گشایش‌های جدید ارزی در راه است

همزمان با نزولی شدن قیمت ارز در بازار، خبرهای مثبتی از سوی قائم‌مقام بانک‌مرکزی در مورد گشایش‌های ارزی بیان شده که می‌تواند بازار را در مسیر رسیدن به ثبات قرار دهد. انتظار می‌رود با اجرایی شدن این گشایش‌ها، بازار به مسیر نزولی اخیر خود تا حدودی ادامه دهد تا روی یک قیمت تعادلی به ثبات برسد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از دنیلی اقتصاد  بر اساس اعلام قائم‌مقام بانک‌مرکزی، در حال حاضر علاوه‌بر میزان ارزی که قرار است بر اساس توافقات ژنو آزاد شود، 3 میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های بلوکه شده ایران نیز آزاد شده که از محل این اعتبارات، تا به حال 220 تا 230 میلیون دلار اعتبارات اسنادی برای واردات کالاهای اساسی باز شده است. 

این خبر می‌تواند اثر مثبتی روی بازار ارز داشته باشد. علاوه‌بر آزادسازی این منابع ارزی، نکته مهم در این خبر، همکاری بانک‌های خارجی برای بازگشایی اعتبارات اسنادی است که پس از تحریم‌ها با موانعی مواجه شده بود. قائم‌مقام بانک‌مرکزی گفته با بانک‌های ژاپنی و عمانی در این زمینه توافقات خوبی صورت گرفته و مذاکرات خوبی هم با بانک‌های اروپایی در جریان است. به گفته کمیجانی نوسانات نرخ ارز طی روزهای گذشته به دلیل برخی از انتظارات روانی درخصوص تبعات اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و تصور مردم از بالا رفتن نرخ ارز به دلیل اجرای این قانون بوده است، ضمن اینکه برخی تنش‌ها در جامعه بین‌المللی از جمله شرایط اوکراین در افزایش نرخ ارز تاثیرگذار بوده است و تقاضا برای ارز در بازار را افزایش داده است. قائم‌مقام بانک‌مرکزی افزود: به طور قطع طی روزهای آینده با عرضه ارزهای حاصل از صادرات به بازار و نیز آزاد‌سازی دارایی‌های ایران در خارج از کشور، بازار حالت تعادل پیدا خواهد کرد. کمیجانی گفت:  5 قسط از 8 قسط پیش‌بینی شده برای آزادسازی دارایی‌های ایران نیز  به حساب بانک‌مرکزی  واریز شده که در حدود 2 هزار و 550 میلیون دلار است. پیش از این، مسوولان از وصول 3 قسط از این دارایی‌های آزاد شده  خبر داده بودند و روز گذشته هم قائم‌مقام بانک‌مرکزی اعلام کرد قسط‌های چهارم و پنجم به حساب بانک‌مرکزی واریز شده است و اقدامات لازم برای انتقال آنها در حال انجام است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  7