اقتصاد ایران روی گسل‌ زلزله

رییس موسسه کار و تامین اجتماعی کشور با بیان اینکه اقتصاد ایران روی گسل‌های متعدد زلزله قرار دارد، گفت: برای مقابله با ضربه‌های این زلزله باید به راه‌هایی چون شناسایی و رصد مداوم ضربه‌ها و مقاوم سازی ساختارها در برابر این ضربه‌ها روی آورد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا محمدرضا سپهری در همایش هفته ملی کارگر در اتاق بازرگانی اصفهان، اظهار کرد: الگوی اقتصاد مقاومتی مختص کشور ما نیست و همه کشورها نیازمند این الگو هستند، اما این الگو در کشور ما متفاوت با دیگر کشورها است.

 

وی در مورد معنای اقتصاد مقاومتی افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم سازی اقتصاد ملی در برابر تغییرات، مخاطرات و تهدیدات خارجی و داخلی که بر سر راه پیشرفت و دستیابی به اهداف چشم انداز کشور وجود دارد.

 

سپهری به "تاب‌آور ملی" اشاره کرد و گفت: یک سیستم اجتماعی و یک سیستم اقتصادی به تاب‌آور بودن نیاز دارد. این سیستم باید خم شود و نشکند. باید بتواند مخاطرات دائم را جذب کند و هماهنگ با تغییرات کار کند.

 

رییس موسسه کار و تامین اجتماعی کشور با تقسیم انواع مخاطرات به سه نوع مخاطرات قابل‌پیشگیری، راهبردی و بیرونی، تصریح کرد: برای مقابله با مخاطرات قابل پیشگیری و راهبری به رویکرد مدیریت ریسک احتیاج است درحالی که برای مقابله با مخاطرات بیرونی باید رویکرد تاب‌آوری داشته باشیم.

 

وی با اشاره به صحبت‌های مقام رهبری که همه دنیا در مقابل شوک‌ها به مقاوم سازی اقتصادی احتیاج دارند، ادامه داد: در جهان نامطمئن امروز باید آمادگی مواجهه با تغییرات و استفاده از آنها را داشته باشیم.

 

سپهری با بیان اینکه کشورهای پیشرفته از 1970 مقاوم سازی اقتصادی را دنبال می‌کنند، ادامه داد: کشورهای مختلف با ایجاد ذخایر استراتژیک، افزایش بهره‌وری انرژی، انرژی‌های جایگزین، سرمایه گذاری در مناطق نفت‌خیز و ارتقای فناوری استخراج نفت مقاوم سازی اقتصادی را دنبال می‌کنند.

 

وی به گزارش توسعه جهانی 2014 در مورد فرصت و مدیریت ریسک با هدف توسعه اشاره کرد و گفت: این گزارش نشان می‌دهد که نباید به دنبال پس‌زدن مخاطرات بود بلکه آنها اجتناب ناپذیرند و باید با مدیریت ریسک خود را برای آنها آماده کنیم.

 

رییس موسسه کار و تامین اجتماعی کشور تصریح کرد: تاب‌آوری به مفهوم توانایی افراد و جوامع و کشورها در بازیابی پس از مواجهه با شوک‌های منفی است. ژاپن با سیستم تاب‌آور خود توانست زلزله هفت ریشتری را کنترل کند، اما آیا سیستم‌های ما این تاب‌آوری را دارند؟ آیا پایگاه‌های داده نهادها و سازمان‌ها این توانایی را دارند؟ آیا نسخه‌های پشتیبان از آنها گرفته شده است که با مشکل روبه‌رو نشوند؟

 

در قوانین هم تورم داریم

 

سپهری با برشمردن 50 مخاطره جهانی گزارش ریسک جهانی سال 2013 اظهار کرد: اولین مخاطره، مخاطرات اقتصادی است که شامل موارد چون عدم تعادل بازارهای مزمن مالی، عدم تعادل مزمن بازار کار، نوسانات شدید در قیمت‌های انرژی، سقوط سخت یک اقتصاد نوظهور و ورشکستگی سیتماتیک عمده مالی است.

 

رییس موسسه کار و تامین اجتماعی کشور به کاهش قیمت با تورم کنترل نشده اشاره کرد و گفت: در قوانین هم تورم داریم. قوانین به گونه‌ای است که مانع انجام یک کار می‌شوند.

 

وی در مورد مخاطرات زیست محیطی تصریح کرد: باکتری‌های مقاوم شده در برابر آنتی‌بیوتیک، آلودگی‌های جبران‌ناپذیر، ‌سوء مدیریت استفاده از زمین و آب‌راه‌ها و سوء مدیریت شهرنشینی از جمله این موارد هستند.

 

سپهری تصریح کرد: آب‌وهوای فوق‌العاده پایدار از دیگر مخاطرات زیست محیطی است. پدیده وارونگی در هوای تهران که برای مدت‌ها پایدار شده و قابل جابجایی نیست، یکی از نمونه‌های این مخاطره است.

 

مدیر موسسه کار و تامین اجتماعی کشور با بیان اینکه برای پیشرفت به دولت‌های مقتدر نیاز است در حالی که در خاورمیانه دولت‌های شکننده زیاد است، در مورد دیگر مخاطرات ژئوپلیتیکی گزارش ریسک جهانی گفت: اشاعه سلاح‌های کشتار جهانی و تثبیت جرم‌های سازمان یافته از جمله مواردی است که مخاطرات ژئوپلیتیکی را به همراه دارد.

 

وی در مورد مخاطرات اجتماعی یادآور شد: کسری صندوق تامین اجتماعی و فولاد کشور آنقدر زیاد است که در آینده بیشترین بودجه سالانه ما برای وزارت آموزش و پرورش نخواهد بود بلکه به کسری صندوق‌ها تعلق خواهد گرفت.

 

سپهری ادامه داد: بحران کمبود غذا، بی‌اثری سیاست‌های مقابله با قاچاق مواد مخدر، افزایش نرخ بیماری مزمن، اوج‌گرایی فرقه گرایی، مهاجرت بی‌رویه و رشد ناپایدار جمعیت از دیگر مواردی است که مخاطرات اجتماعی را برای دنیا به همراه دارد.

 

مدیر موسسه کار و تامین اجتماعی کشور در مورد شاخص رقابت‌پذیری ایران در سال 2013 گفت: در سال 2013 ایران رتبه 82 را از میان 148 کشور دنیا در شاخص رقابت‌پذیری داشت. ایران سال قبل از آن در جایگاه 66 دنیا قرار داشت.

 

سپهری در مورد تحریم‌های اقتصادی وارد شده بر ایران تصریح کرد: تحریم‌های آشکار و پنهان بر اقتصاد ایران فشار وارد می‌کند. با تحریم‌های پنهان جایگاه طبیعی اقتصاد ایران به رسمیت شناخته نخواهد شد.

 

مدیر موسسه کار و تامین اجتماعی کشور به رشد سرمایه‌گذاری در ایران در سال 1391 اشاره کرد و گفت: در سال 1391 رشد سرمایه گذاری در ایران نه تنها صفر نبود بلکه 21 درصد منفی بود.

 

وی از تحریم فروش نفت به عنوان یک فرصت تاریخی برای اجرای برنامه "نفت برای توسعه" یاد کرد و گفت: باید با راه‌هایی چون مقاوم سازی بودجه دولت و مقاوم‌سازی تراز پرداختی برای اجرای این برنامه قدم برداریم. یک جنگ اقتصادی از طریق غرب صورت گرفته است و باید آن را تبدیل به یک فرصت کرد.

 

سپهری افزود: در عصر طلایی جمعیت قرار داریم. جمعیت زیادی از جوان تحصیل کرده و آماده فعالیت در اختیار داریم که کشور را برای یک جهش اقتصادی آماده کرده‌اند.

 

رییس موسسه کار و تامین اجتماعی کشور با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد ریاضتی نیست و درون‌زا، برونگرا، دانش‌بنیان و مردم محور است، یادآور شد: باید دست به دست هم داد تا تاب‌آوری را بالا ببریم. اقتصاد مقاومتی به دنبال سازگاری با مخاطرات ناگهانی و به دنبال رسیدن به تعادل مطلوب است.

 

وی در مورد خصوصیات یک سیستم سازگارپذیر اظهار کرد: در یک سیستم سازگارپذیر باید مولفه‌های استحکام، افزونگی، پرتدبیری، پاسخ‌دهندگی و بازیابی وجود داشته باشد. در مورد استحکام باید سوپاپ اطمینان داشته باشیم و زنجیره‌های کشور در پاسخ به شرایط در حال تغییر بخش بخش شوند به اینگونه که نشر فراگیر خسارت اتفاق نیفتد.

 

سپهری ادامه داد: در افزونگی باید ظرفیت اضافی و سیستم‌های پشتیبانی داشته باشیم. همچنین توانایی سازگاری با بحران‌ها، انعطاف‌ و پاسخ‌دهی، تبدیل پیامدهای منفی به پیامدهای مثبت را به کمک پرتدبیری به دست آوریم.

 

مدیر موسسه کار و تامین اجتماعی کشور به تشریح ویژگی واکنش و بازیابی در اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: واکنش به معنای توانایی سریع بسیج شدن در بحران‌ها است و بازیابی یعنی توانایی کسب مجدد درجه‌ای از وضعیت نرمال پس از یک بحران است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  1