کاهش ۱۰ درصدی ارزش روبل روسیه در پی بحران اوکراین

در حالی که ارزش روبل روسیه در پی تحولات اوکراین 10 درصد کاهش یافته است رئیس بانک مرکزی اروپا در این باره گفت: تاکنون ما شاهد تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد روسیه و اوکراین بوده ایم و تاثیر این بحران بر اقتصاد روسیه شدید است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم به نقل از سی ان ان، مقامات غربی گفتند، روسیه در حال پرداخت بهایی سنگین برای دخالت نظامی در اوکراین است.
کاهش ارزش سهام و پایین آمدن قابل توجه ارزش روبل در حال ضربه زدن به اقتصاد این کشور است.
ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا در این باره گفت: «تاکنون ما شاهد تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد روسیه و اوکراین بوده ایم و برخی از کشورهایی که هم مرز با این منطقه هستند نیز تاثیرات مالی ای را پذیرفته اند.» وی افزود: «تاثیر (این بحران) بر اقتصاد روسیه شدید است.»
بانک مرکزی روسیه مجبور شده است تا نرخ بهره را از 5.5 درصد به 7 درصد افزایش دهد تا بتواند بازارها را تثبیت کند و تاثیر کاهش حدودا 10 درصدی ارزش روبل در سال جاری را خنثی کند.
روسیه به مدد نقش پیشتاز خود در بازار انرژی جهانی، بیش از مبلغی که برای واردات می پردازد، از صادرات درآمد کسب می کند.
اما این کشور کالاهایی همچون مواد غذایی، پوشاک، دارو، ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل را از شرکای مهم تجاری خود نظیر اروپا و چین وارد می کند. بنابراین کاهش ارزش پول ملی هزینه واردات را برای مسکو افزایش می دهد.
ارزش روبل در این هفته تثبیت شده، اما همچنان یکی از ضعیف ترین ارزهای جهان در سال جاری میلادی بوده است.
ارزش سهام شرکت های مهم روسی نیز از ابتدای این هفته تاکنون 7 درصد کاهش یافته است و نسبت به ابتدای امسال نیز 14 درصد کاهش را نشان می دهد. این در حالی است که ارزش سهام شرکت های مهم در بازارهای نوظهور از ابتدای امسال تاکنون تنها 3 درصد کاهش داشته است.
یک مقام ارشد آمریکایی گفت، اقتصاد شکننده روسیه هر روز از تبعات اقدامات این کشور در صحنه بین المللی بیشتر آسیب می بیند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  2  =