متن کامل سخنان روحانی در جشن نوروز افغانستان

رئیس‌جمهور گفت: در اجلاس سه‌جانبه رؤسای جمهوری سه کشور فارسی‌زبان گفت‌وگوهایی درباره مباحث فرهنگی، گسترش همکاری‌های علمی و راهکارهای ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی به‌ویژه درباره تسهیل ارتباط بین سه کشور از طریق جاده و راه‌آهن مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور روز گذشته ( پنج‌شنبه) در جریان سفر یک روزه به افغانستان در مراسم پنجمین جشن جهانی نوروز در افغانستان شرکت کرد و در حاشیه این مراسم نیز دیدارهایی را با همتایان افغان، تاجیک و پاکستانی خود داشت که مشروح سخنان رئیس جمهور در مراسم پنچمین جشن جهانی نوروز و دیدارهای وی به شرح زیر است:

* رئیس جمهوری پس از بازگشت افغانستان در جمع خبرنگاران

رییس جمهوری عصر پنج شنبه در بازگشت از سفر کوتاه و فشرده به افغانستان به منظور شرکت در پنجمین جشن جهانی نوروز در گفت و گو با خبرنگاران در تشریح برنامه ها و دستاوردهای این سفر گفت: اصل سفر حضور در جشن جهانی نوروز بود که با حضور سران و مقامات هشت کشور در افغانستان برگزار شد اما در حاشیه این مراسم نیز ملاقات ها و جلسات مفیدی انجام شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی گفت: در اجلاس سه جانبه روسای جمهوری سه کشور فارسی زبان گفت و گوهایی درباره مباحث فرهنگی، گسترش همکاری های علمی و راهکارهای ارتقاء سطح همکاری های اقتصادی بویژه درباره تسهیل ارتباط بین سه کشور از طریق جاده و راه آهن مطرح شد.

روحانی با اشاره به برگزاری نشست چهارجانبه روسای جمهوری ایران، افغانستان، تاجیکستان و پاکستان اظهار کرد:عمده مباحث مطرح در این نشست به مساله مبارزه با افراطی گری و تروریسم معطوف بود که همه رؤسای جمهور در سخنان خود ضمن ابراز نگرانی از این مساله بر لزوم مبارزه جدی تر با افراط و تلاش برای رفع برخی اختلافات نابجا در بعضی کشورهای منطقه تاکید داشتند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه معضلات ایجاد شده از سوی گروهک‌های تروریستی برای امنیت، رفاه و توسعه کشورهای منطقه نیز از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود، تصریح کرد: رئیس جمهوری پاکستان در این نشست تاکید کرد که کشورش همه تلاش خود را برای رهایی مرزبانان ایرانی که توسط یک گروهک تروریستی به گروگان گرفته شده‌اند به کار خواهد گرفت و همچنین تلاش خواهد کرد تا مرزهای این کشور با ایران از امنیت بیشتری برخوردار شوند تا توسعه روابط دو کشور نیز تسهیل شود.

روحانی گفت: در این نشست همچنین روابط اقتصادی بین چهار کشور و راهکارهای گسترش این روابط مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد اجلاس بعدی این چهار کشور در سال جاری در حاشیه اجلاس شانگهای که در دوشنبه برگزار می‌شود، تکرار شود. همچنین سران سه کشور فارسی زبان نیز توافق کردند نشست بعدی این گروه در سال 2015 در شهر دوشنبه برگزار شود.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه چهار رییس جمهوری شرکت کننده در جشن جهانی نوروز هر یک سخنان کوتاهی ایراد کردند، اظهار کرد: نکته جالب این بود که همه روسای جمهوری بر مساله اعتدال تکیه کردند و اعتدال را درسی عنوان کردند که باید از نوروز آموخت و اگر اعتدال نباشد استقرار ثبات در منطقه مقدور نخواهد بود.

روحانی با بیان اینکه همه روسای جمهور در سخنان خود تاکید داشتند که یکی از وظایف دولت ها و ملت های منطقه مبارزه با افراطی گری است، اضافه کرد: این گونه مواضع و سخنان نشانه آن است که صدای ملت ایران که در انتخابات 24 خرداد تبلور یافت نه تنها به گوش ملت های منطقه رسیده بلکه آنها با این نوا هم صدا شده و باور دارند که راه پیشرفت و توسعه در اعتدال است.

رییس جمهوری آخرین برنامه کاری خود در سفر به افغانستان را دیدار دو جانبه با رییس جمهور این کشور ذکر و تصریح کرد:مدتی است که بحث انعقاد یک قرارداد مهم و جامع و استراتژیک بین ایران و افغانستان مطرح است که مواد و مقدمات این قرارداد نیز آماده شده و رییس جمهور افغانستان اصرار دارد که این قرارداد تا پیش از پایان دوره ریاست جمهوری اش به امضاء برسد.

روحانی گفت: می‌دانیم که افغانستان در آستانه برگزاری انتخابات است و این مساله نشانگر آن است که مردمسالاری قدم به قدم در منطقه نهادینه شده است و در افغانستان نیز شور و هیجان انتخاباتی خوبی به چشم می خورد. برای دولت افغانستان نیز بسیار مهم بود که با برگزاری این اجلاس ثبات کشور خود را به نمایش بگذارد و زمینه را برای برگزاری انتخاباتی پرشورتر مهیا کند.

رییس جمهوری مساله بعدی مطرح در ملاقات خود با حامد کرزی را بحث رودخانه های مرزی و حقابه ایران از این رودخانه ها عنوان کرد و ادامه داد: ایران بر اساس موازین بین المللی حقابه مشخصی از این رودخانه ها دارد و اصرار دارد که ضمن تامین آب تالاب های داخل ایران هامون نیز به وضع سابق خود بازگردد و دولت افغانستان باید به این مساله کمک کند. بر همین اساس مقرر شد هفته آینده هیاتی از افغانستان به ایران سفر کند تا بر سر مساله حقابه ایران از این رودخانه ها به توافقی قابل قبول برسند.

روحانی مساله کشت خشخاش و ترانزیت مواد مخدر را موضوع بعدی مذاکرات خود با رییس جمهوری افغانستان ذکر کرد و گفت: اعتیاد امروز به معضلی بزرگ در منطقه تبدیل شده و همه کشورهای منطقه را درگیر کرده است.

رییس جمهوری اظهار کرد: در این جلسه بنده به رییس جمهوری افغانستان پیشنهاد کردم که ایران و افغانستان علاوه بر مبارزه مشترک با ترانزیت مواد مخدر برای جلوگیری از کشت مواد مخدر نیز همکاری داشته باشند که رییس جمهوری افغانستان نیز این پیشنهاد را پذیرفته و اعلام کرد که کشورش آماده همه گونه همکاری در این زمینه است.

روحانی با بیان اینکه در این ملاقات درباره همکاری های اقتصادی دو جانبه نیز گفت‌و‌گو کردیم، تصریح کرد: در این جلسه اعلام کردم که بخش خصوصی ایران به شرط تامین امنیت کاملا آماده حضور در بخش اقتصادی افغانستان است.

رییس جمهوری تصریح کرد: همچنین درباره اتباع افغانستان در ایران نیز گفت‌و‌گو کردیم و بنده این نکته را تذکر دادم که جمهوری اسلامی ایران حق دارد در برابر عدم رعایت و احترام به قواعد و مقررات خود از سوی برخی از اتباع افغان واکنش متناسب داشته باشد.

روحانی تاکید کرد: در مجموع، این سفری پربار بود که در آن علاوه بر بحث درباره روابط دوجانبه با افغانستان همکاری های سه جانبه ایران با کشورهای فارسی زبان و همکاری های چهار جانبه با کشورهای منطقه نیز مورد بررسی قرار گرفت و در مجموع بین همه کشورهای شرکت کننده در جشن نوروز تعامل خوبی برقرار شد و مباحث مفید و حائز اهمیتی مورد بحث قرار گرفت.

* متن کامل سخنان رییس جمهوری در مراسم پنجمین جشن جهانی نوروز در افغانستان

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین
جناب آقای حامد کرزی، ریاست محترم جمهوری اسلامی افغانستان
روسای جمهور، مقامات و میهمانان عالی رتبه
خانم‌ها، آقایان

خدای بزرگ را سپاسگزارم که بار دیگر نوروزِ شادمانه، ما را در کنار یکدیگر گرد آورد و بر سفره سبز خود میهمان کرد. سفره ای که رنگ و بوی تاریخ هزاران ساله دارد، یادگار مدنیتی رفیع و انسانی است. این سال نو را به همه ملتهایی که نوروز را گرامی می دارند و به مقامات عالی رتبه که به این مناسبت فرخنده در این جمع شرکت دارند و خصوصاً به ملت عزیز افغانستان که میزبان گشاده دست همه ماست صمیمانه تبریک می گویم، به امید سال و سالهای سبز و خوش و آکنده از صلح و امید و دوستی و پیشرفت برای همه شما.

نوروز فقط یک آیین نیست، میعادگاه فرهنگ هایی است که اعتدال ربیع را پاس می دارند. نوروز فقط یک آیین نیست، میعادگاه فرهنگ هایی است که اعتدال ربیع را پاس می دارند و به تبعیت از طبیعت، خود هم به اخلاق حسنه اعتدالی متخلق می شوند.

نوروز هم یک سنت است و هم یک تجدید عهد با زمان، که هرگز از حرکت باز نمی ایستد و همواره رو به جلو است و این کهن ترین سنت تاریخ است که هرگز کهنه نمی شود. اینگونه است که هر سال چنان در انتظار نوروز می نشینیم که گویی روزی نو و پدیده ای بی سابقه در راه است. اکنون ما به عنوان سران دولت هایی که بر سر سفره نوروز نشسته ایم، باید به سنت ملتهای خود و فرهنگ ایشان اقتدا کنیم. یعنی اول به سنت ملتهای خود که در نوروز از خانه ها غبارروبی می کنند، از دولتهای خود نیز غبار روبی کنیم؛ غبار قهر و کینه و کدورت را بزداییم، پایه های آشتی و هم زیستی و همدلی را تقویت کنیم و درخت دوستی را بنشانیم.

دوم به شیوه نیاکان خویش که در نوروز به یکدیگر هدیه و عیدی می دادند، به ملتهای خود عیدی دهیم و به یک هم نشینی ساده سران و رهبران، اکتفا نکنیم. درست است که این اجتماع یک اجتماع فرهنگی است، اما می توان آن را به پیوندی سیاسی و اقتصادی هم بدل کرد. ما می توانیم پایه گذار یک اتحاد جامع منطقه ای باشیم، که توسعه و پیشرفت ملتها هدف مشترک آن باشد و کیفیت زندگی در منطقه را ارتقاء دهد.

سوم به سیرت نوروز که صورتش از نسیم بهاری خوش است؛ راه و رسم اعتدال در پیش بگیریم، که اعتدال یک شعار سیاسی محدود به یک شخص و یا یک کشور نیست، اعتدال در فرهنگ و ادبیات منطقه نوروز، ریشه ای تاریخی دارد. نوروز عید اعتدال است چون تنها مبنای آغاز سال تازه در تقویم های جهان است که با تغییر واقعی طبیعت مصادف است. سال نوروزی نه در سرمای سوزان زمستان آغاز می شود و نه در گرمای طاقت فرسای تابستان، نوروز درست در معتدل ترین روز سال رخ می دهد روزی که طبیعت به نقطه اعتدال می رسد.

امروز ندای اعتدال گرایی که دعوت به صلح و عدالت نیز هست، مورد اقبال جهانی، قرار گرفته است. تصویب قاطع قطعنامه WAVE در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که مقابله جهانی با خشونت و افراطی گری را در دستور کار جامعه جهانی قرار داد، نشان روشن این رویکرد جهانی است و مایلم همین جا، از همه ملتها و دولتهای منطقه نوروز دعوت کنم که در تهیه و تدوین برنامه عمل برای این قطع نامه، پیشگام شوند و به نام نوروز ، اعتدال و مقابله با افراطی گری را، عیدانه مردمان خود قرار دهند.

اعتدال طبیعت، بدون اعتدال سیاست بی فروغ است؛ نمی توان در منطقه ای که گروهی ولو اندک بر طبل جهل می کوبند و تخم خشم می کارند از اعتدال گرایی سخن گفت، در حالی که افراط گرایی قربانی می گیرد. ما امروز در سرزمینی نوروز را پاس می داریم که در مقاطعی از تاریخ خود قربانی جهل و خشم و افراط بوده و در برابر انواع ایدئولوژی های افراطی از کمونیسم تا بنیادگرایی ایستاده و چون ققنوس هر بار سر از خاک بیرون آورده و استقلال خویش را احیا کرده و در موازنه ای ظریف میان فرهنگ ملی، فرهنگ دینی و فرهنگ جدید، ترکیب (جمهوری اسلامی افغانستان) را آفریده است.

ما به عنوان منتخبان و نمایندگان ملت های خود اعلام می کنیم که راهی جز اعتدال نیست و اعتدال نه فقط یک آیین تاریخی، که یک روش اجتماعی برای رشد و همزیستی در جهان امروز است. ما مدعی هستیم که می توانیم بر اساس سنت نوروز و بر مبنای منافع متقابل، تجربه ای بی نظیر از همکاری منطقه ای را سامان دهیم تا جهان، از کنار جوامعی که تجربه تلخ فریاد افراط گرایان را شنیده اند صدای اعتدال گرایان را هم بشنود ما می خواهیم نوروز را از صورت یک جشن به سیرت یک پیمان، در آوریم، پیمان اعتدال همچون آغاز بهار ، که نوروز است؛ روز تازه ای است که در راه است.

در همین کشور افغانستان، که امروز میزبان سخاوتمند جشن نوروزی ماست در طول چند دهه اخیر، دوبار اشغالِ نیروهای بیگانه که بذر شوم خشونت و افراط را با خود به این سرزمین آورد، چه آسیب ها به زندگی و مدنیت مردم وارد ساخت. کشور من، جمهوری اسلامی ایران، این هر دو هجوم را محکوم کرده و در هر دو مقطع به ملت بزرگ افغانستان کمک نموده و میلیونها نفر را به عنوان مهمان در کشور خود پذیرفته است.

به نام ملت ایران آرزو می کنم که صلح و اعتدال عیدانه مردم شریف افغانستان و همه مردمان منطقه نوروز باشد و به نام دولت جمهوری اسلامی ایران در تحقق این آرز و آنچه در توان دارم دریغ نخواهم کرد. امیدوارم انتخاباتی که افغانستان در پیش رو دارد گامی دیگر در جهت آرامش و پیشرفت برای این سرزمین و بخشی از عیدانه امسال باشد.
لازم می دانم ازمیزبانی گرم برادر ارجمند جناب آقای حامد کرزی رییس جمهور محترم تشکر نمایم.

با شعری از شیخ اجل سعدی شیرازی ، سخن را به پایان می برم.

برآمد باد صبح و بوی نوروز – به کام دوستان و بخت پیروز
مبارک بادت این سال و همه سال – همایون بادت این روز و همه روز

از توجه تان سپاسگزارم

* دیدار دوجانبه رئیس جمهوری ایران و افغانستان

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این دیدار ضمن تبریک ایام نوروز به رییس جمهوری افغانستان و ملت این کشور، با بیان اینکه دو کشور ایران و افغانستان همسایه و دوملتی با روابط تاریخی طولانی هستند، ابراز امیدواری کرد همه ملتهای منطقه نوروز به سمت رفاه و توسعه بیشتر حرکت کنند.

در این دیدار رؤسای جمهوری دو کشور آخرین وضعیت و نحوه پیشرفت قرارداد جامع همکاری های دو کشور را بررسی کرده و از پیشرفت های کمیته تشکیل شده برای آماده سازی این قرارداد ابراز رضایت کردند.

طرفین همچنین خواستار تسریع در آماده سازی این قرارداد برای امضای نهایی توسط روسای جمهوری دو کشور شدند.

رئیس جمهوری در این دیدار ضمن بررسی آخرین وضعیت امنیتی افغانستان ، بر ضرورت واگذاری تامین امنیت این کشور به دولت مرکزی و خروج هرچه سریعتر همه نیروهای خارجی از افغانستان تاکید کرد.

روحانی ضمن استفسار از آخرین وضعیت پروژه آشتی ملی در افغانستان، بر ضرورت برگزاری انتخاباتی مردمی و عادلانه در این کشور تاکید کرد و خواستار مشارکت همه مردم افغانستان در انتخابات و حضور آنان در تعیین سرنوشت کشور خود شد.

رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت حرکت هرچه بیشتر کشورهای منطقه به سمت رفاه، توسعه و ترقی، گسترش همکاریهای تجاری و اقتصادی میان این کشورها را در تحقق این هدف، بسیار مهم ارزیابی کرد.

روحانی با اشاره به توانمندی های بخش خصوصی در ایران گفت: حضور بخش خصوصی برای مشارکت در پروژه های معدنی افغانستان مسلتزم ایجاد امنیت است و موجب توسعه منطقه است.

رییس جمهوری با اشاره به قرارداد موجود میان دو کشور در خصوص هیرمند و وجود مقررات بین المللی پیرامون حقابه کشورها، خواستار رعایت کامل و دقیق آنها شد.

روحانی، کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در افغانستان و ترانزیت آن از طریق ایران را یکی دیگر از معضلاتی عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران برای مقابله و جلوگیری از ترانزیت آن هزینه های زیادی پرداخت کرده است گفت: ما آمادگی داریم برای جلوگیری از کشت خشخاش و ترانزیت مواد مخدر در افغانستان به این کشور کمک کنیم.

روحانی در این دیدار با اشاره به تصویب قطعنامه مبارزه با افراط گرایی و خشونت در سازمان ملل، موضوع امنیت و ضرورت مبارزه جدی با افراطی گری و تروریسم را مهم قلمداد کرد و گفت: افراط گرایی و خشونت و تروریسم بزرگترین معضل ملت های منطقه است و لازم است که دولت ها با همکاری منسجم و تبادل اطلاعات و اجرای پروژه های مشترک در خصوص این معضل اقداماتی جدی بعمل آورند.

در این دیدار رییس جمهوری افغانستان نیز ضمن تبریک ایام نوروز به دکتر روحانی و ملت ایران گفت: علیرغم حضور آمریکایی ها در افغانستان 12 سال خاطره خوش از روابط دو کشور دارم که جای تشکر و اظهار خوشوقتی دارد.

حامدکرزی افزود: افغانستان با قرارداد جامع همکاری ها موافقت کامل دارد و آماده هستیم تا آن را امضاء کنیم.

رییس جمهوری افغانستان آب را نعمت و منبعی خدادای دانست و گفت: افغانستان به پیمان های خود درباره آبهای مرزی باایران متعهد است و ما می خواهیم که ایران هم در این زمینه به افغانستان کمک کند.

کرزی غرب را عامل اصلی افزایش تولید مواد مخدر دانست و گفت : غرب نیز در توسعه تولید مواد مخدر در افغانستان بدون نقش و منفعت نیست.

رییس جمهوری افغانستان همچنین تاکید کرد که کشورهای ایران، روسیه و پاکستان باید برای ریشه کن کردن مواد مخدر در افغانستان همکاری کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +  6  =