رئیس‌کل بانک مرکزی عدم ورود پول‌های نفتی به داخل کشور را تأیید کرد

درحالی که طبق توافق ژنو بناست پول‌های نفتی ایران طی چند قسط به ایران بازگردد اما طبق اذعان رئیس‌کل بانک مرکزی این پول‌ها به حساب این بانک در خارج از کشور منتقل شده و هنوز در اختیار بانک‌های ایرانی داخلی قرار نگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم، بعد از توافق هسته‌ای گروه 1+5 با ایران در ژنو که در سوم آذرماه سال جاری صورت گرفت، مقرر شد که این توافقنامه طی یک دستور العمل اجرایی از 30 دی به اجرا دربیاید و دو طرف بر تعهدات خود طبق این توافقنامه عمل کنند.

به‌ازای تعهدات بسیار ایران در تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای خود، 1+5 نیز در یکی از وعده‌های خود تعهد کرد که شرایط بازگشت 4.2 میلیارد دلار از پول‌های نفتی ایران را که به‌دلیل تحریم بانکی به کشورمان بازنگشته بود، به داخل ایران فراهم کند.

همچنین در چارچوب دستورالعمل اجرایی این توافقنامه نیز مقرر شد که این 4.2 میلیارد دلار طی 6 قسط 550 میلیون دلاری و 2 قسط 450 میلیون دلاری به ایران تحول داده شود که مرحله اول آن، قرار بود اول فوریه انجام شود.

همچنین بنا بود، از این طریق، یک میلیارد و 550 میلیون دلار تا 15 اسفند (دو قسط 550 میلیون دلاری و یک قسط 450 میلیون دلاری) به حساب ایران واریز شود.

آن‌طور که مسئولان وزارت امور خارجه اعلام کرده بودند بنا بود براساس هماهنگی‌های به عمل آمده با بانک مرکزی، بانک‌های غیرتحریمی اعم از دولتی و غیردولتی که دارای حساب‌های معتبر نزد بانک‌های مهم خارجی هستند بتوانند در چارچوب توافق ژنو تعاملات بین المللی بانکی و پولی داشته و هیچ ممنوعیت و محدودیتی برای انجام فعالیت‌های خود در چارچوب" برنامه اقدام مشترک" نداشته باشند.

به همین منظور بود که بانک مرکزی از بانک‌های غیرتحریمی ایران که سابقه مشارکت در تبادلات بین المللی دارند خواست تا در تبادلات بین المللی بانکی و پولی تعریف شده در اجرای گام اول برنامه اقدام مشترک ژنو مشارکت کنند و 8 بانک شامل 2 بانک دولتی و 6 بانک خصوصی را مأمور اجرای این کار کرد.

طبق نامه‌ای که رضا انصاری مدیرکل امور بین الملل بانک مرکزی خطاب به سیف رئیس‌کل این بانک ارسال کرده است، اسامی بانک‌های ایرانی که از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده به‌عنوان بانک‌های غیرتحریمی (Non – Designated Bank) شناخته شده و در چارچوب توافقات ژنو قادر به ارائه خدمات بانکی هستند شامل بانک‌های "اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، کارآفرین، سرمایه، سامان، مسکن و کشاورزی" است.

اما نکته اینجاست که با وجود گذشت 54 روز از اجرای اسمی توافق ژنو و البته گذشت موعد قسط اول و دوم هنوز به‌صورت رسمی پولی از این توافق وارد حساب بانک‌های مذکور نشده و آن‌طور که ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ساعتی قبل اعلام کرد این پول به حساب بانک مرکزی ایران در سوئیس منتقل شده است، بنابراین هنوز ایران به‌صورت رسمی نتوانسته به پولهای نفتی خود که بنا بود در راستای توفق ژنو به کشور بازگرداند "دسترسی" پیدا کند.

رئیس کل بانک مرکزی از دریافت قسط اول پول نفت ایران و واریز آن به حساب این بانک در سوئیس در پی توافق ژنو خبر داده و گفته است: قسط دوم تا دو روز آینده وصول می‌شود. علت تأخیر عدم پرداخت قسط دوم تغییر بانک بوده که سرانجام این مسئولیت به ژاپن سپرده شد. مکانیزم دریافت قسط دوم البته تا دو روز آینده مشخص خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  34  =  35