وظیفه بانک حمایت از تولید است/ حاکمیت مشارکتی باید در سیستم بانکی اجرا شود

رئیس کل بانک مرکزی:

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه وظیفه بانک‌ها حمایت از تولید است، گفت: باید اصول حاکمیت مشارکتی Corporate Governance در سیستم بانکی استقرار یابد تا از هدر رفت منابع جلوگیری شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، نشست هم اندیشی رئیس کل بانک مرکزی با نمایندگان اتاق بازرگانی عصر دیروز در ساختمان میرداماد بانک مرکزی برگزار شد.

ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی در این نشست با اشاره به شرایط رکود تورمی کشور اظهارداشت: نظام بانکی از یک سو با تورم و موضوع کنترل نقدینگی روبروست و از سوی دیگر، مقوله حمایت از تولید و رشد اقتصادی مطرح است و گذر از این  شرایط، نیازمند همراهی و همدلی فعالان اقتصادی است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: باید ضمن جلوگیری از هدر رفتن منابع ، تلاش کنیم منابع در بخشی متمرکز شود که می‌تواند به تولید رونق بخشد، برگزاری چنین نشست‌هایی می تواند برای نیل به این هدف به ما یاری رساند.

پس از آن چند تن از فعالان اقتصادی مهمترین مطالبات و نیازهای حوزه فعالیت خود را مطرح کردند. در ادامه این نشست،‌ شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران ضمن تشکر از سیف که بانی برگزاری این نشست بودند، خواستار تداوم برگزاری این نشست های سازنده شد.

آل‌اسحاق رئیس اتاق تهران با بیان اینکه در حال حاضر، یک عطش غیرطبیعی در زمینه جذب منابع بانکی وجود دارد، تصریح کرد: بانک مرکزی و شبکه بانکی می‌توانند 240 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کنند ولی نیاز به تسهیلات، دو برابر این میزان است.

وی همچنین خواستار شد تسهیلات بانک‌ها به سمت بخش تولید سوق یافته و بهره وری افزایش یابد.

در بخش دیگر این نشست، رئیس کل بانک مرکزی به مطالب مطروحه پاسخ داد و گفت: ریشه تمام این مشکلات به عدم تعادل باز می‌گردد. اگر شاهد استقرار تعادل در فضای اقتصادی کشور باشیم، هیچ کدام از این مشکلات رخ نخواهد داد.

وی ادامه داد: بانک فارغ از این که خصوصی باشد یا دولتی، وظیفه‌اش حمایت از بخش تولید است.

رئیس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه دولت به دنبال حمایت از بخش خصوصی و فعالیت‌های مثبت اقتصادی است، گفت: نظام بانکی نهادی است که باید بین سپرده گذار، سهامدار و گیرنده تسهیلات عدالت نسبی برقرار کند و ما باید در جستجوی راهکاری برای نیل به این هدف باشیم.

وی همچنین خواستار استقرار اصول حاکمیت مشارکتی Corporate Governance  در سیستم بانکی شد تا از هدررفت منابع جلوگیری شود.

بر اساس این گزارش در این نشست، کمیجانی قائم مقام، قربانی معاون اقتصادی، میرمحمدصادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، همتی و معتمدی مدیران عامل بانک‌های ملی و اقتصاد نوین، آل‌اسحاق رئیس اتاق تهران، شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران و تنی چند از فعالان اقتصادی حضور داشتند. در پایان مقرر شد این نشست‌ها استمرار داشته باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  15