ملاصدرا فیلسوف بزرگ ایرانی

یکم خرداد روز بزرگداشت ملاصدرا فیلسوف و اندیشمند بزرگ ایران و جهان اسلام است؛ او که پایه گذار حکمت متعالیه بود و با ارایه آثاری گرانبها، چراغ راه بسیاری از دانش پژوهان در فلسفه و حکمت شد و گنجینه ای از علم و عرفان خویش را برای آیندگان به یادگار گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از برترین ها: یکم خرداد روز بزرگداشت ملاصدرا فیلسوف و اندیشمند بزرگ ایران و جهان اسلام است؛ او که پایه گذار حکمت متعالیه بود و با ارایه آثاری گرانبها، چراغ راه بسیاری از دانش پژوهان در فلسفه و حکمت شد و گنجینه ای از علم و عرفان خویش را برای آیندگان به یادگار گذاشت.

ملاصدرا در سن 6 سالگی به همراه پدرش در پی شاه محمد خدابنده به قزوین پایتخت آن دوران صفویان رفت و دوران نوجوانی وجوانی اش را در آن سامان سپری کرد، او درمدرسهٔ «التفاتیه» قزوین حجره‌ای داشت که هم اکنون نیز برای بازدید «طلبه‌ها» و «گردشگران» پابرجااست، سنگ بنای پیشرفت علمی او در حوزه‌های علمیهٔ قزوین بود. در همان‌جا با شیخ بهایی و میرداماد آشنا شد و پس از انتقال پایتخت به اصفهان، با استادانش به اصفهان مهاجرت کرد.

او در مدرسهٔ خواجهٔ اصفهان نیز از محضر درس استادانش شیخ بهایی، میرداماد (معلم ثالث) و میرفندرسکی بهره جست. ملاصدرا دروس فقه، علوم حدیث و تفسیر را از شیخ بهایی، حکمت الهی و حکمت شرق و غرب را از میرداماد و علم ملل و نحل را از میرفندرسکی آموخت.
 

تقویم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  40