ایران چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی فقط در حد اخبار

درحالی که طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی قرار بود از اسفندماه 92 ایران چک‌های 100 هزار تومانی وارد بازار شود هنوز خبری از توزیع مجدد این چک‌پول‌ها در بازار نیست.بانک مرکزی در سال 1387به منظور مقابله با تبعات منفی انتشار چک‌پول و ایران‌چک بانک‌ها وارد عمل شد و از تاریخ 25/5/1387 ایران‌چک بانک مرکزی جایگزین چک‌پول و ایران‌چک بانکها شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،ماه‌های پایانی سال 92 بود که خبر آمد بانک مرکزی قصد دارد یک بار دیگر ایران چک‌های 100 هزار تومانی را وارد بازار کند تا نیازهای مردم در خصوص اسکناس تأمین شود.

البته این چک‌پول‌ها همان چک‌هایی هستند که یک بار در اواخر سال 89 از چرخه بازار مبادلات پولی به دستور بانک مرکزی حذف شد و بعد از چند سال همین نهاد سیاست گذار تصمیم به توزیع مجدد آنها در بازار گرفت.
ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی به تسنیم در همان مقطع اعلام کرد که بانک مرکزی از اسفند ماه توزیع ایران چک‌های 100 هزار تومانی به بازار را آغاز می کند؛ البته این توضیح از سوی بانک مرکزی مطرح شد که بنا نیست چک پول جدیدی چاپ شود بلکه همان ایران چک‌های چاپ شده در سال 89 وارد بازار خواهد شد.

اما از اسفندماهی که رئیس کل بانک مرکزی وعده ورود ایران چک‌های 100 هزار تومانی به بازار را داده بود تا امروز (چهارشنبه 31 اردیبهشت ماه) 3 ماه گذشته و هنوز خبری از برنامه بانک مرکزی برای ورود این چک پول‌ها به بازار نیست.
به گزارش تسنیم، «چک پول» با هدف تسهیل مبادلات در ایران از سال 1368 منتشر شد و با توجه به فقدان اسکناس‌های درشت، از سال 1375 برخی بانکها به انتشار ایران‌چک در کنار چک پول روی آوردند که به محض ارایه به شعبه پذیرنده، پشت نویسی و باطل می‌شد.
در آن سال‌ها که اسکناس 1000 تومانی درشت‌ترین اسکناس کشور بود، چک پولها و ایران‌چک بانکها نقش مثبتی در کاهش تقاضای اسکناس و مسکوک ایفا می‌کردند.

از طرفی، انتشار چک پول توسط بانک‌ها پشتوانه لازم و کافی را نداشت. رواج بی‌رویه ایران چک بانکها تبعات منفی زیادی به همراه داشت که از جمله آن می‌توان، به تشدید رشد نقدینگی از طریق خلق پول توسط بانکها و در نتیجه؛ تضعیف انضباط و ثبات پولی، کاهش کارآمدی سیاستهای پولی و افزایش تورم در کشور اشاره کرد.
بانک مرکزی در سال 1387به منظور مقابله با تبعات منفی انتشار چک‌پول و ایران‌چک بانک‌ها وارد عمل شد و از تاریخ 25/5/1387 ایران‌چک بانک مرکزی جایگزین چک‌پول و ایران‌چک بانکها شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  56  =  63