سرمایه گذاری کنسرسیومی از بانکهای ایرانی در پروژه های نفتی

پایگاه خبری بلومبرگ اعلام کرد: با خوش بینی نسبت به لغو تحریم ها علیه جمهوری اسلامی، یک بانک ایرانی باتشکیل نخستین صندوق مختص سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز این کشور، قصد دارد شرکت های سرمایه گذاری خارجی را هدف قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از این پایگاه خبری، مجید زمانی مدیرعامل شرکت تامین سرمایه کاردان در مصاحبه با بلومبرگ در تهران، گفت: این شرکت به منظور راه اندازی صندوق جهانی انرژی برای سرمایه گذاری در پروژه های توسعه میدان های نفت و گاز طبیعی ایران و سرمایه گذاری های مشترک میان شرکت های نفتی داخلی و بین المللی آماده می شود.

به گفته وی، شرکت کاردان به دنبال فروش سهام پروژه ها و سرمایه گذاری های مشترک خارجی به موسسات سرمایه گذاری اروپایی است.
زمانی مشاور سابق بانک جهانی، افزود: صنعت نفت و گاز ایران به سرمایه گذاری فراوانی نیاز دارد و تمام این سرمایه از داخل ایران قابل تامین نیست بلکه باید از خارج کشور تامین شود. تحریم های تحمیل شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا بسیاری از شرکت های سرمایه گذاری خارجی را از فعالیت در پروژه های نفت و گاز ایران باز داشته است.

داده های گردآوری شده توسط بلومبرگ نشان می دهد، تولید نفت خام ایران که در سال 2008 از روزانه چهارمیلیون بشکه فراتر می رفت در فوریه (بهمن) گذشته به دو میلیون و 690 هزار بشکه در روز رسید.

همچنین براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی واقع در پاریس، صادرات نفت خام که مهمترین منبع درآمدی ایران محسوب می شود، در نتیجه تحریم ها، 50 درصد کاهش پیدا کرد.

درباره کاردان

تقاضای تأسیس شرکت تأمین سرمایه کاردان، در بهمن ماه سال 1390، به بورس ارسال شد. نظر به اینکه سازمان بورس، موافقت با تأسیس این شرکت را به پذیره نویسی  و تأسیس بانک خاورمیانه منوط کرد، تأسیس این شرکت با تأخیر همراه گردید که در نهایت، بعد ازشروع به کار  بانک خاورمیانه، در آبان 91،فرآیند تأسیس شرکت  از سر گرفته شد. در دیماه 1391، هیأت مدیره سازمان بورس،  باتأسیس شرکت تأمین سرمایه کاردان موافقت کرد و در خرداد 92، موافقت اصولی شورای بورس مبنی بر تأسیس شرکت، به سهامداران ابلاغ گردید. در تاریخ 17/10/1392، شرکت نزد اداره ثبت شرکتها، به ثبت رسید.

سرمایه شرکت و سهامداران

سرمایه شرکت مبلغ2000 میلیارد ریال منقسم به 2 میلیارد سهم 1000 ریالی می­باشد. سهامداران 50% مبلغ سهام را در زمان ثبت بصورت نقدی تأدیه کرده اند. 50% از مبلغ سهام در تعهد سهامداران خواهد بود و طبق مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار تا تاریخ 25/3/1394تأدیه خواهد شد.

درصدسهامداران
 30.92% شرکت بانک تجارت (سهامی عام)
 1.50% شرکت سرمایه گذاری و ساختمانی تجارت (سهامی خاص)
 0.50% شرکت مهندسین مشاور تجارت (سهامی عام)
 31.92% شرکت بانک سامان (سهامی عام)
 0.50% شرکت پردازشگران سامان (سهامی خاص)
 32.92% شرکت بانک خاورمیانه (سهامی عام)
 0.75% مجید زمانی
 0.50% علی نوریان
  پرویز عقیلی کرمانی
 100.00% جمع

هیات مدیره

آقای پرویز عقیلی کرمانی رئیس هیأت مدیرهمدیر عامل بانک خاورمیانه
آقای محمدرضا رنجبر فلاح نایب رئیس هیأت مدیرهمدیر عامل بانک تجارت
آقای ولی ضرابیه عضو هیأت مدیرهنایب رئیس هیات مدیره بانک سامان
آقای سیامک دولتی عضو هیأت مدیره معاون مدیر عامل
آقای بهاءالدین علایی‌فرد عضو هیأت مدیرهمعاون سرمایه گذاری بانک سامان
آقای مصطفی امیدقائمی عضو هیأت مدیرهمدیر عامل شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان
آقای مجید زمانیمدیر عامل و عضو هیات مدیره 

منبع:ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  8  =