کاهش نرخ سود انگیزه سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: اگر نرخ سود تسهیلات بانکی بالا باشد کمتر به سمت تولید می‌رود و اگر نرخ سود تسهیلات کم شود می‌تواند اثر ضد رکودی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،محمد طالبی مدیر عامل بانک کشاورزی در گفت‌وگو با فارس در مورد توافقنامه اخیر بانک‌ها برای تعیین محدودیت نرخ سود بانکی و ابلاغ آن توسط بانک مرکزی گفت: بانک‌ها با هم تفاهم کردند که سودهای معین و محدوده‌ای برای نرخ سود سپرده‌ها تعیین کنند و بانک مرکزی هم این توافقنامه را تائید کرده است که اگر بانک و یا موسسه‌ای از آن محدوده عدول کند، باز هم از طریق روش‌های نظارتی توسط بانک مرکزی پیگیری می‌شود.

وی افزود: امید است با تحقق این محدوده نرخ سود سپرده که در چارچوب و محدوده منطقی است نظم و انضباط در بازار پولی افزایش پیدا کند و همچنین با جلوگیری از بی‌نظمی‌هایی که برخی از موسسات مالی غیرمجاز ایجاد کرده بودند، از اعلام نرخ سود‌های بالا جلوگیری می‌شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: خط مشی بانک مرکزی این است که فعالیت موسسه‌های مالی و اعتباری غیرمجاز کنترل شود.

طالبی افزود: اگر موسسات مالی و اعتباری مجاز به سیاست‌های اعلامی بانک مرکزی پای‌بند باشند و بر اساس توافقی که همه به آن پای‌بند بوده‌اند عمل کنند امیدواریم در دوره معینی نظم و منطق در بازار پول حکم‌فرما شود و این بستگی به روش عمل موسسات مالی و اعتباری دارد.

وی تاکید کرد: به مرور زمان آثار سیاست جدید بانک مرکزی در حوزه بانکی نمایان می‌شود و بعد از ابلاغ این سیاست از سوی بانک‌ها باید همه فعالان بازار پول خود را با این سیاست تطبیق دهند و اعلام نرخ‌های سود خارج از محدوده توافق به زیان بازار پول است.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: در دوره‌های مختلف بانک مرکزی نظارت داشته و تخطی فعالان بازار پول از سیاست بانک مرکزی به زیان کل بازار است و باید به نحو مناسب با آن برخورد شود.

طالبی با بیان اینکه سیاست جدید بانک مرکزی خبر خوبی است که نظم و انضباط را در بازار پول و بانک‌ها برقرار می‌کند گفت: طبق این توافق برای سپرده‌های کوتاه‌مدت نرخ سود 10 درصد و برای نرخ سپرده یک ساله گرچه دو پیشنهاد 21 و 22 درصد ارائه شده بود اما روی نرخ 22 درصد توافق شد.

مدیرعامل بانک کشاورزی در پاسخ به این پرسش که آیا سیاست جدید تعیین محدوده برای نرخ سود بانکی به عنوان راهکاری برای خروج از رکود اقتصادی قلمداد می‌شود گفت: بحثی که نرخ سود پایه از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود انگیزه‌ای برای افراد در جامعه است که آیا پول خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند یا به سمت حوزه دیگری ببرند و این یک مفهوم کلی است که نرخ سود، روی خروج از رکود اثر دارد و وقتی که نرخ سود سپرده کاهش یابد، این نرخ روی نرخ سود تسهیلات هم اثر می‌گذارد.

طالبی خاطرنشان کرد: باید انگیزه سرمایه‌گذاری بالاتر رود، که اگر نرخ سود تسهیلات در سطح بالا باشد معلوم است که کمتر به سمت تولید می‌رود و اگر نرخ سود تسهیلات کم شود، اثر ضدرکودی می‌تواند داشته باشد، اما نمی‌توان تنها از نرخ سود بانکی انتظار معجزه داشت، بلکه باید در کنار آن برای تولید اقدامات دیگری هم انجام شود.

وی افزود: مزایای دیگری باید برای بخش تولید در نظر گرفته شود که فعالان اقتصادی تشویق شوند، در بخش تولید وارد شوند.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: محدودیت و نظارت بانک مرکزی بر روی سودهای بانکی به خاطر این است که پول‌های مردم به سمت بازارهای کاذب سوق پیدا نکند، بلکه در بخش فعالیت واقعی اقتصاد و تولید جذب شود و به جای رفتن پول به بازارهای سفته‌بازی به سمت بازار رسمی بانک و یا بازار سرمایه حرکت کند.

وی گفت: معمولا حوزه‌های غیرتولید مانند سفته‌بازی باید با مواردی مانند مالیات، عوارض و بیمه کنترل شود که معمولا سفته‌بازان از مالیات و عوارض فراری هستند و به آن مقید نیستند و روشی وجود ندارد که مالیات و عوارض از سفته‌بازان گرفته شود. اگر نظم بیشتری در بازار پول برقرار شود و پول‌ها به جای سفته‌بازی در بازار رسمی بانک‌ها وارد شود، نظم‌پذیری آنها نیز بیشتر می‌شود، وگرنه تنها با کاهش نرخ سود به تنهایی نمی‌توان انتظار داشت تولید رونق گیرد.

طالبی در پاسخ به این پرسش که آیا یکسان شدن نرخ سود بین بانک‌های دولتی و خصوصی کمک به نرخ‌شکنی سود بانکی می‌کند گفت: آنچه می‌تواند تعیین‌کننده باشد و یک بانک نرخ سود بیشتری به مشتری اعلام کند بستگی به نحوه تسهیلات دادن آن بانک دارد و اگر یک موسسه مالی و اعتباری و یا بانک به سمت بازدهی کلان باشد آن موقع انگیزه برای دادن سود بیشتر به سپرده‌ها پیدا می‌کند، اما اگر چارچوب بانک مرکزی رعایت شود، پول‌ها به سمت تولید واقعی و یا بازرگانی رسمی حرکت می‌کند و رقابت منطقی در بانک‌ها ایجاد می‌شود.

وی افزود: بانک مرکزی می‌خواهد رقابت واقعی بین بانک‌ها ایجاد شود و نرخ سود منطقی تعیین شود و این به نفع اقتصاد کشور است.

مدیرعامل بانک کشاورزی در مورد اینکه برخی می‌گفتند، اوراق مشارکت 23 درصدی باعث حرکت پول از بازار سرمایه به بانک‌ها شده است، گفت: بعضی از بحث‌ها نوعی مجادله فنی و کارشناسی است ، البته هر کس اعتقادی دارد و اینکه گفته شود دلیل کاهش پول در بازار سرمایه به افزایش نرخ اوراق مشارکت ربط دارد، نمی‌توان صد در صد آن را تائید کرد، زیرا در همان زمان که نرخ 23 درصد برای سود اوراق مشارکت در نظر گرفته شد، در بازار پول برخی نرخ‌های بالاتر از آن هم وجود داشت و ارتباط دادن این نرخ با تحولات بازار سرمایه به سختی قابل توجیه است.

طالبی تاکید کرد: همه باید تلاش کنند رقابت واقعی در بازار پول و بانک‌ها ایجاد شود، زیرا کارآمدی بیشتری و با ریسک کمتر در آن وجود دارد و مردم به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری دارای مجوز اعتماد دارند.

طالبی تصریح کرد: همه باید کمک کنند، تا سیاست بانک مرکزی تحقق پیدا کند، زیرا نرخ سود در بانک‌ها به عنوان خط‌کش و شاخصی برای سایر بازارها است و اگر این نرخ منطقی شود به نظم سایر بازار‌ها هم کمک می‌کند.

وی افزود: هرچه پول در اختیار بانک‌ها قرار گیرد امکان هدایت بیشتر این پول‌ها به سمت تولید و اقتصاد واقعی بیشتر می‌شود و با نظارت بیشتری توسط بانک مرکزی همراه می‌شود.

طالبی افزود: مردم به جای اینکه پول‌های خود را به سمت بازارهای غیررسمی و سفته‌بازی ببرند آن را به سمت بازارهای رسمی پول و بانک‌ها و موسسات مالی مجوز‌دار از سوی بانک مرکزی ببرند که هم سود منطقی دارد و هم ریسک کمتری متوجه آن است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

42  −    =  38