تورم ۳۴ درصد یا ۳۲ درصد؟

نرخ تورمی که مرکز آمار و بانک مرکزی در مورد سال 92 اعلام کرده اند متفاوت است.

خبرآنلاین: نرخ تورمی که مرکز آمار و بانک مرکزی در مورد سال 92 اعلام کرده اند متفاوت است.
 
سال جدید شروع شده است و سازمان های مختلف در حال ارائه آمارهای اقتصادی سال 92 هستند. دیروز، سازمان آمار، شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در سال گذشته را اعلام کرد و امروز هم بانک مرکزی، اعداد و ارقامی در این باره منتشر کرده است.

براساس بررسی ها و محاسبات انجام شده در این بانک، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری کشور در اسفند ماه سال 1392 به عدد 186.6 درصد رسیده است که نسبت به رقم  ماه قبل، 1.2 درصد افزایش را نشان می دهد. رشد شاخص مذکور دراسفند ماه 1392 نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) معادل 19.7 درصد بوده و نرخ ترم در دوازده ماه منتهی به اسفندماه سال 1392 نسبت به دوازده ماه منتهی به اسفند سال 1391 (نرخ تورم سال 1392) معادل 34.7 درصد است که حاکی از کاهش 5.7 واحد درصدی نرخ تورم در فاصله مهرماه تا اسفند ماه سال 1392 بوده است. این در حالی است که دیروز مرکز آمار نرخ تورم سال 92 را 32.1 درصد اعلام کرده بود.

البته بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در محاسبه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی از تئوری و الگوی یکسانی پیروی می کنند. اما تفاوت موجود میان نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران به عوامل دیگری از نظیر تفاوت در روش های نمونه گیری، پوشش جغرافیایی متفاوت نمونه ها و قیمت گیری، پوشش زمانی قیمت گیری ها و همچنین ضرایب اهمیت مورد استفاده در محاسبه شاخص مرتبط است. به این ترتیب، به گفته روابط عمومی بانک مرکزی، با توجه به عوامل یاد شده، اختلاف موجود میان نرخ تورم تولید شده از سوی این دو نهاد کاملا طبیعی بوده است. روزگذشته مرکز آمار ایران تورم سال 92 را 32 درصد اعلام کرده بود. طی تمامی سال های گذشته میان تورم اعلامی مرکز آمار و بانک مرکزی اختلاف وجود داشته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

81  +    =  86