اختلال‌های اینترنتی زیرساخت ادامه دارد

پایان ضرب‌الاجل وزیر ارتباطات برای افزایش سرعت و کیفیت اینترنت به شرکت ارتباطات زیرساخت و رگولاتوری

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از دنیای اقتصاد «اختلال ده ساعته در شبکه زیرساخت» خبری که هر چند طبق روال همیشه از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت رد شد، اما براساس اظهارات اکثر شرکت‌های اینترنت پرسرعت این اختلال ده ساعته باعث خسارت به این شرکت‌ها و کاربران شده است.
اختلال و کندی اینترنت به بخش جدا نشدنی ارائه سرویس اینترنت در کشور تبدیل شده است. اختلال‌هایی که بسیاری از کاربران و شرکت‌های فعال در این بخش گمان می‌کردند با روی کار آمدن دولت جدید و تغییرات در وزارت ارتباطات با کاهش روبه رو شود. تقریبا 10 ماه از روی کار آمدن وزیر ارتباطات دولت یازدهم گذشته است، اما کوچک‌ترین تغییری در این سرویس ایجاد نشده و وعده‌های محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز تنها در حد یک خبر روی خروجی خبرگزاری‌های مختلف باقی مانده است. حتی انتقادهای رئیس‌جمهوری از وضع نامطلوب شبکه اینترنت نیز باعث ایجاد تغییر محسوسی در ارائه این سرویس در کشور نشده است. گزارش‌های مختلف در خصوص وضعیت نامطلوب اینترنت یکی پس از دیگری نوشته می‌شود، اما انگار این گزارش‌ها تاثیری در حل معضل قدیمی کیفیت و سرعت اینترنت در کشور ندارد.

 10 ساعت اختلال 
مدیرعامل یک شرکت اینترنتی درباره مشکلات اخیر اینترنتی که برای بعضی از کاربران در ایران به وجود آمده می‌گوید: مثل بسیاری از روزهای دیگر شبکه ارتباطات زیرساخت با مشکل مواجه بود، اما روز سه‌شنبه هفته گذشته اتفاق سنگینی افتاد و حدود 10 ساعت قطعی بالای 90 درصد در استان‌های فارس و خوزستان داشتیم.
وی در ادامه می‌افزاید: برای مثال ما باید در بعضی از استان‌ها دو گیگ تحویل می‌گرفتیم، اما بیشتر از 150 مگابایت به دست ما نمی‌رسید که آن هم کیفیت پایینی داشت.
وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده از شرکت ارتباطات زیرساخت تاکید می‌کند: پیگیری زیادی انجام دادیم ولی به هیچ جایی نرسید تا خود شبکه درست شد؛ مشتری‌ها از این وضعیت به شدت گلایه‌مند هستند، ولی ما عامل این وضعیت نیستیم. توقع می‌رود وقتی انحصار خطوط انتقال متعلق به شرکت زیرساخت است پیگیری جدی از طرف این شرکت انجام بگیرد.
اما شرکت ارتباطات زیرساخت در تماس خبرنگار «دنیای اقتصاد» در خصوص این 10 ساعت اختلال می‌گوید: شبکه زیرساخت کشور طی این زمانی که برخی اعلام به اختلال می‌کنند با هیچ مشکلی روبه‌رو نبوده است. 
بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه اینترنت خارج شدن از بحران ارائه سرویس نامطلوب اینترنتی در کشور را به از بین بردن انحصار واردات پهنای باند در کشور توسط شرکت ارتباطات زیرساخت ارتباط می‌دهند. همچنین در کنار از بین بردن این انحصار این گروه پیشنهاد می‌دهند که بهتر است مخابرات به‌عنوان یکی دیگر از بازیگران این بازار هم به‌عنوان فروشنده سرویس اینترنت و هم به عنوان ایجادکننده بستر برای شرکت‌های خصوصی اینترنت پرسرعت تنها در لایه دسترسی به شرکت‌های خصوصی سرویس دهد و خرده‌فروشی نکند. 
در همین زمینه محمد اسمی، فعال بخش اینترنتی کشور می‌گوید: تحقیقات در نقاط مختلف دنیا نشان داده است هنگامی که یک اپراتور علاوه‌بر ارائه لایه دسترسی به شرکت‌های خصوصی وارد عرضه مستقیم اینترنت به کاربر نهایی می‌شود، رقابتی ناعادلانه به وجود می‌آید. 
اسمی همچنین با اشاره به کیفیت اینترنت و پهنای باند نسبت به سال گذشته می‌افزاید: وضعیت پهنای باند از لحاظ کیفیت با بهار سال 92 قابل مقایسه نیست، چرا که سال گذشته پورت‌های شرکت ارتباطات زیرساخت پر شده بود، اما در حال حاضر شرکت‌های خصوصی مشکلی در رابطه با خرید پهنای باند ندارند. 
به گفته وی مشکلاتی در شهرستان‌ها وجود دارد که آن نیز به بستر انتقال ارتباط پیدا می‌کند. البته باید این موضوع را عنوان کنیم که زیرساخت در حال تامین این بسترها است. 
اسمی در رابطه با ورود پهنای باند توسط شرکت‌های خصوصی معتقد است: اگر شرکت‌های خصوصی خود پهنای باند را به داخل کشور بیاورند، می‌تواند روی کیفیت اینترنت تاثیرگذار باشد، اما باید قبل از این موضوع برنامه‌های دقیقی را مدنظر قرار داد. در حقیقت بعد از ورود پهنای باند باید دلایل شرکت‌های خصوصی را برای این موضوع بشنویم. 
به اعتقاد او باید به این مطلب توجه کرد که اگر خصوصی‌ها واردکننده باشند هنوز هم بستر انتقال در اختیار زیرساخت قرار دارد. باید مشخص کرد که استفاده شرکت‌های خصوصی از این بستر انتقال به چه نحو خواهد بود. در حقیقت باید ابتدا اصول را اصلاح کنیم، سپس به مسائل ریز بپردازیم. 

 کاربران و کسب‌و‌کارهای متضرر
رشد روزافزون خدمات الکترونیکی و ارائه خدمات مبتنی بر اینترنت سبب افزایش تصاعدی تعداد کاربران اینترنت در کشور شده است و کاربران برای دریافت خدمات از بستر اینترنت باید از اشتراک اینترنت استفاده کنند. اشتراک اینترنت از طریق شرکت‌های توزیع‌کننده پهنای باند مانند شرکت‌های ندا (PAP)، شرکت‌های استانی مخابرات ایران، شرکت‌های فراهم‌آور خدمات اینترنت و… امکان‌پذیر است. اما رشد استفاده از خدمات الکترونیک و روی آوردن بسیاری از کسب وکارها به ارائه خدمات آنلاین به خاطر عدم کیفیت سرویس اینترنت در کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است.
به گفته بسیاری از فعالان ‌فروشگاه‌های اینترنتی هر اختلال و کاهش سرعت در شبکه اینترنتی کشور باعث از دست رفتن مشتریان و پرداخت ضرر بالا از سوی این شرکت‌ها می‌‌شود. همچنین نبود یک شبکه ارتباطی باکیفیت و بدون اختلال باعث شده این شرکت‌ها توانایی اعمال یک برنامه‌ریزی بلندمدت را در حوزه کاری خود نداشته باشند چرا که مشخص نیست سرویس اینترنتی که در حال حاضر از آن استفاده و کسب درآمد می‌کنند روز بعد نیز وجود داشته باشد. 
محمود بشاش، کارشناس حوزه تجارت الکترونیک درخصوص ضرر کیفیت پایین سرویس اینترنت به صنعت کسب‌و‌کار آنلاین کشور می‌گوید: ‌کندی سرعت اینترنت در کشور، بر همه جوانب زندگی بشر امروزی تاثیر خواهد گذاشت، مخصوصا بر کسب و کارهایی که بر پایه اینترنت فعالیت می‌کنند. خدمات بسیار ابتدایی مثل ایمیل که تمامی شرکت‌ها و کسب‌و‌کارها به آن وابسته هستند، تا خدمات بانکی، خدمات تبلیغات و بازاریابی، چت و گفت‌وگوهای آنلاین، تماس‌های تلفنی آنلاین، شبکه‌های اجتماعی، همگی به کیفیت خدمات اینترنت وابسته هستند.
وی تاکید می‌کند هرچند دلایل گوناگونی روی رشد کند اقتصاد دیجیتال در کشور تاثیرگذار است اما موضوع کندی و کیفیت پایین خدمات اینترنتی بر سرعت رشد و گسترش کسب و کارهای آنلاین، تاثیرات منفی بیشتری گذاشته است. 

 وعده‌های آقای وزیر
وقتی محمود واعظی، کلید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به دست گرفت یکی از وعده‌های اولیه‌اش بعد از سرو سامان دادن به وضعیت داخلی وزارتخانه، حل مشکلات اینترنتی کشور بود. واعظی در مرداد ماه سال 92 و در حاشیه مراسم معارفه وعده داد که ظرف مدتی کوتاه مشکلات مربوط به اینترنت و پهنای باند برطرف شود. تا کنون هم وی و معاونانش در سازمان تنظیم‌مقررات، سازمان فناوری اطلاعات و زیرساخت برنامه‌های گوناگونی از تغییر پروانه‌های شرکت‌های اینترنتی، افزایش میزان پهنای باند و کاهش تعرفه خدمات اینترنت پرسرعت را به اجرا گذاشته‌اند، اما در واقع هیچ‌کدام از این برنامه‌ها کمکی به حل معضل اینترنت در کشور نکرده است. اما در مقابل انتقاد فعالان این بخش نسبت به حل نشدن معضل کیفیت و سرعت اینترنت ، واعظی کاملا از عملکرد خود راضی بوده و در گفت و گو‌های مختلف اعلام کرده است که با افزایش پهنای باندی که در کشور ایجاد شده سرعت و کیفیت اینترنت بسیار افزایش پیدا کرده است. به عنوان مثال او هفته گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرده که طی 10 ماه گذشته پهنای باند داخلی از 500 گیگابیت بر ثانیه به
 1200 گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته است که خود موجب افزایش کل سرعت اینترنت می‌شود. همچنین واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی‌ها می‌گویند سرعت اینترنت به جای افزایش، کاهش یافته است، بیان کرد: کسانی که سال‌ها در نوبت دریافت اینترنت پرسرعت بوده‌اند زمان تحویل خطوط آنها فرارسیده است. براساس اظهارات وی، بیش از 2 میلیون کاربر دارای اینترنت پرسرعت شده‌اند. سرعت اینترنت نیز در دانشگاه‌ها بالا رفته و حدود 6 هزار روستا هم دارای اینترنت پرسرعت شده‌اند و نمی‌توان گفت سرعت اینترنت کاهش یافته، اما پروژه‌هایی داریم تا سرعت اینترنت بهتر شود.

 پایان ضرب‌الاجل زیرساخت 
شاید اشاره وزیر به یکی از این پروژه‌ها ضرب‌الاجل یک ماه او برای افزایش سرعت و کیفیت اینترنت به شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات  باشد. ضرب‌الاجلی که حدود یک ماه از آن گذشته و هنوز خبری از نتایج آن اعلام نشده است. پیش از این حسن کریمی معاون شرکت ارتباطات زیرساخت به خبرگزاری مهر گفته بود این وزارتخانه برای تدوین چارچوب‌های لازم 
در جهت‌‌ ارتقای سرویس اینترنت یک ماه به شرکت ارتباطات زیرساخت زمان داده است.
وی با اشاره به اقداماتی که از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت، برای اجرای این دستور انجام شده است گفته بود: ما جلساتی با شرکت‌های اینترنتی (PAP‌ها)، شرکت مخابرات ایران، شرکت‌های مخابرات استانی، اپراتورهای موبایل و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ترتیب داده‌ایم و در حال پیگیری موضوع هستیم.
در این راستا حسن رضوانی معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از تشکیل کارگروه بررسی رفع مشکلات اینترنت خبر داد و گفت: در این کارگروه نمایندگان شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت‌های اینترنتی و مخابرات عضو هستند و کیفیت شبکه را مورد بررسی قرار داده‌اند. وی با بیان اینکه در این جلسات مشترک، کارهای عملیاتی برای تحقق دستور وزیر ارتباطات انجام شده است می‌افزاید: برخی از موانع پیش رو برای کیفیت اینترنت رفع شده و برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت برای حل آن نیز مشخص شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  40