ذائقه پذیرنده را تا شش ماه آینده تغییر می دهیم/عرضه عمومی خدمات تله پرداز بزودی

گفتگو با مهدی شهیدی، قائم مقام شرکت آسان پرداز

نمایشگاه کتاب یک شروع بود و ما تا شش ماه آینده ذائقه پذیرنده مشتری را عوض می‌کنیم. یعنی انتظارات جدیدی برای pos ایجاد می‌کنیم که باعث می‌شود توقعات پذیرنده‌ها از pspهایشان بالا برود.

/تله پرداز را برای نخستین مرتبه ‌ ارائه می‌کنیم و حدود یک سال از عملیاتی شدن آن می‌گذرد اما چون آیین‌نامه‌های آن قطعی نشده فعلا در حد پایلوت نگه داشته‌ایم./ وقتی پایانه روشن می‌شد، به صورت خودکار با سوئیچ ارتباط برقرار می‌کرد و تا زمان خاموش شدن پایانه این ارتباط برقرار می‌ماند که این مسئله تاثیر خیلی خوبی را در فرایند پرداخت گذاشت و باعث رضایت پذیرندگان و خریداران کتاب شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،درنمایشگاه بیست هفتم کتاب، نظام پرداخت حضور کم نقصی را تجربه کرد و توانست رضایت خریداران کتاب و پذیرنده گان را براورده کند. در این راستا عوامل متعددی دخیل بود اما یک تفاوت عمده باعث بهبود خدمات پرداخت شد. در گفتگو با مهدی شهیدی، قائم مقام شرکت آسان پرداخت پرشین علاوه بر مرور آنچه باعث بهبود خدمات پرداختها شد به آسیب شناسی وضعیت حاکم بر نمایشگاه کتاب از بعد فرایند پرادخت الکترونیک پرداخته شده است. این گفتگو از پی می آید:

**********************************************

* امسال در نمایشگاه کتاب نظام پرداخت حضور کم نقصی را را تجربه کرد. چه  تفاوتی در نمایشگاه امسال با سالهای قبل باعث این اتفاق شد؟

نمایشگاه امسال با سال‌های گذشته از نظر فنی متفاوت بود و ما تصمیم گرفتیم ریسک آن را بپذیریم و آن را انجام دهیم تا بر همین اساس سرعت تراکنش به زیر یک ثانیه برسد. سال گذشته نیز سامان خیلی خوب عمل کرده بود. عملا تمام پتانسیل بهبود به کار گرفته شده بود. بخش  مهم زیرساخت بود که سال گذشته  و امسال هم وجود داشت با این تفاوت که امسال زیرساخت‌ها کمی فرسوده شده بود در نتیجه حدود یک روز و نیم اول این مسئله مشکلاتی به وجود آورد.  به طوری که مجبور شدیم با وجود آنکه  جزو تعهدات ما نبود، تجهیزات فرسوده را ترمیم و بازسازی کنیم تا وضعیت بهبود پیدا کند. از نیمه روز دوم وضعیت به شکل معمول  درآمد.

*آن تفاوت عمده‌ای که اشاره کردید در نهایت چه بود؟

تفاوت عمده‌ای که وجود داشت و حتی ما برای اینکه موارد پیش‌بینی نشده از لحاظ روانی تاثیر نگذارد، این تغییر را محرمانه نگه داشته‌ایم، به طوری که حتی عوامل اجرایی ما نیز از آن خبر نداشتند. اگر از بعد فنی نگاه کنیم پایانه‌های فروشگاهی و هر ابزار پرداخت وقتی قرار است کار انجام دهد، صاحب کارت، کارت خود را می‌کشد و سپس رمز را وارد می‌کند و ارتباط برقرار می‌شود. در این هنگام پایانه با سوئیچ تبادل اطلاعات را انجام می‌دهد و سپس ارتباط را قطع می‌کند. اهل فن می‌دانند که در بهترین شرایط، این ایجاد ارتباط یک الی 1.5 ثانیه طول می‌کشد. ما تصمیم گرفتیم این زمان را کاهش دهیم و به صفر برسانیم. وقتی Pos روشن می‌شود و سپس با سوئیچ ارتباط می گیرد. حال اگر ارتباط را قطع نکند به نوعی ما توانسته‌ایم طول مدت زمان ارتباط را از فرایند تراکنش حذف کنیم. در واقع تفاوتی که بود همین مسئله بود که وقتی پایانه روشن می‌شد، به صورت خودکار با سوئیچ ارتباط برقرار می‌کرد و تا زمان خاموش شدن پایانه این ارتباط برقرار می‌ماند که این مسئله تاثیر خیلی خوبی را در فرایند پرداخت گذاشت و باعث رضایت پذیرندگان و خریداران کتاب شد.

*ولی با ریسک بالایی همراه بود چگونه دست به چنین کاری زدید؟

بله، وقتی قرار است حدود 2700 پایانه به صورت همزمان متصل باشند حتی اگر تراکنشی هم نداشته باشند منابع پورت سوئیچ را درگیر می‌کرد. در نتیجه نیازمند پذیرش ریسک بالایی بود. برای اینکه ریسک کاهش پیدا کند، یک سوئیچ جدید پیش‌بینی کردیم. به عبارت دیگر، یک سوئیچ کاملا جداگانه برای نمایشگاه کتاب پیش‌بینی شد.

به طوری که حتی اگر بقیه سوئیچ شرکت به هر دلیل دچار اختلال می‌شد، این سوئیچ جداگانه وظایف خود را انجام می‌داد. این دو تغییر باعث شد تا سرعت تراکنش به زیر یک ثانیه کاهش یابد.

*از نگاه کسب و کار ولی این روش اصلا اقتصادی نیست؟

حرف شما را قبول دارم، به خصوص اینکه برای یک تراکنش زمان یک ثانیه و دو ثانیه زمان قابل توجهی نیست اما هدف ما بیشتر آزمایش توانایی‌های خودمان بود و در عین حال تحقق یک تجربه جدید که خوشبختانه انجام شد و چون در یک فضای فرهنگی اتفاق افتاد قطعا بیشتر باعث رضایت خاطر ما و تیم مجری شد.

*در بعد رقابتی نیز برای شما یک مزیت قابل توجه محسوب می‌شود.

دقیقا همین‌طور است. اکنون همه پایانه را دارند اما در محل‌های پرتراکنش دولتی و عمومی تعدد سرویس‌های روی pos چندان مطرح نیست. شاید در یک فروشگاه کوچک برای پذیرنده مهم باشد که روی پایانه غیر از امکان خرید خدمات دیگری چون خرید شارژ، موجودی و 20 نو خدمت دیگر ارائه شود اما در یک جای عمومی مانند پلیس + 10 و نمایشگاه کتاب چندان مهم نیست که این پایانه قبض موبایل را هم آنی پرداخت کنند. مهم آن است که هدف اصلی یعنی استقرار در محل را به خوبی انجام شود. در خصوص نمایشگاه کتاب توانایی‌های pspهای برتر دارای مزیت یکسان بودند، آنچه که اکنون برای ما یک مزیت محسوب می‌شود همان کاهش زمان 5/1 ثانیه‌ای از کل زمان فرایند هر تراکنش است.

*از بعد مشتری‌مداری و رضایت خدمات گیرندگان نیز کار شما حائز اهمیت است؟

یک نکته وجود دارد اینکه کاربر و استفاده کننده چندان سریع نیست. ولی زمان انتظار بسیار اهمیت داشت که این مسئله باعث رضایت حاضران در نمایشگاه شد.

*با این حساب شما حرف اول را در این باره می‌زنید؟

بله و تصور می‌کنم به این سرعت دیگر رقبای ما به این نقطه نرسند.

*چه ریسک‌هایی در این کار شما وجود داشت که ممکن بود حین کار رخ دهد.

ما پیش‌بینی‌های زیادی را برای این کار انجام داده بودیم از جمله اینکه اگر سوئیچ قطع می‌شد زمان اتصال مجدد ، 2700 pos دوباره همزمان متصل می شدند، این کار خود باعث اختلال کلی می‌شد برای همین ارتباط یک آپی که از شرکت تا نمایشگاه دیده شد، دو لینک و یک اینترانت بود که بانک صادرات فراهم کرد. همچنین وایمکس را هم پیش‌بینی کرده بودیم. یعنی 4 لینک مختلف برای این کار در نظر گرفته شده بود. به همین خاطر حتی برای یک ثانیه نیز ارتباط قطع نشد.

*بحث امنیت نیز در نظر گرفته شده بود؟

مباحث امنیتی را ما قبل از همه مسائل پیش‌بینی می‌کنیم و در واقع این مسئله به یک امر روتین تبدیل شده است.

*حاصل این تجربه برای مجریان نمایشگاه چه بود.

ما به مجریان نمایشگاه اعلام کردیم برای سال بعد زیرساخت شبکه را هم به همان شرکت بدهید. زیرا اگر pos کار نکند می‌گویند pos پرشین کار نکرد. نمی‌گویند که مثلا تعیین تلفن قطع است و ارتباطی به سوئیچ psp ندارد. ما کارمان به جایی رسیده بود که ما برای یک‌یک کارمندان پیمانکار کابل‌کشی را هزینه پرداخت کردیم تا در این خصوص اطمینان نسبی کسب کنیم، بر این اساس اعتقاد دارم باید بایک شبکه یکپارچه باشد. چون مسئولیت برعهده یک نفرات و خود او پاسخگو خواهد بود.

*شما در خصوص پرداخت موبایلی هم به صورت پایلوت برنامه‌هایی داشتید، این تجربه چه دستاوردی برای شما داشت.

پرداخت موبایلی به این شکل بود که اگر به هر دلیلی pos خدمت ارائه نمی‌کرد یا کارت همراه فرد نبود وی می‌توانست با سوال کردن کد پذیرنده به صورت غیرحضوری پرداخت انجام دهد و پرینت هم از pos پذیرنده صادر می‌شد. برای پذیرنده همه چیز نرمال بود و حتی رسید را نیز دریافت می‌کرد و این نکته برای ما خیلی مهم بود که پذیرنده احساس تفاوت نکند. چون کارمندی که پای صندوق ایستاده باید پایان وقت کاری رسید تحویل دهد و خودبه‌خود اگر رسید از طریق پیامک ارائه می‌شد، ممکن بود برای پذیرنده قابل قبول نباشد. به همین خاطر فرایند به‌گونه‌ای طراحی شده بود که پذیرنده هیچ تفاوتی بین خرید با موبایل و pos احساس نمی‌کرد.

*این سرویس را فقط شما ارائه می‌دهید؟

بله در حال حاضر این سرویس یعنی تله پرداز را برای نخستین مرتبه ‌ ارائه می‌کنیم و حدود یک سال از عملیاتی شدن آن می‌گذرد اما چون آیین‌نامه‌های آن قطعی نشده فعلا در حد پایلوت نگه داشته‌ایم.

*چه زمانی آیین‌نامه‌های آن ابلاغ می‌شود؟

احتمالا از اوایل تابستان این ابلاغ‌ها انجام می شود. اگر این اتفاق رخ دهد، برای مکان‌های عمومی خدمت بسیار ارزنده و مناسبی است. با وجود تله پرداخت، صف‌های بلند به وجود نمی آید و پرداخت غیرحضوری انجام می‌شود .  به محض ابلاغ  بلافاصله این خدمت را عمومی می‌کنیم.

*به لحاظ اقتصادی و کسب و کار حضور در نمایشگاه چگونه بود؟

به لحاظ اقتصادی این پروژه کاملا سودآور محسوب می‌شود. اما نکته‌ای که ما به عنوان انتقاد از کارکنان خودمان داشتیم این بود که  وقتی برخی نقاط ضعف را ما مشاهده و به کارکنان اعلام می‌کردیم آنها پاسخ می‌دادند همه که راضی هستند. بله همه راضی هستند، اما نکته این است که باید ببینیم با چه قیمتی این پروژه تمام شده است. ما از بابت هزینه‌هایی که پرداخت کردیم راضی نبودیم. حتی هزینه‌هایی که به ما ربطی نداشت اما برای حفظ اعتبار شرکت و همچنین ابعاد فرهنگی مسئله و رضایت مردم و مجریان هزینه‌هایی را انجام دادیم از جمله خرید حدود 200 دستگاه وایمکس در حین برگزاری نمایشگاه تصمیم گرفته شد و هزینه آن پرداخت شد. تا ضعف‌های مخابراتی در فرآیند کار اختلال ایجاد نکند. بر همین اساس اعتقاد داشتیم اگرسیستم یکپارچه می‌شد هزینه‌ها از قبل قابل  پیش‌بینی بود و کار با سهولت بهتری انجام می‌شد.

*همکاری وزارت ارشاد و مخابرات چگونه بود؟

کارکنان این دو نهاد هرچه از دستشان برمی‌آمد عملا انجام دادند اما نکته اینجا بود که وزارت ارشاد باید فرسودگی زیرساخت را قبل از شروع نمایشگاه ترمیم می‌کرد.

من اعتقاد دارم اگر هر شرکت دیگری بود که مانند ما تجربه قبلی نداشت با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شد. حضور آقای منصوری به عنوان مدیرعامل شرکت به طور تمام وقت در سه روز اول نمایشگاه باعث شد تا مشکلات به سرعت حل شود.

*چه اقدام دیگری امسال وجود داشت که سال‌های قبل دیده نمی‌شد؟

خدمتی که امسال در نمایشگاه ما پیش‌بینی کرده بودیم و سال‌های قبل وجود نداشت امکان مغایرت‌گیری در محل نمایشگاه بود. یعنی تمهیداتی پیش بینی شده بود و هر فردی که درخصوص بن‌کارت دچار مغایرت شده بود همانجا مسئله حل می‌شد. شاید این رقم  زیاد نبود اما مهم  رضایت برای دارنده کارتی بود که مثلا از شهرستان آمده بود .

*مهمترین فراز نمایشگاه برای چه بود.

بزرگترین دستاورد همان حفظ ارتباط بود که ما امتحان کردیم و خوشبختانه موفق هم شدیم.

*حاصل این دستاورد در ادامه روند شرکت چه خواهد بود؟

از نظر ما نمایشگاه کتاب یک شروع بود و ما تا شش ماه آینده ذائقه پذیرنده مشتری را عوض می‌کنیم. یعنی انتظارات جدیدی برای pos ایجاد می‌کنیم که باعث می‌شود توقعات پذیرنده‌ها از pspهایشان بالا برود.

از جمله اینکه روی pos نرخ ارز، اخبار، نرخ طلا و بسته به صف اخبار مرتبط روی پایانه منتشر شود.

*با این حساب pos تبدیل به رسانه می‌شود.

همین است که معتقدیم ذائقه پذیرنده نسبت به pos تغییر خواهد کرد.

*آیا تکنولوژی posهای فعلی این امکان را به شما می‌دهد؟

برنامه ما این است که posهایی با تکنولوژی جدیدی وارد بازار می‌کنیم که با posهای فعلی متفاوت است از جمله Lcdهای کوچکی روی آنها نصب است که امکان‌هایی را که اشاره کردم در آنها قابل اجرا است.

*این posهای شما از چه زمانی وارد بازار می‌شود؟

از دو ماه آینده البته همه posهایی که جدیدا وارد بازار شده این امکانات بالقوه را دارد این psp است که باید این توانایی بالقوه را به فعلیت تبدیل کند.

*چه برنامه‌های دیگری را امسال در دستور کار دارید؟

یکی از برنامه‌های مهم ما بحث وفاداری مشتری است که الان یک تیم مجزا روی آن مطالعه می‌کنند. همچنین تعداد پایانه‌های ما تا پایان سال به دو برابر افزایش پیدا می‌کند، همچنین با توجه به اینکه بخشی از سهام شرکت به بانک کشاورزی منتقل شد، طبعا در آینده شرکت بسیار تاثیر خواهد گذاشت.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

74  +    =  81