افزایش قیمت سوخت نباید زیاد باشد

استاد دانشگاه الزهراء معتقد است،دولت نباید به صورت ناگهانی قیمت بنزین را افزایش دهد.

خبرگزاری آریا: حسین راغفر اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آریا با بیان اینکه در فاز اول هدفمندی صنایع کشور دچار صدمات بسیار زیادی شدند از حیث افزایش قیمت های حامل های انرژی،اظهار داشت:

منطق اقتصادی مسئولان دولت قبل بر این موضوع استوار بود که با افزایش قیمت های حامل های انرژی ،صنایع نیز با اتخاذ روش های موثر می توانند خود را با اجرای این طرح هماهنگ کنند،اما باید این نکته را گفت که برداشت این آقایان بسیار غلط بود.

به گفته این اقتصاددان مولفه های بسیاری در این زمینه تاثیرگذار است،عواملی چون نرخ ارز،تحریم ها و سیاستهای غلط اقتصادی دولت قبل از جمله این موارد هستند.

راغفر با بیان اینکه تولید کنندگان و صنعتگران بعد از اجرای فاز اول هدفمندی با دوگزینه روبرو بودند،افزود:گروهی به علت افزایش قیمت حامل های انرژی مجبور به تعطیلی واحد های خود شدند.

وی ادامه داد:واحد هایی هم که به فعالیت خود ادامه دادند،به دلیل افزایش هزینه های تولید و مشکلات مربوط به آن، قیمت نهایی محصول خود را افزایش دادند که این موضوع باعث فشار بر مصرف کننده شد و به تبع آن سطح تولید کالاها در کشور پائین آمد.

راغفر همچنین با اشاره به اینکه اگر دولت قصد دارد فاز دوم هدفمندی را اجرا کند،باید وضعیت صنایع به دقت بررسی شود،اضافه کرد:دولت می بایست با یک برنامه ریزی اصولی در رابطه با بحث تولید و صنایع کشور وارد فاز اجرایی مرحله دوم هدفمندی شود.

به گفته این استاد اقتصاد اگر دولت قیمت گاز طبیعی را افزایش دهد،صنایع پتروشیمی دچار مشکل می شوند،اگر قیمت برق افزایش چشمگیری داشته باشد،صنایع فولادی باید فکر جدی در این زمینه بیندیشند،همچنین اگر قیمت گازوئیل افزایش ناگهانی داشته باشد،صنایع کشاورزی دچار دردسر فراوانی می شوند.

راغفر با بیان اینکه اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها باید به دفت اجرا شود،خاطر نشان ساخت:به نظر می رسد خیلی هم افزایش شدید قیمتها را در فاز دوم هدفمندی شاهد نخواهیم بود با توجه به صحبت هایی که در این زمینه زده می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×    =  24