کسانی که در ترکیه ایران را «شیطان پارسی» می‌نامند

عقاید تند گولن علیه ایران و شیعیان در ترکیه شناخته شده است. وی در حالی که در چارچوب گفتگوی بین ادیان خود را طرفدار ارتباط با مسیحیان و یهودیان می‌داند ولی هرگز به سوی شیعیان گامی بر نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،«شیطان پارسی» عنوانی است که این روزها بخشی از مطبوعات ترکیه برای پیشبرد اهداف سیاسی خود در درگیری‌های داخلی این کشور علیه ایران به کار می‌برند. ال‌مانیتور در مطلبی به بررسی روند ایجاد نفرت از ایران و شیعیان به وسیله یک جریان فکری در ترکیه پرداخته است.

به گزارش «تابناک» و به نقل از ال‌مانیتور، در جریان درگیری ادامه‌دار بین حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری اردوغان که دولت را در دست دارد و جریان گولن که نفوذ زیادی در ارکان حکومتی دارد، یکی از بزرگترین اتهامات گولنی‌ها علیه دولت ترکیه این است که که رهبران عدالت و توسعه طرفدار ایران و حتی عامل این کشور هستند.

عقاید تند گولن علیه ایران و شیعیان در ترکیه شناخته شده است. وی در حالی که در چارچوب گفتگوی بین ادیان خود را طرفدار ارتباط با مسیحیان و یهودیان می‌داند ولی هرگز به سوی شیعیان گامی بر نداشته است.

اظهارات تند جریان گولنی علیه ایران در سه سال گذشته به یک دشمنی آشکار تبدیل شده است و ایران به عنوان مرکز شیعیان به هدف اصلی جریان ایجاد نفرت تبدیل شده است.

رسانه‌های وابسته به گولن حاوی موارد خیالی عجیب و غریبی علیه ایران شده‌اند که پرداختن به بعضی موارد آن جالب است.

شبکه تلویزیونی اصلی گولنی‌ها یعنی سمن‌یولو اخیرا برنامه‌ای را منتشر کرده است که در آن ادعا می‌شود «یک آیت‌الله ایرانی» مشغول توهین به عمر خلیفه دوم اهل سنت است. اگر چه محتوای این سخنان که المانیتور به نقل آن پرداخته و در آن ادعا شده است که عمر عامل پراکندن شیعیان در اطراف ایران و دور شدن آنها از ایران بوده و بسیاری موارد دیگر موجود در ان خالی از واقعیت است، نکته مهم‌تر این است که این سخنان نه به زبان فارسی بلکه به زبان عربی است و گوینده آن که چهره وی به درستی دیده نمی‌شود، نمی‌تواند یک آیت‌الله ایرانی باشد.

مثال‌های زیاد دیگری از این نفرت‌پراکنی علیه ایران در رسانه‌های وابسته به گولن وجود دارد. مفهوم متعه یا ازدواج موقت موضوع دیگری است که در تبلیغات علیه ایران به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بوگون روزنامه گولنی‌ها اخیرا مدعی شده است که مقامات ایرانی در دهه 1990 تصمیم گرفته‌اند که ازدواج موقت را به نحوی گسترش دهند که با رفتن ده میلیون ایرانی به سمت آن، این مساله نه تنها مربوط به حالت‌های استثنا نباشد، بلکه به یک امر عمومی تبدیل شده و جایگرین ازدواج دائم شود. روزنامه بوگون سپس جریانی را به راه انداخت که در آن ادعا می‌شد همین ازدواج‌های موقت و مدارک و اسناد تهیه شده از آن بعدا به ابزاری در دست ایران برای کسب اطلاعات و جاسوسی و نفوذ در میان مقامات ترکیه تبدیل شده است.

این در حالی است که به نحو طنزآمیزی این روزها، رسانه‌های وابسته به گولن هستند که از اسنادی از این دست و شنودهای ادعایی علیه دولت اردوغان استفاده می‌کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  ⁄  9  =