۱۰ فیلم پر سرو صدای «رئیس» سینمای ایران

مسعود کیمیایی شاید تنها اسم سینمای ایران است که برای خودش هوادار دارد. هوادارانی در حد و اندازه های طرفداران تیم های استقلال و پرسپولیس. هوادارانی که حاضرند به خاطرش یک شب تا صبح جلوی در سینما صف بکشند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از روزنامه هفت صبح  «متروپل» آخرین اثر مسعود کیمیایی مهم نیست آخرین اثرش خوب است یا بد، یا اینکه چقدر به مسعود کیمیایی در اوج نزدیک است یا مربوط به دوران افولش است، مسعود کیمیایی همیشه در سینمای ایران یک نام بزرگ است و بزرگ هم باقی می ماند؛ کارگردانی که تبدیل به ستاره شد.

مسعود کیمیایی شاید تنها اسم سینمای ایران است که برای خودش هوادار دارد. هوادارانی در حد و اندازه های طرفداران تیم های استقلال و پرسپولیس. هوادارانی که حاضرند به خاطرش یک شب تا صبح جلوی در سینما صف بکشند. مهم نیست فیلم قبلی اش را دوست داشته اند یا نه. دیدن فیلم جدید مسعود کیمیایی همیشه واجب است. حتی مخالفانش هم نمی توانند تاثیر فوق العاده مسعود کیمیایی را روی جامعه سینمایی انکار کنند. تازه، کیمیایی روی جامعه روشنفکری ایران هم موثر است، آنقدر که بعد از مرگ گابریل گارسیا مارکز غول ادبی ایران، برایش یادداشت بنویسد.

کیمیایی سال 1393 شاید به خوبی کیمیایی سال 1353 (سالی که «گوزن ها» را ساخت) فیلم نسازد اما هنوز همانقدر در سینما و پیش روشنفکران چهره بااهمیتی است و حتی می شود گفت اهمیتش بیشتر هم شده است. در طول بیش از چهل سال فعالیت در سینما نزدیک به 30 فیلم ساخته است که همه شان در زمان خودشان جنجالی به پا کرده اند فارغ از اینکه منتقدان و اهل سینما دوستشان داشته اند یا نه. 10 فیلم پر سروصداتر کارنامه کیمیایی را بررسی می کنیم که مسیر او از ابتدا تا رسیدن به «متروپل» است.

قیصر (1348)

آغازگر سینمای کارگردان مولفی در سینمای ایران به اسم مسعود کیمیایی. فیلمی که در آن قهرمانش خود قانون را عمال می کند چون از قوانین رسمی دل خوشی ندارد. موج نوی سینمای ایران با «قیصر» وارد فاز تازه ای می شود. فیلمی که پرویز دوایی، پرویز نوری و چند نفر از منتقدان دیگر آن زمان پشتش می ایستند و از این کارگردان جوان با استعداد و سبک جدیدش حمایت می کنند.
 

10

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

72  ⁄  18  =