمانی که در خارج از ایران بازی می کردم یک اسپانسر اصلی شناخته شده داشتیم که مشخصات آن روی لباس حک می شد و صدها اسپانسر فرعی هم داشتیم که همیشه و همه حال یار و یاور باشگاه بودند. زمانی که برای انجام مسابقات کشور را ترک می کردیم، علاوه بر اسپانسر اصلی، اسپانسرهای فرعی هم به عنوان یاوران همیشگی، همراه تیم بودند.

دایی که در برنامه «چهار چهار دو» رادیو جوان حضور یافته بود، در بخش دیگری از سخنان خود که در خصوص «حفظ حرمت» از او سوال شده بود، اظهار داشت: جای تاسف است که بگویم امروزه حرمت هیچ جایگاهی در فوتبال ایران ندارد و تاسف بیشتر من این که این حرمت شکنی را امروزه در جامعه هم می توان دید. وقتی ما به خاطر منافع شخصی خود حاضر به کوبیدن و تخریب شخصیتی همکار خود هستیم  و با مصاحبه های آنچنانی حرمت ها را زیر پا می گذاریم، چه انتظاری باید از دیگران داشت؟

وی ادامه داد: چه انتظاری می توانیم از افرادی داشته باشیم که از بیرون فوتبال وارد این ورزش شده اند؟ پاسخ این سوال را خود ما بهتر از هر فردی دیگر می دانیم و اگر این سوال از ما پرسیده شود بهتر می توانیم به آن پاسخ دهیم. متاسفانه امروزه شاهد وقوع مسائل زیادی در فوتبال هستیم که هیچ جایگاهی در این ورزش ما ندارد. مربی به دنبال تخریب یک مربی دیگر است، بازیکن تلاش می کند بازیکن تیم رقیب را خراب کند و… همه اینها در فوتبال ما نقش تخریبی داشته و به نفع و صلاح ورزش نیست.

سرمربی پرسپولیس با اشاره به نقش رسانه‌ ها گفت: همانطور که ما در  فوتبال اصول حرفه ای را بلد نیستیم، یک خبرنگار هم حرفه ای نیست. اینکه او چه سوالی را باید از مربی، بازیکن و مسئول یک باشگاه بپرسد خیلی مهم است. زمانی که این دوستان رسانه ای برای گرفتن مصاحبه باید به آن توجه داشته باشند هم خیلی مهم است. بارها مشاهده شده و می شود که وقتی بازی تمام شده و مربی و بازیکن در اوج ناراحتی هستند از او سوالاتی می پرسند که در آن شرایط پاسخ ها هم همراه با هیجان و ناراحتی است. طبیعی است که در چنین شرایط پاسخ مناسبی نمی توانند از مربی یا بازیکن بگیرند.

وی ادامه داد: وقتی می گویم حرفه ای نیستیم همین است. از من مربی گرفته تا همکاری رسانه ای؛ یاد نگرفته ایم که کجا، چگونه و به چه شکلی پرسش های خود را مطرح و مشکلات خود را بیان کنیم.

دایی در واکنش به این موضوع که چرا در فوتبال ما به اسطوره‌ها احترام گذاشته نمی‌شود، اظهار داشت: من هیچ وقت خودم را اسطوره فرض نکرده‌ام و همیشه خدمتکار مردم بوده‌ام. من با فوتبال خیلی کارها برای مملکتم کرده‌ام اما در عوض فوتبال هم خیلی چیزها به دایی داد. در حقیقت من با فوتبال دایی شدم که این هم خواست خدا بود و لطف مردم.

وی گفت: متاسفانه ما تعریف خاصی برای اسطوره نداریم و به همین دلیل این کلمه را خیلی جاها بی‌خود و بی‌جهت خرج می‌کنیم. اسطوره ریشه یونانی دارد و به معنای آگاهی است. هر فردی در رشته خودش به اوج آگاهی برسد به او اسطوره می‌گویند. به نظر من اسطوره جهان پهلوان تختی است اما اگر الان زنده بود چه برخوردی با او داشتیم؟ در ورزش ما آدم‌ها بعد از مرگ اسطوره می‌شوند در صورتی که باید وقتی زنده هستند برایشان ارزش قائل شویم همه جای دنیا هم همین کار را می کنند.

سرمربی پرسپولیس خاطرنشان کرد: جانبازان و خانواده شهدا چرا در جامعه ما عزیز هستند؟ چون آنها از جانشان برای این مملکت گذشته‌اند و اسطوره واقعی اینها هستند. متاسفانه در ورزش حرمت بزرگان را نگه نمی‌داریم، البته حرمت امام‌زاده را اول باید متولی آن حفظ کند. در حال حاضر جاها عوض شده است. چرا ورزشکارانی مثل هادی ساعی، علیرضا دبیر و حسین رضازاده وارد سیاست شده‌اند؟ چون می‌بینند در ورزش جایگاهشان را افرادی غیرمرتبط پر کرده‌اند که این هم دلیلش دولتی بودن ورزش ما است که باعث می‌شود افراد دولتی در ورزش حضور داشته باشند.

دایی تصریح کرد‌: روز اولی که در پرسپولیس قبول مسئولیت کردم برنامه 3 ساله ارائه دادم که در آن هم نتیجه‌گیری در رقابت‌های داخلی پیش‌بینی شده بود و هم مسابقات آسیایی. تا الان هم به اهدافم رسیده‌‌ام اما متاسفانه 4 ماه است که باشگاه دچار مشکل شده است. نباید کسی با نیامدن و پاسخگو نبودن به بازیکنان بی‌احترامی کند. بازیکنان ما تا الان فقط وعده وعید شنیده‌اند. متاسفانه جنگ قدرت در باشگاه پرسپولیس این مسائل را ایجاد کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت ورزش نقش اصلی را در جنگ قدرت به راه افتاده ایفا می‌کند یا نه، گفت: نمی‌توانم وزارت ورزش را به تنهایی مقصر بدانم. غیرحرفه‌ای بودن فوتبال ما و ورود برخی افراد این وضعیت را ایجاد کرده است. مدیر که نباید فقط فوتبالی باشد. مدیر باید علم مدیریت بداند. در همه جای دنیا هم افراد غیرفوتبالی کمتر مدیر باشگاه می‌شوند. مگر بارسلونا، میلان و رئال مادرید توسط افراد فوتبالی اداره می‌شوند؟ آنها مدیرانی دارند که در کنارشان مشاوران اقتصادی خوبی فعالیت می‌کنند و باشگاه را می‌چرخانند.

دایی یادآور شد: اینکه شخصی بگوید من فوتبالی هستم، سال‌ها در این تیم بوده‌ام و زحمت کشیده‌ام کافی نیست و مدیر باید علم و توانایی اقتصادی داشته باشد. ما پیشکسوتان باشگاه را روی چشممان می‌گذاریم اما شما ببینید پرسپولیس بیش از 200 پیشکسوت دارد،‌ آیا همه آنها باید در باشگاه فعال باشند؟

سرمربی پرسپولیس تاکید کرد: ما نیاز به تیم مدیریتی قوی داریم. پروین بزرگ فوتبال ما و پرسپولیس است اما الان یک فکر نو و ایده نو که مطابق سال 2014 باشد نیاز است. باید با زمانه پیش رفت. مثل قبل نیست که پشت ماشین‌ها لباس عوض می‌کردیم و اردو نمی‌رفتیم. ما به بازیکنان چیزی نداده‌ایم که از آنها چیزی بخواهیم. اگر طبق قرارداد پیش برویم بازیکن به خودش اجازه نمی‌دهد مصاحبه انتقادی بکند.

دایی در مورد روند خصوصی‌سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد دولت در این زمینه تصمیم جدی دارد و وزارت ورزش هم فعالیت زیادی در این باره داشته است. باید از امیررضا خادم که جلسات زیادی برای رساندن این قضیه به سرمنزل مقصود برگزار کرده تشکر کنم. پرسپولیس و استقلال تیم‌هایی مردمی هستند که در واگذاری آنها باید تمام جوانب امر بررسی و کار کارشناسی صورت گیرد. این دو باشگاه باید به افرادی واگذار شوند که ایده‌های نو داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود داشتن قرارداد 3 ساله آیا امکان جدایی زودهنگامش از پرسپولیس وجود دارد گفت: اگر اتفاق خاصی نیفتد تا پایان قرارداد 3 ساله‌ام در این باشگاه خواهم بود. اگر به شیوه بازیکن گرفتن من هم توجه کرده باشید نفراتی را جذب کرده‌ام که در سال‌های آینده بتوانم با آنها نتیجه بگیرم اما ممکن است مدیری بیاید که نخواهد با من کار کند. خودم مشکلی ندارم چون اول فصل هم که به پرسپولیس آمدم با رویانیان مشکل داشتم اما وقتی به دنبالم آمدند خودم را فراموش کردم چون می‌خواستم به مردم خدمت کنم.

این مربی گفت: مطمئنا اگر مرا نخواهند و یا من نخواهم در تیمی نخواهم ماند، حتی اگر آن تیم پرسپولیس باشد. شاید خیلی سخت وارد تیم بشوم اما اگر خواهان من نباشند خیلی راحت از آن تیم جدا خواهم شد.

«چرا دایی این روزها وارد حاشیه می‌شود و مصاحبه‌های جنجالی انجام می دهد»؟ دایی در پاسخ به این سوال گفت: زمانی که فوتبال بازی می کردم و حالا هم که مربی شده‌ام هیچگاه به دنبال حاشیه نبوده و شروع کننده حاشیه ها نبودم. اگر می بینید که این روزها مجبور به جواب بعضی ها می شوم به خاطر آن است که مصاحبه های زیادی علیه من انجام داده اند، مجبور می شوم که پاسخ آنها را بدهم اما از همین جا به هواداران قول می دهم که دیگر وارد اینگونه مسائل نشوم و در باره خیلی از مسائل واکنشی از خود نشان ندهم.

سرمربی پرسپولیس همچنین در خصوص اینکه سرخپوشان پایتخت تمرین دهنده خوبی نداند، گفت: به هیچ وجه اینگونه نیست. پرسپولیس هم کادر فنی خوب و هم تمرین دهنده خوبی دارد. گواه این سخنان وضعیت تیم در جدول رده بندی لیگ است.دوست دارم کسانی که این انتقاد را دارند روزی بر سر تمرین  تیم بیایند و از نزدیک شاهد تمرینات باشند.

وی در بخش پایانی سخنان خود برای تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی آرزوی موفقیت کرد و گفت: ایران با توجه به شرایط خاصی که دارد، کار سختی در این رقابت ها خواهد داشت. با این حال امیدوارم بتواند نتایج خوبی کسب کند.

دایی همچنین در پایان این گفت‌وگو نظر خود را در خصوص کلمات زیر اینگونه اعلام کرد:

پرسپولیس: عشق

رویانیان: خدمتگزار

کی‌روش: حرفه ای

کفاشیان: مدیر غیرفوتبالی

استقلال: تیم پرطرفدار

قلعه نویی: همکار خوب من

کریم باقری: رفیق سال‌های دور

ایران – آرژانتین: رویارویی سخت

مسی: بهترین بازیکن دنیا (بخاطر مسی طرفدار بارسلونا شدم اما اکنون که این تیم کمی افت کرده کمتر بازی‌هایش را می‌بینم)

داوران فوتبال ایران: زحمت کشان فوتبال

علی کریمی: بازیکن بزرگ

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

14  +    =  19